Riepas ir viena no svarīgākajām automašīnas komponentēm, jo
savieno balstiekārtu ar ceļu. No tām atkarīga drošība,
ekonomija un automašīnas gaitas īpašības. Tuvojoties siltākam
laikam, ziemas riepas jāmaina pret vasarai piemērotiem automašīnas
apaviem, bet daudzi autovadītāji nezināšanas vai ekonomijas
nolūkos ne vienmēr izvēlas pareizākos un drošas braukšanas
praksei atbilstošākos riepu maiņas risinājumus. Šajā rakstā
uzzināsi, kādas ir sezonai atbilstošu riepu lietošanas
priekšrocības un kāpēc prātīgāk ir iegādāties jaunas vasaras
riepas.
Vasaras riepu sezona
Vasaras riepu sezonas sākums, vai datums, kad visām vieglajām
automašīnām būtu jābūt aprīkotām ar vasaras riepām, LR
likumdošanā nav noteikts. Obligāts vien ir noteikums, ka tās
nedrīkst uzstādīt līdz 1. martam. Vairums autovadītāju ziemas
riepas pret vasaras komplektu maina, kad gaisa temperatūra stabili
turas +5,+10 grādu robežās un vislielākā aktivitāte vērojama
aprīļa otrajā pusē. Latvijas mainīgajos apstākļos tam ir
pamats, jo pat martā vēl iespējamas atkalas un zemas gaisa
temperatūras, kas vasaras riepu ražošanā izmantoto gumiju padara
cietu un pasliktina saķeri. Atbilde uz jautājumu “kad jāmaina
vasaras riepas?”, tātad nav viennozīmīga un ir atkarīga no
sezonālajiem laikapstākļiem.
Kāpēc gada siltajos mēnešos braukt ar vasaras riepām?
Vasaras riepu tehnoloģiskie risinājumi, gumijas sastāvi un
protektori ir speciāli piemēroti siltāka laika apstākļiem uz
ceļiem. Ja ziemā autovadītājus uztrauc sniegs un ledus, tad
vasarā lielākā problēma ir peļķes un lietus. Ziemas riepas nav
veidotas šādiem apstāķļiem, tāpēc drošības un veiktspējas
ziņā vienmēr atpaliks no vasaras riepām. Dažas vasaras riepu
lietošanas priekšrocības:
-
Uzlabota saķere, īsāks bremzēšanas ceļš. Atceries,
ka avārijas situācijā, arī daži centimetri var būt izšķiroši,
lai izvairītos no nepatīkama iznākuma; -
Uzlabota stabilitāte un vadāmība. Vasaras riepas
nodrošina labāku automašīnas atsaucību strauju manevru
gadījumos; -
Samazināta rites pretestība ar saķeres virsmu;
-
Samazināts trokšņu līmenis;
-
Uzlabota degvielas ekonomija;
-
Samazināts protektora nodilums un ilgāks riepas mūžs,
salīdzinot ar ziemas riepām, kuras vasarā pastiprināti dilst.

Foto:
Pixabay.com
Lietotas vai jaunas vasaras riepas?
Neskatoties uz to, ka gan autovadītāju, gan pasažieru drošība
ir visaugstākā prioritāte, tomēr pie mums autovadītāji, bieži
vien izvēlas taupīt uz riepu rēķina. Latvijā vērojamas četras
riepu ekspluatācijas tendences. Pirmā pieeja – riepas tiek mainītas
reizi pusgadā, ik pēc 3 – 5 gadiem iegādājoties jaunus vasaras un
ziemas riepu komplektus. Otrā pieeja – braukšana ar vissezonas
riepām, kuras automobilim uzstādītas visu gadu. Trešā pieeja –
lietotu vai atjaunotas riepu uzstādīšana. Ceturtā pieeja, kura
nebūtu ieteicama, ir braukšana ar ziemas riepām vasaras sezonā.

Foto:
Pixabay
Vissezonas riepu lietošana pie mums nav aizliegta un daudzi tās
lieto, tomēr visiem zināmā gudrība “kas der visam, neder nekam”
attiecināma arī uz riepu pasauli. Vissezonas tāpat kā
Centrāleiropas ziemas riepas, galvenokārt paredzētas siltām
ziemām un, lai arī pēdējos gados Latvijā ziemas vairs nav tādas,
kā vecvecāku laikos, sniega un ledus ir pietiekami. Vissezonas
riepas ziemā labu saķeri spēs sniegt vienīgi uz tīrītiem ceļiem
pilsētvidē, bet uz apputinātiem vai apledojušiem ceļiem
veiktspējā krietni atpaliks no kārtīgām ziemas riepām. Līdzīgi
ir ar vasaras sezonu – šāda tipa riepas, pateicoties mīkstākam
sastāvam, ātrāk dils, turklāt nespēs piedāvāt komforta un
saķeres līmeni, kādu sniedz speciālas vasaras riepas.
Atjaunotu un lietotu riepu lietošana ir vēl viens veids kā
ietaupīt, taču arī šeit ir jārēķinās ar trūkumiem un
nepilnībām. Atjaunotām riepām tiek mainīts tikai protektors,
atstājot veco riepas armējumu un sānu malas. Šāda riepa,
salīdzinot ar jaunām vasaras riepām, būs ar lielāku trokšņu
līmeni, sliktāku vadāmību un zemāku bremzēšanas efektivitāti.
Runājot par lietotām riepām, to veiktspēja var būt vēl
sliktāka. Lai arī galvenais nosacījums, lai vasaras riepas būtu
likumīgi izmantojamas satiksmē, tām ir jābūt ar protektora
dziļumu vismaz 1,6 mm, svarīgs ir arī riepas vecums. Gumija auto
riepās ar laiku paliek cieta un zaudē savas īpašības, līdz ar
to pasliktinot riepas veiktspēju. Eksperti uzskata, ka riepu par
svaigu var uzskatīt apmēram 5 gadus no ražošanas brīža. Ja
iepriekšējais riepu īpašnieks tās saņēmis pēc 2 gadu
turēšanas noliktavās, nobraucis 3 gadus un tagad ar tām brauksi
Tu, tad pat dziļais protektors nenozīmēs, ka riepa būs droša
lietošanā.
Neradžotu ziemas riepu lietošana vasaras sezonā ir vēl viena
izplatīta riepu ekspluatācijas prakse. Lai arī daudzi autovadītāji
šādi cenšas ietaupīt, jāatceras, ka ziemas riepu gumijas sastāvs
ir mīkstāks, kas nozīmē, ka tās vasarā ātri dils un,
iespējams, ziemas sezonai vairs nebūs derīgas. Raugoties no šāda
aspekta, ieekonomēt diez vai izdosies, jo riepas būs jāmaina
biežāk. Tāpat ziemas riepām vasarā būs lielāka rites
pretestība, kas samazinās degvielas ekonomiju, nemaz nerunājot par
to gaitas īpašībām un veiktspēju uz slapja ceļa seguma, kuram
šīs riepas nav pielāgotas un var izraisīt akvaplanēšanu.
Atceries, ka pat lētas vasaras riepas siltajā sezonā būs drošākas
par dārgākām ziemas riepām!
Par laimi, Latvijas tirgū izplatītākā riepu ekspluatācijas
prakse, ko piekopj lielākā daļa autovadītāju, ir vasaras riepu
izmantošana vasarā un ziemas riepu izmantošana ziemā. Lai arī
jaunas vasaras
riepas izmaksās aptuveni 200 – 300 eiro par komplektu, pie
pareizas ekspluatācijas, ar tām varēs nobraukt pat 3 – 5 sezonas.
Ņemot vērā drošības riskus un iespējamos izdevumus satiksmes
negadījuma rezultātā, pie kura vainojamas sliktas riepas, jauns
vasaras riepu komplekts noteikti būs izdevīgāks par automašīnas
remontu. Jaunas vasaras riepas sniegs vislabāko saķeri un vadāmību,
kā arī būs ekonomiskākas un klusākas, tāpēc, ir vērts pielikt
kādu eiro un iegādāties jaunas vasaras riepas!

Foto:
Shutterstock.com
Ieteikumi drošai braukšanai vasaras sezonā
Labas vasaras riepas ir ļoti svarīgas, lai nodrošinātu drošu
pārvietošanos, tomēr arī vasarā nedrīkst aizmirst sekot sava
auto kopējam tehniskajam stāvoklim. Gatavojoties riepu maiņai,
atceries veikt arī šādas pārbaudes savam auto:
-
riteņu savirzes regulējumu, no kā būs atkarīga auto
vadāmība un riepu vienmērīgs nolietojums; -
bremžu sistēmas pārbaudi, kas ziemā tikusi pakļauta
mitruma un sāls iedarbībai; -
dzesēšanas šķidrumu un eļļas līmeņa pārbaudi un,
ja nepieciešams, maiņu vai papildināšanu; -
balstiekārtas mezglu diagnostiku;
-
disku balansēšanu, ja tāda nepieciešama;
Nobeigumā
Lai arī riepu izvēle ir katra paša ziņā, tomēr visdrošākā
un patīkamākā braukšana gada siltajos mēnešos būs ar vasarai
piemērotām riepām. Jaunas
vasaras riepas nozīmē zināmus ieguldījumus, taču, kā
izrādās, ilgtermiņā tas pat bieži vien ir izdevīgāks
risinājums, kā braukšana ar lietotām, atjaunotām, vissezonas vai
ziemas riepām. Ja nevēlies pārmaksāt, pamēģini riepas meklēt
internetveikalos, kur jaunas vasaras riepas no vadošajiem zīmoliem
iespējams iegādāties par zemākām cenām kā veikalos vai
servisos.