Kā cilvēks uzvedas, kad ir nikns un dusmīgs? Lamājas un lād visus, ko satiek ceļā, bieži vien neapmierinātību, slikto omu un dusmas veltot cilvēkiem, kuri nemaz nav saistīti ar viņa tā brīža stāvokli un nav pelnījuši tādu izturēšanos. Nepatīkami, bet domāju, ka katrs reiz esam trāpījušies šādam dusmu izvirduma lādiņam ceļā, tā sakot, būdami neīstajā vietā un laikā.
Tam ir rasts risinājums. Šonedēļ sociālais uzņēmums “Sonido” atklāja emocionālās atslodzes tālruņa līniju “Uzklausīsim”. Zvanot uz telefona numuru 90200944, var izvēlēties sev piemērotāko emocionālās atslodzes veidu – lamāties vai sūdzēties. Jāteic gan, ka šāda izlādēšanās arī savu tiesu maksā – minūtē 60 eiro centi. Ja cilvēks dikti naudīgs, lamāties vai sūdzēties var, cik laiks ļauj, ja ar naudiņu knapāk, tad savas domas jānoformulē īsākā tekstā. Zvanītājam gan ir jāņem vērā, ka operatoram ir tiesības iesaistīties un atbildēt. “Sonido” komanda ir psiholoģiski sagatavota un apmācīta šāda darba veikšanai. Sākotnēji “Uzklausīsim” būs pilotprojekts trīs mēnešu garumā, kuru laikā testēs šāda pakalpojuma pieprasījumu un ietekmi, kā arī sekos līdzi darbinieku emocionālajai labsajūtai. Ja eksperiments būs veiksmīgs, pakalpojumu piedāvās arī turpmāk. Emocijām ir jādod telpa, un ar šo jauno pakalpojumu uzņēmums cer palīdzēt atbrīvoties no dusmām, nomierināt satraukumu un palīdzēt cilvēkam atgūt līdzsvaru.
Var jau nedaudz pasmaidīt par šo ideju, taču man ir cerība, ka cilvēki iespēju izmantos. Vismaz man gribētos, lai to dara. Mazāk lamu skanēs pārdevēju virzienā vai kādu citu iestāžu darbiniekiem, iespējams, mazāk cietīs arī dusmīgo cilvēku ģimenes locekļi. Savā darbā esmu ne mazums reižu saskārusies ar cilvēkiem, kuros ir daudz dusmu, un tās visas tiek “izgāztas” sarunas laikā. Dusmīgajam cilvēkam paliek vieglāk, bet kā ir ar to, kurš to visu uzklausīja?
Ja arī ir kāda risināma problēma, sūdzība vai nepatika, visu var izrunāt mierīgi un ar sapratni. Varbūt skan utopiski, bet man gribētos dzīvot pasaulē, kur valda sapratne. Arī publiskā interneta vidē būtu mazāk nesakarīgu negāciju. Cilvēki komentāros pie ziņām un arī sociālajos tīklos raksta visu, kas ienākt prātā, neaprēķinot sekas un kā konkrētais izteikums kādu ietekmēs. Tas, kurš raksta publisko negāciju, nezina, vai tās lasītājs par to pasmīnēs, jutīsies sāpināts, raudās un būs sagrauts.
Reklāma