Abonē e-avīzi "Alūksnes un Malienas Ziņas"!
Abonēt

Reklāma

Vai nepieciešams pacientu ombuds?

Foto: Unsplash/ attēlam ilustratīva nozīme

Latvijā pašlaik nav vienotas institūcijas, kas skaidrotu, aizsargātu un aizstāvētu visu pacientu tiesības un intereses ārstniecības procesā, kā arī politiskā un likumdošanas līmenī. Samērā bieži pacientu sūdzības saņem Tiesībsargs. Gadījumos, kad pacientu neapmierina ārstniecības iestādē saņemtie pakalpojumi vai veidojas konflikts ar personālu, vispirms būtu jāvēršas pie iestādes administrācijas. Ja pacientu neapmierina medicīniskās aprūpes kvalitāte vai pacients nepiekrīt ārsta rīcībai un uzskata, ka ārsts savus profesionālos pienākumus veic nekvalitatīvi, viņam ir iespēja vērsties Veselības inspekcijā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Nereti iedzīvotāji savu neapmierinātību pauž arī Nevalstiskajās organizācijās ietilpstošo biedrību, kuras pārstāv kādas konkrētas slimības, vadībai, kura tad skaidro dažādus biedrības biedrus interesējušus jautājumus un cenšas risināt problēmas. Latvijas Ārstu biedrībā darbojas Ētikas komisija, kas var izskatīt arī pacientu sūdzības par ārstu ētikas pārkāpumiem. Pacienti palīdzību saistībā ar neskaidrībām par medicīnas iestādēm, medikamentiem un to pieejamību bieži vien meklē arī medijos. Īpaši tas bija jūtams koronavīrusa pandēmijas laikā, kad iedzīvotājiem bija ierobežota pārvietošanās un saskarsmes iespēja citam ar citu, kā arī tagad, kad iedzīvotāji ir gan par, gan pret vakcināciju, piespiedu vakcināciju.

Pacientu ombudu, nevalstisku organizāciju, kas nu jau savu aktīvo darbību pārtraukusi galvenokārt finanšu trūkuma dēļ, izveidoja 2008. gadā. Vai Latvijā tomēr ir nepieciešams pacientu ombuds, tagad domas dalās. Eksperti uzskata, ka būtu vajadzīga neatkarīga un kompetenta pacientu tiesību aizsardzības organizācija, citi savukārt norāda uz Latvijas Pacientu organizāciju tīklu, kas savā ziņā īsteno vienotu biedrību pārstāvniecību. Arī Tiesībsargs Juris Jansons paudis savu redzējumu – vajadzīga organizācija, kas spētu izvērtēt sūdzības par nelaipnu ārstniecības personu komunikāciju un attieksmi, nepietiekamu izskaidrošanu un pārstāvētu pacientu intereses, jo slimniekiem bieži vien ir grūti patstāvīgi rūpēties par savām tiesībām un interesēm. Iespējams, vienota un spēcīga organizācija pacientu tiesību jautājumiem ļautu izskanēt daudz skaļāk un to sekas būtu efektīvākas.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Alūksniešiem.lv komanda.