23. maijā pulksten 15.00 Mālupes Saieta namā notiks vēsturnieces Astrīdas Ievednieces grāmatas “Ratiņš pie ezera” atvēršana. Grāmatā apkopoti septiņu novada sieviešu – pretošanās kustības dalībnieču dzīvesstāsti, kā arī publikācijas laikrakstos par pēckara notikumiem Alūksnē un novadā.
“Tas ir kopdarbs no grāmatas vāka līdz pēdējai lapai. Vēstures pētīšanā esmu saskārusies ar daudzu cilvēku atsaucību – gan arhīvā, kur pētu dokumentus, gan vietējos laikrakstos, kas vienmēr publicējuši manus iesūtītos rakstus. Liela bija mālupiešu atsaucība un ieinteresētība, daloties ar saviem materiāliem un atmiņām. Cilvēki atbalstījuši arī citādi –
ar transportu – atvedot vai aizvedot, Alūksnes un Apes fonds un Dzintra Zvejniece palīdzēja samenedžēt finansiālos jautājumus, jo grāmatas izdošanai ar fonda atbalstu notika ziedojumu vākšana. Tā izdota “Vītola izdevniecībā”, maketētājs ir Viesturs Reķis. Ar izdevēju Ilonu Vītolu sadarbojos arī, veidojot savu pirmo grāmatu “Laiks pēc kara”. Katrs ir devis savu artavu,” ar gandarījumu saka A. Ievedniece.
Grāmatas atvēršana Mālupē ir likumsakarīga. Vēsturnieces ceļš nacionālās pretošanās kustības izzināšanā sācies tieši tur saistībā ar politiski represēto kluba “Sarma” aktivitātēm un izvērties dziļākā pētniecībā, jo tā Alūksnes novadā ir vieta, kur visvairāk koncentrēta nacionālo partizānu kustība. A. Ievedniece atzīst, ka viņas pirmās grāmatas iznākšana rosinājusi alūksniešus un novada iedzīvotājus pārlūkot dzimtu vēstures un dalīties atmiņu stāstos. “Ir grūti aprakstīt cilvēku izjūtas. Es neķidāju viņu dzīves kopš dzimšanas, manā uzmanības lokā ir laikaposms un notikumi, kas tiem bijuši aktuāli. Viena lieta ir lielie varoņstāsti, bet ir cilvēki, kuri savu darbu darīja klusi un nemanāmi,” teic vēsturniece. Šoreiz viņas uzmanības lokā ir sievietes, kuras pēckara periods ietekmēja visvairāk.
“Pēckara vēsture ir pretrunu pilna un smaga, tādēļ, jo vairāk parādīsim atsevišķu cilvēku likteņus, jo skaidrāka kļūs kopējā aina. Tagad atkal viens vēstures posms būs sakoncentrēts grāmatā, būs pieejams lasītājiem un nepazudīs no cilvēku atmiņas,” saka A. Ievedniece.
Reklāma