Kopumā ieguldot vairāk nekā 15 miljonus eiro, Alūksnes putnu ferma pavasarī noslēgs trešās putnu novietnes rekonstrukciju, tajā investējot apmēram 4 miljonus eiro. Piecu gadu laikā teritorija attīstīta par vienu no modernākajām ražotnēm Ziemeļeiropā, desmit reizes palielinot olu ražošanas apjomu. Tā kā olu ražotne Alūksnē ir jau kopš 1961. gada un tieši februārī tai paliek 60 gadi, izaugsme pierāda praktisko zināšanu, pieredzes un modernas domāšanas veiksmīgu simbiozi, “Alūksniešiem.lv” vēsta sabiedrisko attiecību speciāliste Anda Podziņa.
Kopš 2014.gada ir īstenoti divi investīciju projekti uzņēmuma darbības paplašināšanai un modernizācijai. Sākotnējā posmā, atbilstoši jaunajām ES Direktīvas 99/74/EK prasībām, bija nepieciešams pilnībā modernizēt ražotni, lai tā vispār spētu darboties. Veicot turpmāko ražotnes paplašināšanu, investīciju otrā cikla ietvaros, rūpīgi izvērtējot gan patērētāju interesi un līdzdalību dzīvnieku labturības jautājumos, gan tehnoloģiski modernākos pieejamos risinājumus, lai radītu vistām vidi, kur tām ir nodrošināta iespēja brīvi pārvietoties, tika īstenota otrās novietnes rekonstrukcija, kurā notiek olu ražošana, izmantojot metodi, ko arvien plašāk pielieto pasaulē – «Nr.2: Kūtī dētas olas» (t.i. dējējvistas dzīvo kūtī ārpus sprostiem).
Hermanis Dovgijs, Alūksnes putnu fermas valdes priekšsēdētājs: “Esam otrs lielākais olu ražotājs Latvijā, šobrīd mums ir 290 tūkstoši dējējvistu, un stundā tiek sašķiroti 30 000 olu. Pabeidzot trešās kūts būvniecību, kopā būs 425 000 dējējvistu. Paši pēc rūpīgi izstrādātas receptūras ražojam arī barību, lai tā būtu pilnvērtīga un veselīga. Cenšamies iegādāties Latvijā pieejamās izejvielas, piemēram, kviešus, bet kukurūzu, soju, saulespuķu sēklas importējam. Ļoti cieši sadarbojamies ar novada vietējiem uzņēmējiem, kas nodrošina personalizētu pieeju – transportēšana, celtniecība, projektēšana, būvmateriālu sagāde, uzturēšana, vietējie zemnieki. Uzņēmumā nodrošinām vairāk nekā 50 darba vietu vietējiem iedzīvotājiem. Šobrīd 2.numura olas, jeb “Kūtī dētās olas” realizējam ar zīmolu “Oluksne”, tādējādi popularizējot arī mūsu pilsētu.”
Lielākoties uzņēmums ražo Baltijas valstu tirgum, bet aptuveni 30% no saražotās produkcijas eksportē uz vairāk nekā 10 valstīm – Skandināvijas valstīm, Itāliju, Austriju, Portugāli, Franciju, Poliju un Ungāriju. Nākamo piecu gadu laikā uzņēmuma plāns ir divas reizes paplašināt savu darbības apjomu, taču būtisks ir jautājums par godīgu konkurenci Eiropas Savienībā.
Jurijs Adamovičs, APF Holdinga vadītājs: “Covid-19 ir skāris arī putnkopības nozari. Lai arī turpinām attīstīties, investējam ražotnē un jaunajās tehnoloģijās, atrodamies gana sarežģītā situācijā, jo šobrīd olu cenas atrodas 10 gadu perioda zemākajā punktā. Kaimiņvalstīs ražotājiem jau ir piešķirtas un izmaksātas ievērojamas kompensācijas, sedzot zaudēto starpību olu cenu krituma dēļ. Šogad visi ražotāji ir saskārušies ar lietuviešu un poļu ražotāju cenu dempingu. Latvijā putnkopības nozare vēl nekad nav saņēmusi valsts subsīdijas, lai arī šobrīd noris pārrunas ar Zemkopības ministriju. Vēl viens putnkopības nozares izaicinājums ir ukraiņu olu imports Eiropas valstīs. Nozarei neizprotamu iemeslu dēļ Brīvās tirdzniecības līgums starp ES un Ukrainu neparedz Ukrainas ražotājiem pienākumu ievērot ES stingras dzīvnieku labturības prasības. Tas nozīmē, ka Ukrainai šobrīd nav jāievēro tik augsti eksporta standarti kā Eiropas Savienības ražotnēm, un tur olu ražošanas izmaksas ir par 40-50% zemākas. Neskatoties uz šā brīža izaicinājumiem, plānojam un strādājam pie uzņēmuma attīstības un paplašināšanas.”
ALTUM valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš: “Esam gandarīti piedalīties Alūksnes putnu fermas nākamā attīstības soļa finansēšanā, papildinot komercbanku finansējumu. Līdzšinējā sadarbībā, tai skaitā arī sarežģītās situācijās, esam pārliecinājušies par uzņēmuma mērķtiecīgu darbību, gan būtiski palielinot ražošanas apjomus, gan pilnveidojot ražotni un aktīvi darbojoties eksporta tirgos. Vēlam uzņēmumam sekmīgu nākamo modernizācijas un paplašināšanās kārtu, sasniedzot izvirzītos augstos mērķis.”
“Lai arī kādi ir tirgus apstākļi, olu ražošanas process ir nemainīgs. Mainoties pieprasījumam nav iespējams īsā periodā palielināt ražošanas jaudu. Tādēļ savu attīstību plānojam ilgtermiņā. Būtiski, ka ik pēc 16 mēnešiem mēs mainām dējējvistu ganāmpulku, vistas, kas nedzīvo sprostos, bet brīvi pārvietojas, ir jāapmāca jaunajai dzīvei. Tas ir īpašs process, kura laikā ierādām, kur atrodas barība, kur dzēriens, kur dēt olas – lai, pamostoties jaunajās mājās, nav apjukuma. Tieši šobrīd notiek dējējvistu nomaiņa vienā no kūtīm. Šobrīd no divām putnu novietnēm saražojam 85 miljoni olu gadā, bet uzsākot trešās novietnes darbību, saražoto olu apjoms gadā būs ~ 115 miljoni,” atklāj H. Dovgijs.
Reklāma