30. jūnijā izglītības pārvaldēm tika izsniegti 16 000 centralizēto eksāmenu sertifikāti tiem jauniešiem, kuri pamattermiņā kārtoja centralizētos eksāmenus par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi. Kā eksāmenos šogad veicies skolēniem Alūksnes novadā?
Rezultātus ietekmēja attālinātais mācību process
“Šogad skolēniem bija jākārto trīs obligātie eksāmeni. Ceturto – izvēles – jau otro gadu saistībā ar pandēmiju varēja nekārtot. Tie, kuriem tālākam startam augstskolās nepieciešama ķīmija, bioloģija, fizika, šos priekšmetus izvēlējās kā ceturto vai piekto eksāmenu. Lielākā daļa skolēnu kārtoja trīs obligātos eksāmenus latviešu valodā, matemātikā un vienā no svešvalodām.
Šogad eksāmenus kārtoja 78 skolēni, ģimnāzijā – 48 un vidusskolā – 30. Latviešu valodas un matemātikas eksāmenu – 78 skolēni, angļu valodas – 64, krievu valodas – 16. No izvēles eksāmeniem vēsturi bija izvēlējies kārtot viens, ķīmiju – četri un bioloģiju septiņi skolēni. Latviešu valodā un matemātikā rezultāti ir nedaudz zemāki kā iepriekšējā gadā. Labi ir angļu un krievu valodas eksāmenu rezultāti. Procentuālā izteiksmē angļu valodas eksāmenu 80 – 89 % amplitūdā nokārtoja 21, krievu valodā – astoņi, angļu valodā 90 – 100 % amplitūdā – astoņi skolēni, kas ir ļoti labs rādītājs. Vienam no ģimnāzijas audzēkņiem ir ļoti labi rezultāti trīs eksāmenos – vairāk nekā 90 %, tajā skaitā izvēles eksāmenā ķīmijā. Arī krievu valodā vienam skolēnam bija 90 – 100 %, vienam – latviešu valodā, matemātikā – diviem skolēniem. Savukārt 80 – 89 % diviem skolēniem matemātikā, vienam vēsturē, latviešu valodā – astoņiem skolēniem.
Kopumā nevar pateikt, vai eksāmeni bija vieglāki vai grūtāki. Domāju, ka rezultātus ietekmēja attālināto mācību process, jo skolēniem jābūt spēcīgai motivācijai, lai eksāmeniem gatavotos mājās. Pietrūka sadarbības ar klasesbiedriem. “Zoom” platformā šī sadarbība ir mazāka nekā strādājot klasē. Mācāmies no savām un citu kļūdām, analizējam tās. Attālinātajās stundās tam visam nav seguma.
Eksāmenu rezultāti ir ievadīti centralizētajā datu bāzē, līdz ar to augstskolas skolēnu gada vērtējumu vai vērtējumu atsevišķos priekšmetos var iekļaut savos aprēķinos, lai pieņemtu lēmumu par budžeta vietu vai maksas vietu.”
Pašam daudz jāstrādā
“Eksāmenu laikā daudz kas bija atkarīgs no katra skolēna paša darba un vēlmes tiem sagatavoties. Pēdējā mēnesī tas nav iespējams, un klātienes konsultācijas bija tikai nedaudz vairāk par pēdējo mēnesi. Tāpēc attālināto mācību periodā bija ļoti svarīgi pašam būt atbildīgam, nenogulēt stundas agros rītos.
Eksāmeni nebija ne viegli, ne grūti, bet tādi, kādiem tiem jābūt. Matemātikas eksāmena zems vidējais rezultāts valstī nav tikai nezināšanas dēļ. Lai to labi nokārtotu, ir ļoti daudz jāstrādā, gluži tāpat kā visos citos mācību priekšmetos. Pats, gatavojoties eksāmeniem, daudz strādāju, tādēļ arī rezultāts atbilstoši ir ļoti labs. Tiem, kuriem nav paveicies un kuri attālināto mācību periodā ir nedaudz atslāba, rezultāts ir tāds, kāds ir.
Tomēr eksāmens daļēji ir laimes spēle, jo nekad nevar tajā iekļaut visas tēmas. Gatavojoties tiem, mēs pildījām citu gadu eksāmenus un daļēji tēmas bija paredzamas. Angļu valodā eksāmenā visus nedaudz nošokēja lasīšanas daļas trešais uzdevums, jo bija izmantota specifiska angļu valoda. Tas nedaudz sagādāja grūtības arī man. Tomēr koprezultātu tas īpaši neietekmēja. Runājot par latviešu valodas eksāmenu, man vienmēr bijusi pārliecība, ka tas ir jānokārto labā līmenī un jauniešu vidū tai nevajadzētu būt problēmai. Pats to nokārtoju ļoti labi, tas nebija ne vieglāks, ne grūtāks kā iepriekšējos gados, bet, protams, citādāks.
Pats nekārtoju nevienu izvēles eksāmenu, taču zinu, ka, gatavojoties eksāmeniem eksaktajos priekšmetos, ir jāiegulda daudz lielāks darbs. Ja ir vēlme tiem sagatavoties, skolotāji ir pretimnākoši un palīdz. Manuprāt, nav pareizi vērtēt, vai eksāmeni bijuši grūti vai viegli, jo zināšanas attiecīgajā tēmā vai nu ir vai nav.
Nākotni plānoju saistīt ar pedagoģiju, jau esmu iestājies augstskolā, tad jau redzēs, kā veiksies.”
Reklāma