SIA “Gulbenes Alūksnes bānītis” šogad desmit mēnešos pārvadājis 16 697 pasažierus, kas ir par 3 % mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, Sabiedriskā transporta padomes sēdē informējuši Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvji. Kā atklāj uzņēmuma Pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders, tas saistīts ar iedzīvotāju skaita samazināšanos, pieaugošo inflāciju un ikdienas izdevumu palielināšanos.
Līnijas tuvumā vairs nav iedzīvotāju
“Bānītis vēl joprojām izpilda divus reisus dienā, bet ir samazinājies cilvēku skaits, kuri dzīvo bānīša dzelzceļa līnijas tuvumā un to izmanto. Ar tūrisma plūsmu sezonā gan viss ir kārtībā, bet skarbā realitāte ir tā, ka vietējo iedzīvotāju ar katru gadu paliek arvien mazāk,” aicināts atklāt pasažieru samazinājuma iemeslus, laikrakstam saka R. Melders. Viņš norāda arī uz to, ka sabiedriskā transporta pārvadājumi, autobusu satiksme Latvijā pašlaik ir reorganizācijas procesā, tādēļ pasažieriem ir zudusi tai uzticība. Tiek atcelti reisi, ir neskaidrība transporta kustības sarakstos tuvākajam periodam, bet ļaudīm ir nepieciešama prognozējamība. “Iedzīvotājiem vajadzīgi sabiedriskā transporta pakalpojumi, kas ir droši, viņi vēlas zināt, ka sev nepieciešamajā galapunktā nonāks konkrētajā laikā. Zinu cilvēkus jau cienījamos gados, kuri izvēlas nokārtot autovadītāja tiesības, iegādāties savu auto, lai būtu mobili,” saka R. Melders.
Tūrisma jomā pasažieru samazinājums vēl nav jūtams, tomēr uzņēmuma pārstāvis atgādina, ka dzīvojam ģeopolitiski nedrošā vietā, kas to ietekmē. “Diemžēl mums blakām ir lielais nedrošais kaimiņš, un tur mēs neko darīt nevaram. Tas negatīvi ietekmē galvenokārt tūristu plūsmu no Lielbritānijas un Vācijas. Nereti nākas aktīvi strādāt ar britiem un vāciešiem, lai iedrošinātu viņus mūsu valsts tūrismam,” saka R. Melders.
Pieaug ikdienas izdevumi
ATD sēdē informēts, ka nākamajā gadā “Gulbenes – Alūksnes bānītis” faktiskās izmaksas prognozē 142 000 eiro apmērā – 51 000 eiro būtu nepieciešams degvielas izdevumiem, 55 000 – atlīdzībai par darbu transportlīdzekļu vadītājiem, bet 36 000 – atlīdzībai par darbu konduktoriem.
SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” valdes loceklis Aldis Kreislers padomes sēdē precizējis, ka nepieciešamais līdzfinansējums zaudējumu segšanai būtu 130 000 eiro, savukārt pārējo summu kompānija varētu nosegt no saviem līdzekļiem. “Ar katru gadu pieaug minimālās algas apmērs. Arī degvielas cenas nav prognozējamas, kā šūpolēs – vienu dienu tās ir zemas, citu dienu degvielai ir atkal augsta cena. Bez darba samaksas un degvielas izdevumiem bānītim nepieciešamas arī dažādas rezerves daļas, kas jāpērk vai jāpasūta to izgatavošana. Ikdienas izdevumu plānošanu apgrūtina arī tirgū valdošā inflācija. Tādēļ esam pateicīgi Autotransporta direkcijai par apsolīto finansējumu, lai mēs varētu turpināt pasažieru pārvadājumus esošajā apjomā arī nākamajā gadā, lai arī šajā reģionā vēl joprojām būtu vilcienu satiksme,” saka R. Melders.
Mēģina pelnīt papildus
Lai ienākumus vairotu un arī paši ko nopelnītu, SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” Gulbenes depo atvēruši sabiedrisko pirti, kuru apmeklē arī alūksnieši. Kovida laikā te izveidots un durvis tūristiem vēris arī viesu nams, uzņēmums organizē dažādus pasākumus, lai gūtu papildu ienākumus. Arī šogad visu decembri Papardes stacija pārtop par Rūķu staciju, kad ciemos ar interesantu un jautru programmu tiek gaidītas bērnu un skolēnu grupas, darba kolektīvi. Turpat, Papardes stacijā, 26. decembrī plānots arī publiskais Ziemassvētku pasākums, kurā aicināts piedalīties ikviens.
Par izdevumiem jāinformē
Labā ziņa – padome atbalstījusi finansējuma 130 000 eiro piešķiršanu nākamajam gadam, paredzot, ja faktiskie izdevumi būs lielāki, “Gulbenes – Alūksnes bānītim” būs jāinformē Sabiedriskā transporta padome. Pēc tam atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem padome iekļaus šo finansējumu pieprasījumā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai papildus nepieciešamajiem līdzekļiem.
Pērn padome atbalstīja 125 445 eiro līdzfinansējumu “Gulbenes – Alūksnes bānītim” 2024. gadam, un patlaban deviņos mēnešos papildus nekompensētie izdevumi veido gandrīz 10 000 eiro, kas tiks segti ar papildu finansējumu.
Reklāma