Eiropas Centrālās bankas noteiktajai EURIBOR procentu likmei jau gandrīz gadu turpinot stabilu augšupeju, krietni sadārdzinājušies ne vien ikmēneša maksājumi par mājokļa kredītu, bet arī par automašīnas līzingu. Tā kā ekonomisti prognozē, ka procentu likme varētu turpināt palielināties līdz pat vasaras nogalei, arī ikmēneša maksājumi kļūs tikai dārgāki. Šāds pavērsiens automašīnu pircējus mudina izvērtēt alternatīvas finansēšanas metodes, kuru vidū aizvien populārāks kļūst auto kredīts.
Tradicionāli jaunāku, dārgāku automašīnu iegādē pircēji devuši priekšroku automašīnas finanšu vai operatīvajam līzingam. Vēsturiski tam piemērotas zemākas procentu likmes no aizdevēja puses un operatīvā līzinga gadījumā ir iespēja pielāgot ikmēneša maksājumu atbilstoši rocībai, palielinot vai samazinot spēkrata atlikušo vērtību. To var samaksāt vēlāk, izpērkot automašīnu, vai arī nemaksāt un atdot transporta līdzekli atpakaļ bankai.
Tomēr pēdējā gada notikumi auto līzingu padara mazāk pievilcīgu. Galvenokārt tādēļ, ka tam tiek piemērota EURIBOR likme. Ņemot vērā, ka plaši izmantotās 3 un 6 mēnešu likmes jau pārsniegušas 3% robežu, finanšu līzinga kopējā likme ar bankas noteikto jau ir līdzvērtīga auto kredīta likmei. Turklāt ikmēneša maksājums nemitīgi palielinās, un pircējam ir grūti prognozēt, kāds tas būs vasarā, rudenī vai pēc gada. Tādēļ pircēju uzmanības lokā nonāk auto kredīts, kas nestabilajos laikos piedāvā relatīvu stabilitāti. Tam tiek piemērota fiksēta likme visā aizdevuma atmaksas periodā, turklāt automašīna uzreiz nonāk pircēja, nevis bankas īpašumā. Tas paplašina «manevra iespējas» – automašīnu ir vienkāršāk pārdot, ja maksāšana kļuvusi par grūti panesamu slogu, vai ja finanšu situācija uzlabojusies un radusies iespēja iegādāties jaunāku spēkratu. Arī auto kredītam pieejamā summa bankās ir krietni augusi un jau sasniegusi jaunas kompaktklases automašīnas vērtību.
To, ka pircēji Latvijā auto kredītu izvēlas aizvien jaunāku automašīnu iegādē, apliecina Bigbank dati. Ja pērnā gada pirmajā ceturksnī vidējā aizņēmuma summa vieglā transporta līdzekļa iegādei bija 6846 eiro, tad šogad šajā pašā periodā tā pieaugusi līdz 7963 eiro. Tas nozīmē, ka pieaugums pārsniedz 16%. Pieaudzis arī izsniegto auto kredītu skaits, un tas apstiprina novērojumu, ka pircēji uz līzingu šobrīd raugās piesardzīgi.Klientu skatījumā kredītu pievilcīgāku padara arī fakts, ka pirkumam nav nepieciešama pirmā iemaksa, nav vajadzīgstransportlīdzekļa vērtējums un aizdevējs arī neprasa obligātinoformēt KASKO apdrošināšanas polisi.
Par Bigbank
Bigbank AS ir Igaunijas banka, kas izvērsusi darbību ārpus Igaunijas, izveidojot filiāles Somijā, Zviedrijā, Latvijā, Lietuvā, Bulgārijā, kā arī piedāvājot pārrobežu pakalpojumus Austrijā, Vācijā un Nīderlandē. Uzņēmumu vada grupas valdes loceklis Martins Lants. Valdē darbojas arī Marts Veskimagi, Argo Kiltsmans, Kens Kanariks un Ingo Poders.
Papildu informācija:
Laura Jēgere
Bigbank mārketinga vadītāja
laura.jegere@bigbank.lv
+371 29436568
www.bigbank.lv