Kā pareizi atbrīvoties no nolietotajām riepām?
No vienas puses, šobrīd nav alternatīva risinājuma, kas varētu aizstāt ierastās auto riepas, bet, no otras, tās nav mūžam kalpojošs materiāls; riepas nolietojas, tāpēc paša, pasažieru un citu satiksmes dalībnieku drošības dēļ tās laiku pa laikam ir jānomaina. Tādējādi ikviens autovadītājs periodiski var saskarties ar jautājumu – kur likt vecās riepas?
Svarīgi, lai autovadītājs pret lietām, kas vairs nekalpo, izturas atbildīgi, lai nolietotās un vairs nederīgas riepas tiktu atbilstoši utilizētas, lai gumija un kvēpi, kas no tām rodas, var tikt pārstrādāti videi draudzīgā veidā.
Tā vietā, lai piesārņotu vidi, izmetot automobiļa riepas mežā, pļavā vai ilgstoši tās krātu savā pagalmā, iedzīvotājiem ir iespēja no tām atbrīvoties legāli un bez maksas, piemēram, reizi gadā nododot četras vieglā automobiļa riepas kādā no atkritumu apsaimniekotāja “CleanR” šķirošanas laukumiem Rīgā un Pierīgā.
Tās var nodot arī kādā no 68 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumiem visā Latvijā. Sev tuvāko nolietoto riepu pieņemšanas vietu ērti noskaidrot vietnē skiroviegli.lv.
Turklāt ražotāju atbildības sistēmas uzņēmums “Zaļā josta” un “CleanR” vismaz reizi gadā organizē akciju, aicinot ikvienu nodot vieglā automobiļa riepas neierobežotā daudzumā bez maksas. Arī šogad jūnija izskaņā iedzīvotāji šādā akcijā nodeva vairāk nekā 587 tonnas riepu.
Šī ir iespēja automobiļu īpašniekiem atbrīvoties no nolietotām un nevajadzīgām riepām bez maksas un likumīgi, turklāt pie licencēta atkritumu apsaimniekotāja, kas ir papildu garants tam, ka materiāls tiks atbilstoši pārstrādāts.
“Daļa iedzīvotāju, nododot riepas akcijā, norādīja, ka viņi tās ir speciāli savākuši no tuvējiem mežiem un grāvmalām, tādējādi padarot apkārtējo vidi tīrāku. Tas ļauj secināt, ka tad, ja tiek nodrošinātas pieejamas un ērtas opcijas atbrīvoties no riepām, iedzīvotāji tās labprāt izmanto,” saka “Zaļās jostas” tirdzniecības vadītājs Mārtiņš Eglīte.
Būtiski, lai, nododot riepas, tās būtu bez diskiem vai citiem aksesuāriem. Tāpat, vedot riepas uz kādu no šķirošanas laukumiem, iedzīvotāji tiek aicināti pārliecināties, lai tajās nav palicis nekas lieks, piemēram, melnzeme, betons vai kas tamlīdzīgs. Tas varētu būt gadījumos, kad tās ir izmantotas citiem mērķiem kā braukšanai.
Licencēts apsaimniekotājs riepas utilizēs atbilstošā un videi draudzīgā veidā. Turklāt tās var gan pārstrādāt tālākai lietošanai, gan izmantot enerģijas ieguvei.
“Ja vēlamies rīkoties atbildīgi, tad, nododot riepas jebkur citur, ir vērts pārliecināties, vai attiecīgajam uzņēmumam ir tiesības apsaimniekot šo videi kaitīgo materiālu,” norāda Eglīte.
Nolietotās riepas kā resurss
Automobiļa riepu izgatavošanā pamatā izmanto naftas produktus, tekstilu un metālu. Šīs sastāvdaļas var pārstrādāt otrreizējās izejvielās, iegūstot vērtīgus resursus jaunu produktu ražošanai, piemēram, gumijas granulas.
Mūsdienās pasaulē arvien vairāk tiek meklēti praktiski un videi draudzīgi paņēmieni, kā riepas izmantot atkārtoti. Piemēram, tās var pārstrādāt, samaļot dažādu izmēru frakcijās līdz pat pulverim, ko pēc tam izmanto sporta vai bērnu laukumu seguma veidošanā, tīrītāju slotiņu ražošanā, skaņu un vibrāciju absorbēšanā, jaunu riepu un asfalta plastifikatora ražošanā, ko piejauc asfalta segumam, lai padarītu to mazāk drūpošu, no riepām iegūtajiem kvēpiem un silīcija dioksīda var ražot printeru tintes un tonerus, u.c.
Savukārt, ja riepas gadiem atrodas zem klajas debess, materiāls laika gaitā noveco, kļūst trauslāks, sastāvā esošie naftas produkti izgaro un riepas kļūt nederīgas pārstrādei, tāpēc tās, visticamāk, būs izmantojamas tikai enerģijas ieguvei. Daļa automobiļu riepu, ko nevar izmantot pārstrādē, tiek reģenerēta. Tas nozīmē, ka tās tiek dedzinātas speciālās, videi draudzīgās iekārtās, rezultātā ražojot enerģiju.
Riepas kā vides piesārņojums
Pērn Latvijā tika saņemti 69 izsaukumi, ziņojot par ugunsgrēkiem, kuros dega atkritumi, tai skaitā automobiļu riepas, liecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta dati. Savukārt šogad saņemts 31 izsaukums, ziņojot par atkritumu degšanu. Riepas pašas par sevi ir liels vides piesārņotājs, bet vielas, kas izdalās to degšanas rezultātā, rada nopietnu apdraudējumu cilvēka veselībai.
Riepu dedzināšana ir aizliegta un bīstama, jo tā rada ļoti indīgus dūmus, kas var nodarīt kaitējumu apkārt esošo cilvēku veselībai, savukārt dūmgāzes periodiski spēcīgi uzliesmo un kopā ar spēcīgu karstumu var aizdedzināt netālu esošus priekšmetus un ēkas. Tādējādi pat viena degoša riepa var novest pie ilgstošas ārstēšanās un lieliem finansiāliem izdevumiem, kas jāiegulda ēku atjaunošanā.
Pieaug ne tikai auto, bet arī riepu skaits
Latvijā arvien turpina palielināties transportlīdzekļu skaits, piemēram, kā liecina Auto asociācijas dati, 2023. gadā tika reģistrēti 21 146 jauni vieglie automobiļi, kas ir par 10,6% vairāk nekā 2022. gadā. Savukārt Valsts vides dienesta dati liecina, ka palielinās arī katru gadu tirgū laisto riepu apjoms – 2022. gadā tās bija 20 00 tonnas jaunu riepu, no kurām nedaudz vairāk nekā 16 000 tonnas tika savāktas un nodotas pārstrādei.
Sākot ar 2021. gada otro pusgadu, atkritumu apsaimniekotājiem ir palielināta nolietotu riepu savākšanas norma no 65% uz 85% 2023. gadā. Pērn nolietotās riepas savāktas un pārstrādātas 86% apmērā no realizētā riepu apjoma. Tas darīts ar mērķi savākt arī vēsturiski uzkrātās riepas visā valsts teritorijā. Tomēr, ņemot vērā, ka riepu apjomi pieaug un nolietotu riepu savākšanas normas tiek paaugstinātas, pastāv risks noteikto normu nesasniegšanai, ja nolietotās riepas netiks atbilstoši apsaimniekotas.
Pareiza riepu utilizācija un to pārstrāde ir problēma, kuru nevar ignorēt. Automobiļu skaits uz ceļa katru gadu pieaug, kas palielina riepu ražošanu un pārdošanu. Rūpējoties par dabisko vidi un klimatu, mums jācenšas maksimāli palielināt riepu atkārtotu izmantošanu.
Autors: Mārtiņš Eglīte, SIA “Zaļā josta” tirdzniecības vadītājs
Automobiļa riepas kā atkritumi dabā sadalīsies vairāk nekā 100 gadus, izdalot apkārtējai videi kaitīgas vielas. Turpretī, nododot tās licencētam apsaimniekotājam, riepas kalpos kā resurss jaunu materiālu ražošanai. Tāpēc ir sevišķi svarīgi riepas neizmest mežā vai grāvmalā, kas diemžēl Latvijā arvien ir novērojams skats, bet atbrīvoties no tām atbilstoši, turklāt to var izdarīt arī bez maksas.
Lietotas riepas nodrošina drošību kartinga trasē
Tā vietā, lai nodotu vieglo un kravas automobiļu riepas pārstrādei, cilvēki mēdz rast veidus, kā tās izmantot. Kartinga trasē vecās riepas ir neaizvietojams palīgs drošas braukšanas nodrošināšanai. “Plānojot trases ierīkošanu, vadījāmies pēc ekspertu ieteikumiem un sagādājām pietiekami daudz lietotu riepu, lai iezīmētu trases trajektoriju un mīkstinātu iespējamo kartinga triecienu, kas gadās azartiskiem braucējiem,” stāsta Alūksnes kartingu trases “Oāze” saimniece Elīna Dambe. Riepas trasei gādājuši paši saimnieki, taču palīdzējuši arī iedzīvotāji. “Paši apbraukājām auto servisus un savācām apmēram vienāda izmēra riepas. Tas bija bezmaksas resurss, tikai transportēšanas izdevumi. Autoservisu darbinieki bija ļoti pretimnākoši un labprāt mums šajā ziņā palīdzēja, atvedot pat paši klāt. Viņiem vēl labāk – nav jādomā par veco riepu nogādāšanu tālākai pārstrādei. Bija arī gadījumi, kad, redzot, ka iekārtojam trasi, daži iedzīvotāji mums piedāvāja atvest riepas, ko paņēmām pretim,” stāsta E. Dambe un piebilst, ka bijuši pāris gadījumi, kad kāds atvedis un riepas nometis anonīmi, un aicina tā nedarīt. “Pašlaik trasē ir pietiekoši riepu un vairāk vest nav vajadzīgs. Ja pa ziemu kādas deformējas, tad trūkstošās sagādājam pašu spēkiem,” viņa stāsta. Pēc ekspertu ieteikumiem, riepas trasē ir sasietas, kā tas mēdz būt sacīkšu trasēs, lai iespējamo triecienu gadījumos tās neizsistu no vietas.
E. Dambe uzskata, ka pēdējos gados iedzīvotāji kļuvuši izglītotāki vides jautājumos, un viņa vairs nepamana mežmalā izmestas vecas riepas un nav manījusi arī, ka tās kāds grib nobēdzināt dedzinot. “To pilnībā palīdzētu atrisināt skaidri un gaiši noteikumi, proti, ka lietotās riepas maiņas gadījumā atstāj autoservisā un tālāk jau autoserviss rūpējas par to nodošanu pārstrādei. Tāpat jāizdomā, kā autoservisus stimulēt to darīt,” uzskata E. Dambe, kura pati ir autovadītāja un nolietotās riepas vienmēr atstāj autoservisā, kur uzliek jaunas. Viņasprāt, veco riepu nodošanu sekmētu arī brīvi pieejama bezmaksas iespēja tās nodot EKO laukumos, par ko daudzi nav informēti.
Sandra Apine
Reklāma