Pēdējā laikā Alūksnes un citos novados uzdarbojušies krāpnieki. Lielas, šoreiz skaidras naudas, summas izkrāptas vecākā gadagājuma cilvēkiem, tādēļ Alūksnes pilsētas pensionāru biedrībā “Sudrabs” viesojās Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Ziemeļvidzemes iecirkņa Prevencijas grupas vecākā inspektore Karīna Bondare, lai pastāstītu par notikušo un vēlreiz atgādinātu būt piesardzīgiem digitālajā vidē.
Paņem ātro kredītu
K. Bondare pastāstīja, ka pērnā gada nogalē Ziemeļvidzemes iecirkņa darbinieki papildus līdzšinējiem konstatējuši jaunus krāpniecības veidus, uz kuriem atsaucoties, iedzīvotāji noticējuši un nepazīstamām personām uzticējuši savus personas datus, kā arī iedevuši skaidru naudu vairāku tūkstošu eiro apmērā. “Pēdējo trīs mēnešu laikā viens no izplatītākajiem krāpniecības veidiem ir uzdošanās par mobilo sakaru tīklu operatoriem. Krāpnieki uzzina cilvēka vārdu, uzvārdu, dzimšanas gadu, ko telefonsarunā aicina apstiprināt, un lūdz izpaust savus personas datus, lai it kā pagarinātu līgumu ar sakaru operatoru,” stāsta policijas pārstāve. Cilvēks, neko aizdomīgu nenojauzdams, tos arī izpauž. Krāpnieki savukārt tālāk vēršas nebanku kredītiestādēs un ar iegūtajiem personas datiem rīkojas, lai paņemtu ātro kredītu. “Lai gan apkrāptajai personai bankas kontā, iespējams, ko nozagt, nemaz nebija, viņš pret savu gribu kļuva par parādnieku,” atklāj K. Bondare. Amatpersona iesaka vienmēr pārliecināties par zvanītāja identitāti un, pirms rīkoties, pārzvanīt uz krāpnieku it kā pārstāvētās iestādes oficiālo tālruņa numuru un pārliecināties, vai tiešām no tās zvanīts.
Viltus policisti un mediķi
Krāpniekiem ir tendence izmantot jaunās tehnoloģijas, lai piezvanītu pa tālruni, pārveidojot balsi. Šāds gadījums fiksēts Ziemeļvidzemes iecirkņa, tostarp Alūksnes novada, teritorijā. “Vecmāmiņai, kurai tobrīd blakām bija arī meita, no slimnīcas piezvanīja “mazmeita”, kura stāstīja, ka iekļuvusi ceļu satiksmes negadījumā un lai viņu kā negadījumā vainīgo neieliktu cietumā, policijai jāsamaksā vairāki tūkstoši eiro, kas jānodod kurjeram. Pēc tam ģimenei zvanīja arī viltus policijas un viltus slimnīcas darbinieki, apstiprinot “mazmeitas” stāstīto. Zvanītājas balss aizdomīga nešķita ne vecmāmiņai, ne mātei, un kurjeram, kurš nekavējoties ieradās, viņas iedeva prasītos sešus tūkstošus, papildus samaksājot par pakalpojumu,” krāpnieku shēmu atstāsta policijas pārstāve. Viņa uzsver – iedzīvotājiem jāzina, ka policijas darbinieki nekad nezvanīs un neprasīs neko tamlīdzīgu. Arī šajā gadījumā pareizā rīcība būtu pārzvanīt savam tuviniekam vai kādam no viņa draugiem, paziņām. “Tāpat aicinu neticēt tiem cilvēkiem, kuri uzdodas par medicīnas darbiniekiem un telefoniski prasa naudu jūsu radinieka steidzamai operācijai. Krāpnieki mēdz rīkoties ātri, steidzināt, lai cilvēkam nebūtu laika apdomāties, tādēļ nepakļaujieties tam, nesteidzieties ar rīcību un pārliecinieties par saņemtās informācijas patiesumu,” atgādina inspektore.
Krāpšana neizdodas
Diemžēl krāpnieku izdomai nav robežu, tiek pielietoti arvien jauni paņēmieni, lai izmānītu naudu. Kāda Alūksnes vidusskolas skolēna vecāki caur sev tuvu radinieku saņēma dubultu viltus zvanu, kur pirmajā zvanīja it kā pašu bērns ar pielāgotu balsi un ziņoja par nelaimes gadījumu uz ceļa, savukārt otru zvanu it kā no slimnīcas, kurā informēja par notikušo. Tajā mirklī bērns atradās skolā, notika mācību stunda un telefonu neizmantoja. Vecāki acumirklī reaģēja un zvanīja uz skolu, lai pārliecinātos, ka ar viņu bērnu viss ir kārtībā. Vecākus par šādām krāpnieku aktivitātēm interneta vietnē e-klase.lv brīdinājusi Alūksnes vidusskolas direktore Ilze Līviņa, un K. Bondare vecākiem iesaka vērsties arī policijā. “Pat, ja naudas līdzekļi netiek izkrāpti, par krāpniecības mēģinājumu jāziņo likumsargiem pa bezmaksas tālruni 110, lai vainīgos meklētu un šādas un līdzīgas situācijas neatkārtotos,” iesaka Valsts policijas pārstāve.
Reklāma