Piektdiena, 5. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs
weather-icon
+4° C, vējš 1.51 m/s, A-DA vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Bankomāts – 30 kilometru attālumā, banka - pēc pieprasījuma

Alūksnes novada iedzīvotāji savu darba algu, pensijas un sociālos pabalstus lielākoties saņem bezskaidrā naudā. Tomēr ir gadījumi, kad, lai norēķinātos par dažādām precēm vai pakalpojumiem, nepieciešama arī skaidra nauda. Pilsētniekiem ir pieejami bankomāti, pensionāri to var saņemt pie pastnieka, bet citiem lauku iedzīvotājiem jāmēro ceļš uz tuvāko bankomātu vairāku desmitu kilometru attālumā. Arī tad, ja nepieciešami bankas klātienes pakalpojumi, šim nolūkam jāieplāno zināms laiks, jo Alūksnē strādā tikai vienas bankas – SEB – filiāle, turklāt tā klientus pieņem tikai pēc iepriekšēja pieprasījuma. Savukārt pēc citu banku pakalpojumiem klātienē jāmēro ceļš uz tuvākajiem novadiem, piemēram, Gulbeni. Kāda ir iedzīvotāju pieredze, cik ērti ir pieejami bankomāti un banku klātienes pakalpojumi, pēta laikraksts “Alūksnes un Malienas Ziņas” sadarbībā ar “Latvijas Avīzi”.

Filiāļu pietrūkst

Alūksniete Dzintra Dubrovina savu pensiju saņem bankas kontā. Kad tā ieskaitīta, viņa dodas uz tuvāko “Swedbank” bankomātu Alūksnē, tirdzniecības centrā Pils ielā. “Bankomātu lietoju tikai vienu reizi mēnesī, izņemu pensiju, un viss. Vairāk man tas nav nepieciešams, tomēr domāju, ka ērtības labad būtu jauki, ja Alūksnē būtu vairāk tieši “Swedbank” bankomātu, lai kaut viens no tiem būtu pieejams arī pilsētas centrā. Kad kādreiz ievajagas šos pakalpojumus klātienē, jābrauc uz Gulbeni, šeit nav pieejama tās filiāle. Tas pensionāram ir apgrūtinoši,” saka Dz. Dubrovina.

Alūksniete Ilze, kura savu uzvārdu laikrakstam nevēlas atklāt, bankomātu izmanto vismaz reizi nedēļā. Viņai finanšu līdzekļi glabājas divās bankās – “Swedbank” un SEB. Otrajā viņai ir konts un norēķinu karte, bet “Swedbank” tikai konts. Lai piekļūtu skaidrai naudai, viņa to no viena konta internetbankā pārskaita uz otru. Ilze uzskata, ka, lai arī bankomāti Alūksnē ir pieejami, pietrūkst filiāļu, kur saņemt pakalpojumus klātienē. “Īpaši bankas pakalpojumu, kas saistīti ar norēķinu karti, jo nereti tā pazūd, nobloķējas vai nedarbojas kas cits. Problēmas reizēm rodas arī, lietojot “Smart” aplikāciju viedtālrunī, kad arī jāvēršas pie bankas speciālista, taču, piesakoties uz pieņemšanu SEB bankas Alūksnes filiālē, ir ilgs gaidīšanas laiks,” saka viņa un piebilst, ka būtu svarīgi, lai Alūksnē būtu pieejami arī citu banku speciālistu pakalpojumi.

Arī alūksniete Baiba, kura piekrita izteikties anonīmi, stāsta, ka viņa bankomātu izmanto pāris reizes mēnesī. Viņa ir SEB bankas kliente, un, lai veiktu darījumus, viņa izmanto internetbanku, bet skaidru naudu lieto maz, norēķinās ar maksājumu karti. Viņai nav bijusi nepieciešamība pēc bankas darbinieku klātienes pakalpojumiem, tādēļ uzskata, ka Alūksnē pietiek ar vienas bankas filiāli, kura ir pieejama pēc iepriekšējas pieteikšanās.

Savukārt alūksnietim Mārim Koklem naudas līdzekļi glabājas pasta norēķinu kontā. Viņš atklāj, ka izmanto tikai skaidras naudas līdzekļus. “Maksājumu kartes man nav, ir tikai pasta norēķinu konts, no kura naudu izņemu. Man nav nepieciešamības pēc bankomātiem vai kādiem citiem banku pakalpojumiem,” saka M. Kokle.

Ko var, to palīdz klientu centrs

Pavisam cita situācija ir novada pagastos, tur bankomāti nav izvietoti. Aptaujājot pagastu iedzīvotājus, laikraksts noskaidroja, ka pensionāri pensiju lielākoties saņem pie pastnieka, jo pagastos slēgtas pasta nodaļas, tādēļ glabāt naudu pasta norēķinu kontā nav lietderīgi. Arī tad, lai to izņemtu, jābrauc uz novada centru.

Strādājošie darba algu saņem bankas kontos, galvenokārt izmantojot SEB un “Swedbank” pakalpojumus. “Lai izņemtu skaidru naudu, man jādodas uz tuvāko bankomātu, kas ir Alūksnē. To parasti daru vienu reizi mēnesī. Izrēķinu, cik naudas būs nepieciešams dažādiem maksājumiem, kurus veicu internetbankā, un pārējo izņemu vai palūdzu to izdarīt bērniem, ja viņi ieplānojuši braucienu uz pilsētu,” saka Veclaicenes pagasta iedzīvotāja Vija un norāda, ka ikdienas pirkumiem viņa parasti izmanto skaidru naudu. Līdzīgi rīkojas arī iedzīvotāji citos pagastos. Savukārt seniori, kuri pensiju saņem pie pastnieka, pie pastnieka skaidrā naudā norēķinās arī par saņemtajiem pakalpojumiem.

Taču daļa pensionāru, kuriem nauda glabājas pasta norēķinu kontā vai kādas komercbankas kontā, izmanto pagastos esošā Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra (VPVKAC) pakalpojumus, lai tur strādājošie darbinieki palīdzētu samaksāt rēķinus, palīdzētu izdrukāt bankas konta izrakstus vai ko citu. Alūksnes novada VPVKAC vadītāja Viktorija Avota stāsta, ka, lai arī tas nav klientu centra darbinieku tiešais pienākums, darbinieces pagastos palīdz tikt cilvēkiem galā ar maksājumiem internetbankā. “Tā kā katra cilvēka internetbankas pieejas informācija ir konfidenciāla, klienti ar datoru, ievadot visus nepieciešamos kodus, strādā paši. Darbinieces tikai palīdz gadījumos, kad cilvēkam kas nav saprotams. Pēc šādiem pakalpojumiem gan ar skaidru naudu pašvaldības kasē, gan ar lūgumu palīdzēt ar maksājumiem internetbankā mazāk, bet vēršas arī alūksnieši,” saka V. Avota.

Kā vērtējat banku pakalpojumu pieejamību savā reģionā?
  • Pieejamība ir nepietiekama 72%, 125 balsu
    125 balsu 72%
    125 balsu - 72% no visām balsīm
  • Ir grūtības, bet tieku galā 14%, 25 balsu
    25 balsu 14%
    25 balsu - 14% no visām balsīm
  • Apmierinoši – viss nepieciešamais ir pieejams 14%, 24 balsis
    24 balsis 14%
    24 balsis - 14% no visām balsīm
Kopā balsu: 174
20.05.2025 - 08.06.2025
Balsošana ir slēgta

Mālupes pagasta VPVKAC vadītāja Daiga Babule sarēķinājusi, ka Mālupē ar lūgumu palīdzēt norēķināties internetbankā un izdrukāt bankas konta pārskatu iegriežas vidēji desmit cilvēki mēnesī. “Tie pārsvarā ir vecākās paaudzes iedzīvotāji, kuriem mājās nav datora vai viņiem ir grūtības izprast nepieciešamo, kā arī maznodrošinātie, kuriem vajadzīgas bankas konta izrakstu izdrukas iesniegšanai Sociālo lietu pārvaldē,” saka D. Babule.

Līdzīga situācija ir arī Veclaicenes pagastā. VPVKAC vadītāja Maija Bleiferte norāda, ka ar lūgumu palīdzēt šāda veida darījumiem centrā vēršas vidēji divi cilvēki divos mēnešos, bet viens gan regulāri katru mēnesi izmanto klientu apkalpošanas centra datoru piekļūšanai internetbankā. “Tiem, kuri savos tālruņos lieto “Smart” aplikāciju, nevajag mūsu palīdzību, tā nepieciešama tiem, kuri vēl nav apguvuši kodu kalkulatora lietošanu, kā arī jautā pēc bankas kontu izdrukām,” atklāj M. Bleiferte.

Tuvākais Apē un Gaujienā

Smiltenes novada Apes un tās lauku teritorijas iedzīvotājiem tuvākais bankomāts ir Apē (“Swedbank”). Trapenes, Gaujienas un Virešu iedzīvotāji pēc skaidras naudas izmaksas dodas uz bankomātu Gaujienā. Trapeniete Vilhelmīna Parce savu pensiju saņem SEB bankas kontā. Par maksājumiem viņa norēķinās internetbankā, bet pēc skaidras naudas uz Gaujienu aizbrauc vienu vai divas reizes mēnesī. “Sava transporta man nav, tādēļ lūdzu mani aizvest dēlam. Nereti uzticu arī viņam izņemt man naudu. Ikdienā, iepērkoties veikalā, pārsvarā maksāju ar skaidru naudu, bet reizēm izmantoju arī bankas norēķinu karti. Protams, gribētos, lai arī Trapenē ir bankomāts un nekur nav jābrauc, bet neticu, ka tāds te būs,” saka viņa. Bankas klātienes pakalpojumus viņa sen neesot izmantojusi, jo lieto aplikāciju “Smart” savā viedtālrunī, lai piekļūtu internetbankai.

Atšķirīga pieredze

Pārrunājot pētāmo tēmu laikraksta redakcijas kolektīvā, kolēģe Agita Bērziņa atklāj, ka viņa savus naudas līdzekļus glabā divās bankās. Darba algu viņa saņem SEB bankā, bet naudas uzkrājumu glabā “Revolut” bankā. Kādēļ šāda izvēle, jo “Revolut” banka iedzīvotājiem Latvijā mazāk zināma? “Šajā bankā bija ļoti ērti atvērt bankas kontu, maksājumu karti atsūtīja pa pastu. Internetbankā atvēru kontus arī saviem bērniem un tos piesaistīju savam kontam. Pāršķirot tikai vienu lapu, savā internetbankā redzu, cik naudas konkrētajā brīdī ir arī bērnu kontos, cik un kur viņi to ir tērējuši. Ikmēneša maksājums par kontu uzturēšanu vai maksājumu karti ne man, ne bērniem, ne arī vīram, kurš arī izmanto šīs bankas pakalpojumus, nav. Tikai sākumā, lai saņemtu karti pa pastu, samaksāju sešus eiro. “Revolut” bankomāta gan Alūksnē nav, bet man tas nav arī nepieciešams. Naudu izņemšanai, ja tas vajadzīgs, pārskaitu internetbankā uz savu SEB bankas kontu, kas arī ir ērti un ātri izdarāms. Uzskatu, ka “Revolut” bankas aplikācija tālrunī ir vienkāršāk lietojama, nekā tas ir SEB bankai,” stāsta Agita. Daudzi par šādas bankas pakalpojumu pieejamību Latvijā nav dzirdējuši, tādēļ savstarpējos norēķinos nereti lūdz Agitai norādīt citas bankas kontu, jo neuzticas un tur aizdomās par krāpniecību.

Pārsvarā bezskaidras naudas darījumi

Uzņēmumi un iestādes izmanto dažādu banku pakalpojumus, bet galvenokārt četru lielāko – SEB, “Swedbank”, “Citadele” un “Luminor” – sniegtos. Darījumi notiek bezskaidrā naudā ar naudas pārskaitījumiem. Katram ir arī bankas karte, kuru izmanto nelieliem pirkumiem veikalos. Arī uzņēmumos un iestādēs lielākoties klienti var norēķināties, maksājot ar bankas karti. Tajos, kur tas nav iespējams, naudu, kas ienākusi uzņēmuma kasē par pārdotajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, ieskaita vai nu iemaksas bankomātos vai, ja tāda nav, noslēdz līgumu par inkasāciju. Inkasators pēc izsaukuma atbrauc konkrētā brīdī, un par sniegto pakalpojumu uzņēmumam tiek piestādīts rēķins, jo šis ir maksas pakalpojums. Piemēram, SEB banka norāda, ka pakalpojuma sniegtās priekšrocības ir drošāka naudas līdzekļu ieskaitīšana kontā, iespēja ietaupīt izmaksas, kas saistītas ar skaidras naudas apstrādi, un efektīvi izmantots laiks. Tādēļ nepieciešamība pēc bankas pakalpojumiem klātienē lielākoties uzņēmumos nav.

Pieci bankomāti novadā

Alūksnes novadā ir pieejami vairāki bankomāti, kas ļauj veikt skaidras naudas darījumus. SEB bankas bankomāti atrodas tirdzniecības centrā Pils iela 9b, kur tas arī naudas iemaksai pieejams katru dienu no pulksten 8.00 līdz 22.00. Savukārt visu diennakti pieejami bankomāti Tirgotāju ielā 13, Lielā Ezera ielā 2a.

Papildus SEB bankas bankomātiem Alūksnē ir arī citu banku bankomāti, “Swedbank”, Pils ielā 9b, un arī tas gan iemaksai, gan izmaksai pieejams tikai tirdzniecības centra darba laikā. “Swedbank” bankomāti pieejami arī Apē un Gaujienā. Vēl Alūksnē pieejams bankas “Citadele” bankomāta Pils ielā 29 pakalpojums, un tas izmantojams visu diennakti.

Lai atrastu tuvākos bankomātus Alūksnes novadā un visā Latvijā, var izmantot Latvijas Bankas interaktīvo karti bank.lv. Šī karte ļauj meklēt bankomātus pēc atrašanās vietas, bankas nosaukuma un pieejamajiem pakalpojumiem.

Gaidīšanas laiks – nedēļa

SEB bankas bankomātu skaits aizvadīto desmit gadu laikā nav būtiski mainījies. 2016. gadā bija 211 bankomāti, pašlaik – 209. SEB klienti var izņemt naudu arī pie tirgotājiem – vairāk nekā 240 vietās Latvijā, tostarp Alūksnes novadā, kuras iespējams atrast interneta vidē.

Informācija SEB bankas mājas lapā liecina, ka pašlaik SEB bankai ir 19 klātienes apkalpošanas vietas, no tām vairāk nekā puse ir ārpus Rīgas, arī Alūksnē, Brūža ielā 1, kura pieejama pēc pieprasījuma. SEB bankas informācija liecina, ka bankas klientiem pieejams plašākais klientu apkalpošanas tīkls, īpaši reģionos. Ja klientam ir atbilstošs autentifikācijas līdzeklis, visi bankas pakalpojumi ir pieejami attālināti. Neliela daļa klientu joprojām izmanto pakalpojumus klātienē, bet viņu skaits samazinās, liecina bankas informācija piecu aizvadīto gadu laikā klātienes apmeklējumu skaits ir samazinājies par 80 %.

Ar bankas ikdienas pakalpojumiem saistītus jautājumus SEB bankas Alūksnes filiāle piedāvā risināt attālinātā video konsultācijā, bet, ja nepieciešams, arī klātienē. Gaidīšanas laiks aptuveni nedēļa. Piemēram, piesakoties 22. maijā, pirmā klātienes konsultācija iespējama 31. maijā.

Arī pie tirgotājiem

Skaidras naudas izmaksa, veicot pirkumu, pieejama arī Latvijas reģionu pārtikas veikalos, degvielas uzpildes stacijās, aptiekās un citur. Pakalpojums pieejams, piemēram, visām “Swedbank” izsniegtajām “Mastercard” un “Visa” kartēm. Karti iespējams uzrādīt arī telefonā vai viedpulkstenī. “Skaidru naudu ikdienā izmantojam retāk, tomēr ir dzīves situācijas, kad arī tā atvieglo mūsu ikdienu. Skaidras naudas izmaksa pie tirgotāja ir īpaši ērta un parocīga situācijās, kad apkārtnē nav pieejams bankomāts,” saka “Swedbank” pārstāvis Jānis Krops. “Bankas sadarbība vairāk ir ar tirgotājiem, lai tirgotāji aktivizētu funkciju, kas ļauj izmaksāt pircējam skaidru naudu, ja pircējs norēķinās ar maksājumu karti. Te gan jāpiemin, ka mēs aicinām vietējos veikalniekus aktivizēt šādu iespēju, jo tā ļauj vietējiem iedzīvotājiem iegūt skaidro naudu arī veikalā kopā ar pirkumu un dod papildu iemeslu iedzīvotājiem atnākt tieši uz vietējo veikaliņu. Pašam tirgotājam tas neko neizmaksā – nav ne komisijas maksas, ne “aktivizācijas maksas”. Viss, kas jāizdara, – tikai jāpiesaka bankā, ka šādu funkciju nepieciešams ieslēgt,” saka J. Krops.

Tāda iespēja ir, piemēram, SIA “Valrito” veikalā “Gustiņš” Jaunannas pagastā, kur ikdienā var nopirkt gan pārtikas, gan rūpniecības preces. Naudas izņemšana laukos ir pieprasīts pakalpojums, skaidro uzņēmuma pārstāve Baiba Gusta. “Šo pakalpojumu iedzīvotāji izmanto ļoti bieži – vidēji trīs līdz četri dienā, reizēm pat vairāk. Šis pakalpojums pieejams gan tikai SEB bankas klientiem, jo arī mūsu uzņēmums ir šīs bankas klients,” stāsta B. Gusta un norāda, ka vienā pirkuma reizē skaidras naudas izmaksa nevar pārsniegt 100 eiro. Savulaik jaunanniešiem šajā veikalā bija pieejama arī skaidras naudas iemaksa savā bankas kontā, un tas, kā atceras B. Gusta, bija ļoti pieprasīts pakalpojums. Tagad gan, mainoties valsts politikai šajā jomā, tas nav iespējams.

Viens 20 kilometru attālumā

“Piekļūstamības kontekstā jānodala divi aspekti. Pirmais ir bankomāti, otrais ir klātienes apkalpošana. Bankomātu kontekstā “Swedbank” ir viena no tām bankām, kas vēl pirms izmaiņām likumdošanā bija parakstījusi memorandu ar Latvijas banku par bankomātu tīkla uzturēšanu tādā apmērā, lai cilvēkiem no reģioniem būtu iespēja tos sasniegt saprātīgā attālumā. Protams, tas nenozīmē, ka katrā ciematā ir pa bankomātam, bet 20 kilometru rādiusā vismaz viens bankomāts ir sasniedzams, un banka uztur Latvijā lielāko bankomātu tīklu ar apmēram 370 bankomātiem. Protams, kad tiek lemts par bankomātu tīkla izmaiņām, tiek ņemti vērā arī klientu ieteikumi. Tāpēc “Swedbank” allaž aicina iedzīvotājus informēt, ja nepieciešamas kādas izmaiņas,” norāda J. Krops.

Viņš atklāj, ka klātienes apkalpošanas risinājumu meklējumi gan šobrīd ir aktuālāks jautājums, jo tiek pilotētas dažādas idejas. “Te gan jābūt atklātiem – likuma izmaiņas nenosaka, ka tiks atjaunotas tieši filiāles. Filiāļu slēgšana reģionos iepriekš notika tādēļ, ka klientu plūsma bija tik maza, ka filiālēm pat nebija darba pilnai darba nedēļai. Tad filiāles pārgāja uz saīsināto darba nedēļu, līdz arī ar to nebija gana, lai nodrošinātu filiāļu noslodzi. Tāpēc šo izmaiņu kontekstā mēs drīzāk runājam par bankas darbinieku vizītēm reģionos, lai konsultētu klientus noteiktos datumos. Ja klientu plūsma būs tik liela, lai atjaunotu patstāvīgu klātbūtni, tad tas noteikti tiks darīts. Savukārt, ja klientu plūsma būs nepietiekoša, tad visticamāk mēs runājam par pielāgotām apkalpošanas iespējām, kur klientiem būs iespējams ar bankas darbinieku konsultēties par sev svarīgiem jautājumiem. Šobrīd bankām ir dots laiks sagatavoties šīm izmaiņām, un “Swedbank” izskata dažādus variantus, tostarp arī Ziemeļaustrumvidzemē,” norāda bankas pārstāvis.

Neplāno atvērt filiāli

Arī “Citadele”, kam Alūksnē viens bankomāts, te neplāno atvērt filiāli. “Klienti var izņemt naudu bez komisijas maksas no jebkura bankomāta Latvijā līdz noteiktam limitam, kas atkarīgs no konkrētās maksājumu kartes veida. Klienti var izmantot arī citu banku bankomātus, nezaudējot piekļuvi saviem līdzekļiem,” laikrakstam saka bankas “Citadele” Baltijas klientu apkalpošanas daļas vadītājs Toms Stārosts un piebilst, ka skaidras naudas izmaksas funkcionalitāte Alūksnes novadā pieejama arī SIA “Kalese”, Pededzes pagastā.

Lēmums par jebkuras filiāles slēgšanu vai jaunas atvēršanu tiek pieņemts, rūpīgi izvērtējot klientu paradumu maiņu un pieprasījumu pēc klātienes pakalpojumiem. “Šobrīd arvien vairāk klientu izvēlas izmantot digitālos risinājumus – gan ikdienas norēķiniem, gan konsultācijām, ko iespējams saņemt attālināti, izmantojot internetbanku, mobilo lietotni vai sazinoties ar mūsu klientu apkalpošanas centru,” norāda T. Stārosts. Viņš atklāj, ka šobrīd nav plānots atvērt bankas filiāli Alūksnē, taču regulāri tiek izvērtētas klientu vajadzības un reģionālais pieprasījums, lai pieņemtu atbilstošus lēmumus.

Interaktīvā karte rāda, ka skaidras naudas izmaksa pie tirgotāja iespējama sešās vietās Alūksnes novadā:

  • veikalā “Gustiņš” Jaunannas pagastā
  • veikalā “Gustiņs”, Mālupes pagastā
  • veikalā “Spars Andris”, Liepnas pagastā
  • veikalā “Anneke”, Annas pagastā;
  • veikalā “Brenci”, Malienas pagastā
  • veikalā “Sandors”, Mālupes pagastā.

Avots: banku interaktīvās kartes

Publikācija tapusi projektā “Sarežģītā Latvija: no valsts līdz novadam”, kurā “Alūksnes un Malienas Ziņas” sadarbojas ar laikrakstiem “Staburags”, “Dzirkstele”, “Brīvā Daugava”, “Bauskas Dzīve”, “Ziemeļlatvija” un “Latvijas Avīze”.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Pa publikācijas saturu atbild “Alūksnes un Malienas Ziņas”.


Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri