Pēc kāda principa izvēlas, kuru ielu jeb ceļu greiderēt un atputekļot, kuru nē – jautā kāds Jaunannas pagasta iedzīvotājs. Sāpe ir tieši par Upes ielu, kas ir vien 200 metrus gara, tomēr, ja aizmirsta viena iela, varbūt citos pagastos ir vēl kāda.
Jaunannietis stāsta, ka Upes iela šovasar nav ne greiderēta, ne atputekļota. Kad jautājums uzdots ēku un teritorijas pārzinim, atbilde bija lakoniska – nav naudas. “Jā, iela ir maza, bet tas nenozīmē, ka to ikdienā nevajag uzturēt. Pirms pagastu reformas ielu gan greiderēja, gan atputekļoja. Pēc kādiem principiem jeb kritērijiem izvēlas ielas, kurās veikt darbus? Iespējams, arī citos pagastos ir ielas (ceļi), ko neuztur naudas trūkuma dēļ, kas nav pareizi,” saka jaunannietis.
Asfaltu ielas iedzīvotāji neprasa, saprot, ka tik daudz naudas nav, tomēr ikdienas darbiem naudu gan varot atrast. Izskan arī pārmetums, ka iela sabojāta laikā, kad raka kanalizāciju. “Pirms tam ceļš bija ideālā stāvoklī. Tagad lietainās dienās jābrien ar gumijas zābakiem pa dubļiem,” teic viņš. Vēl dzirdēta versija, ka ceļš sabojāts tādēļ, ka pa to pārvietojas lauksaimniecības tehnika. “Zīmes neaizliedz tur braukt, tātad braukt drīkst, un kaut kā jau tam lauksaimniekam traktors mājās jādabū,” secina viņš.
Greiderēts 17. aprīlī
Alūksnes novada pagastu apvienības pārvaldes vadītāja Ingrīda Sniedze norāda, ka prasības pašvaldības autoceļu ikdienas uzturēšanai nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”. Tie nosaka, ka autoceļu uzturēšana jāveic, nodrošinot attiecīgai uzturēšanas klasei noteiktās kvalitātes prasības un izpildes termiņus. “Atbilstoši noteikumu Nr. 26 2.2. sadaļas 16.4. apakšpunkta prasībām, autoceļam “Upes iela” šajā posmā noteikta “D” uzturēšanas klase, un minēto prasību izpildi nodrošina, ņemot vērā arī klimatiskos laikapstākļus un pieejamo finansējumu,” skaidro I. Sniedze.
Autoceļam “Upes iela” 2023. gadā tāpat kā iepriekšējos gados periodā no aprīļa līdz novembra vidum pavasara – rudens sezonā ieplānota ceļa klātnes planēšana (greiderēšana) divas reizes. Pavasarī darbi veikti 17. aprīlī, bet otrā reize būs oktobra beigās, novembra sākumā, pirms sala iestāšanās. 22. jūnijā autoceļam veikta mehanizēta zāles pļaušana. “Grants autoceļu planēšanu prioritāri veic, ņemot vērā ceļa stāvokli, noslodzi, skolēnu pārvadājumu autobusa un piena savākšanas maršrutus,” norāda I. Sniedze.
Atputekļo intensīvākās ielas
Iepriekš minētie noteikumi pašvaldības autoceļu atputekļošanas neparedz, līdz ar to, lai nodrošinātu šo procedūru, katram ceļam Alūksnes novada pagastu apvienības pārvaldes darbinieki katrā pagastā veic apsekošanu, izvērtējot intensīvāk noslogotos autoceļu posmus. Pieejamā finansējuma ietvaros katram pagastam plāno iepirkumu, un iepirkuma rezultātā piesaka tos pakalpojumu sniedzējiem. “Ielām ar grants segumu atputekļošana Jaunannas centrā šogad bija pirmo gadu. Pirms tam nav bijis nevienai ielai ar grants segumu, un tāpēc šogad šādai apstrādei izvēlēta iela ar grants segumu, kur notiek lielākā transporta kustība. Vēršu uzmanību uz to, ka 2024. gadam pašvaldība atputekļošanai izstrādās iekšējos nosacījumus pagastu teritorijām, kas būs par pamatu atputekļošanai,” norāda I. Sniedze.
Ceļu bojā tehnika
Viņa aicina Jaunannas iedzīvotājus jautājumu gadījumos vērsties pie ēku un teritorijas apsaimniekošanas pārziņa, kurš Jaunannas pagastā organizē autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu visos četros gadalaikos katru gadu. “Manuprāt, novada iedzīvotāji, kuri ar dažādu tehniku pārvietojas pa grants ceļiem, ir līdzatbildīgi to saglabāšanā. Visi saprot, ka pa lietū piemirkušiem ceļiem nav vēlams braukt ar smago tehniku, bet ko mēs bieži vien redzam? Neskatoties ne uz ko, šādos apstākļos smagā tehnika pārvietojas pa ceļiem. Rezultātā bieži vien ceļa klātne tiek bojāta, un tās atjaunošanā jāiegulda būtiski lielāki līdzekļi,” saka I. Sniedze.
Reklāma