![](https://aluksniesiem.lv/wp-content/uploads/2025/01/IMG_4429-1024x576.jpeg)
Izmēģināt Photon robotu maģiju, braukt, stūrēt un cīnīties Lego tehnikas piedzīvojumā, piedalīties augstākā torņa izaicinājumā, iemēģināt roku 3D zīmēšanas mākslā, vērot “Laboratorium Zinātnes skola” un Jauno ķīmiķu kluba eksperimentus – tas viss bija iespējams Alūksnes Bērnu un jauniešu centra (ABJC) organizētajā Tehniskajā dienā “Tehnoloģiju labirints 2025” 1. līdz 6. klases bērniem.
Alūksnes Bērnu un jauniešu centra direktore Eva Aizupe stāsta, ka teju visas nodarbības vadīja paši ABJC pasniedzēji – Ivars Vīksna, Ieva Rakova, Kristīne Ķikute, Signe Vīksna, Iveta Kronberga, Solvita Ozoliņa, Nikolajs Rakovs, savukārt “Laboratorium Zinātnes skola” ķīmijas eksperimentus bija ieradusies rādīt Līga Zaice no Rīgas. Dienas noslēgumā visus dalībniekus pārsteidza centra Jauno ķīmiķu kluba paraugdemonstrējumi, kas darbojas skolotājas Ineses Ločmeles un laborantes Ivetas Puzules vadībā.
Viena no trīs prioritātēm
“Valstī šajā mācību gadā ir noteiktas trīs prioritātes interešu izglītībā – gatavošanās Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem, izglītojamo plašākas izglītības pieredzes veicināšana interešu izglītības programmās un ārpusstundu darbā, bet trešā prioritāte – STEM jomas attīstība izglītībā. STEM ir zinātnē (Science), tehnoloģijās (Technology), inženierzinātnēs (Engineering) un matemātikā (Math) balstīta mācīšanās. Ja tā ir prioritāte valstī, tad arī prioritāte mūsu novadā un bērnu un jauniešu centrā,” stāsta Eva Aizupe. Alūksnes Bērnu un jauniešu centrā šajā mācību gadā ir 13 programmas, kas atbilst STEM – ir zinātnes (ķīmijas), tehnoloģiju (rokdarbi, programmēšana) un inženierzinātnes (droni, Lego, robotika) pulciņi.
“Iepriekšējā mācību gadā STEM programmu pulciņos piedalījās 22 % bērnu no visiem pulciņu dalībniekiem, bet šogad tie jau ir 24 %. Interese par STEM programmām palielinās, un tas ir ļoti labi. Arī Latvijas līmenī tas ir labs rādītājs. To gan neesam panākuši viena gada laikā, bet mērķtiecīgi strādājot gadu no gadu. Bērnu var ieinteresēt iesaistīties, ja ir divi aspekti, – ieinteresēts pedagogs un materiāli tehniskais nodrošinājums. Ir vajadzīgi resursi, lai šie pulciņi varētu darboties, piemēram, datori, 3D pildspalvas, Lego. Tas gan nenozīmē, ka esam sasnieguši maksimumu – joprojām jāattīstās un jāiet laikam līdzi. Iespējams, nākotnē piedāvāsim vēl citas programmas. Stāvēt uz vietas nozīmē iet atpakaļ, jo viss mainās ļoti ātri,” stāsta E. Aizupe.
Mērķis radīt interesi
Tehnisko dienu “Tehnoloģiju labirints 2025” bērnu un jauniešu centrā organizēja pirmo reizi. Mērķis – radīt bērnos interesi par STEM jomas programmām. “Katrs bērns apmeklē savu pulciņu, bet šajā dienā viņi satikās cits ar citu un varēja pamēģināt darboties kādā citā pulciņā. Piemēram, pats bērns apmeklē Lego pulciņu, bet šajā dienā varēja arī izmēģināt robotiku, vērot ķīmijas eksperimentus. Iespējams, nākamgad viņš izvēlēsies pievienoties vēl kādam pulciņam,” stāsta E. Aizupe. Tas gan nenozīmē, ka būtu jāsatraucas par citām jomām, kultūrizglītības pulciņos joprojām darbojas lielākais skaits bērnu – 58 % jeb vairāk nekā puse bērnu izvēlas dziedāt, dejot, spēlēt teātri. “Šiem bērniem ir iespēja parādīt sevi un redzēt citam citu koncertos un skatēs, bet tehniskajiem pulciņiem tādas iespējas nav. Ja STEM joma ir viena no prioritārajām, tad arī šeit vajag savus svētkus, un “Tehnoloģiju labirints 2025” ir mūsu izdomāta un radīta svētku diena,” stāsta E. Aizupe.
Izmēģina jaunas lietas
Laikraksta uzrunātie Tehniskās dienas dalībnieki un viņu vecāki pasākumu vērtēja atzinīgi un visi kā viens teica – šādas dienas ir vajadzīgas. 4. klases skolnieces Annika un Justīne apmeklē robotikas pulciņu. Tehniskajā dienā abām vislabāk patika ķīmijas eksperimenti Annikai tā bija “rokas aizdedzināšana”, bet Justīnei balona sprādziens, kas bija tik spēcīgs, ka nodrebēja pat grīda. Pirmklasniekam Jānim visinteresantākā likās Lego robotu cīņa. Viņš jauniešu centrā piedalās “Eksperimentu klubā”. Pilnīgi viss tehniskajā dienā patika ceturtklasniekam Markam. Jauniešu centrā viņš piedalās robotikas pulciņā, bet aizmirsta nav arī kultūra – ir Alūksnes mūzikas skolas audzēknis. Mamma Anna Gailiša stāsta, ka Marks mājās labprāt darbojas ar Lego klučiem, tomēr, piedaloties nodarbībās, viņš iemācās daudz jauna. Arī Tehniskā diena ir iespēja paplašināt bērna redzesloku. “Pats viņš to visu tā vienkārši neuzzinātu, bet Tehniskajā dienā ir tāda iespēja. Šādam pasākumam jākļūst par ikgadēju tradīciju,” saka A. Gailiša.
Pasākuma organizatore, interešu izglītības metodiķe Ieva Rakova teic – viss izdevās, kā plānots, un lielākais novērtējums ir tieši bērnu sajūsmas saucieni un prieka dzirksts acīs. “Katram bērnam patika kaut kas cits, un tas nozīmē, ka katrs šajā dienā uzzināja ko jaunu. Un tieši tāds bija pasākuma mērķis – dot bērniem jaunas zināšanas un iespaidus. Bērnu intereses ir dažādas, viņi apmeklē dažādus pulciņus, bet te viņi visi darbojās kopā un darīja to, ko ikdienā nedara,” saka I. Rakova un nešaubās Tehniskā diena “Tehnoloģiju labirints” Alūksnē kļūs par tradicionālu pasākumu.
![](https://aluksniesiem.lv/wp-content/uploads/2025/01/IMG_4452-1024x576.jpeg)
Jaunums – “Digi otrdienas”
Jauns piedāvājums Alūksnes Bērnu un jauniešu centrā ir “Digi otrdienas PaGalmā”. Divas reizes mēnesī otrdienās aicina uz tikšanos jauniešus no 13 gadu vecuma, lai mācītos kopā izmantot kādu digitālu ierīci, rīku un citas noderīgas prasmes. Tas nav pulciņš, bet neformāla nodarbība ar mainīgu dalībnieku sastāvu. Savukārt ceturtdienās 4. – 6. klases bērni var pievienoties spēļu turnīram “Gamings”, lai spēlētu gan galda spēles, gan spēles ierīcēs. Arī šīs tikšanās notiek divas reizes mēnesī. Šogad plānots organizēt arī IT dienu ar lekcijām un meistarklasēm jauniešiem.
![](https://aluksniesiem.lv/wp-content/uploads/2024/09/MAF_logo_inverted-23-1024x1024-1.jpg)
Reklāma