Covid-19 pandēmijas laikā, kad daudzviet tiek pastiprināti lietotas sejas maskas, cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem nav iespējams lasīt no lūpām runātāju teikto, intervijā laikrakstam “Diena” norāda Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas “Sustento” valdes priekšsēdētāja Gunta Anča. “Alūksniešiem.lv” noskaidroja aģentūrā Leta.
Viņa stāsta, ka personas ar dzirdes traucējumiem sarunu partnera runāto visbiežāk lasa tieši no lūpām. “Tas patiesībā ir vienīgais viņu komunikācijas veids sabiedrībā ar tiem cilvēkiem, kuri nelieto žestu valodu,” norāda Anča.
Intervijā laikrakstam viņa stāsta par kādu gadījumu, kad vājdzirdīga meitene gājusi pie ginekologa, ārsts lietojis sejas masku, bet paciente nav spējusi uztvert, ko viņš saka. “Citiem nācās skaidrot, ka viņa ir jāpieņem bez maskas, jo pretējā gadījumā viņiem nav iespējama saruna.”
“Sustento” vadītāja norāda, ka, no vienas puses, tas ir “absolūti sīkums”, bet, no otras puses, ir ļoti svarīgi, lai šāds cilvēks vispār ietu pie ārsta. “Protams, ja ārsts zina par šo specifiku, var domāt, kā rīkoties, – kad vajag visu izrunāt, var atkāpties, lai ir vismaz divu metru distance, novilkt uz brīdi masku. Risinājumi tātad atrodami, tikai situācijas jāsaprot,” norāda Anča.
Viņa stāsta, ka Covid-19 pandēmijas laikā arī pārējie cilvēki ar invaliditāti sastopas ar dažādām specifiskām problēmām – rodas neziņas sajūta, nevēlēšanās doties pie ārsta, jo ir bailes inficēties, kā arī trūkst komunikācijas un socializēšanās iespēju. Tāpat esot novērots, ka daudzi cilvēki nelieto medikamentus, jo nav nevienas atbalsta personas, kas varētu viņiem palīdzēt.
“Jāsaka, ka lielākajai daļai cilvēku ar invaliditāti, kas dzīvo mājās, nav nekādas profesionālās aprūpes. Tātad, ja ar manu ģimenes locekli, kas ir aprūpētājs, kaut kas notiek, es esmu pilnīgā bezizejas situācijā,” intervijā “Dienai” klāsta Anča.
Precīzi neatsaucoties uz statistiku, “Sustento” vadītāja norāda, ka “uz šo brīdi Latvijā pašnāvību skaits jau ir lielāks, nekā bija visā pagājušajā gadā, lai gan skaidrs, ka gads vēl nav beidzies, tumšais periods vēl tikai nāk”. “Mēs ar lielām bažām vērojam šo situāciju,” viņa atzīst.
Reklāma