No 10.-16.novembrim Ojāra Vācieša Gaujienas pamatskolas 4
skolnieces un skolotājas Vizbulīte Jaukule un Gunita Ķelpa devās
uz Dardas pamatskolu Horvātijā, lai pārstāvētu skolu un Latviju
Erasmus+ projekta “DACMU” daudzveidīgajās aktivitātēs.
Vizītes
galvenie mērķi bija paaugstināt projektā iesaistīto skolēnu
zināšanas par horvātu zemi un kultūru, iepazīt horvātu kultūras
mantojumu – mūziku, dejas, dabu un ēdienu, veicināt sadarbību
starp projekta dalībvalstīm – Horvātiju, Latviju, Portugāli,
Spāniju, Itāliju un Kipru, veicināt nelabvēļīgās situācijās
esošu bērnu iekļaušanu sabiedrībā, iedrošināt skolēnus
mācīties un lietot svešvalodas.
Visu
nedēļu meitenes – Jūlija Katrīna Celenberga, Zanda Allika,
Megija Lukjanoviča un Žanete Jāņkalne – dzīvoja horvātu
ģimenēs. Tas nozīmē, ka viņām izdevās iepazīt horvātu
dzīvesveidu, vērtības, kultūru, valodu, kā arī sniegt
informāciju par mūsu Latviju.
Mobilitātes
galvenā tēma “Horvātijas kultūras mantojums” vijās cauri
visām aktivitātēm.
Pirmdien
no galvaspilsētas Zagrebas devāmies uz skaisto Plitvices ezeru
nacionālo parku. Lai arī laikapstākļi mūs nelutināja, mums
izdevās izbaudīt šo unikālo dabas parku ar neskaitāmiem ezeriem
un ūdenskritumiem. Vēlā vakarā ieradāmies Dardā .
Otrdien
visi projekta dalībnieki iepazinās ar skolu, vēroja Dardas skolēnu
sagatavotās prezentācijas par Horvātiju, tās ievērojamākajiem
cilvēkiem, izgudrojumiem. Mūs priecēja arī neliels muzikāls
koncerts. Tālāk sekoja ‘ledus laušanas’ jeb iepazīšanās
aktivitātes un horvātu deju mācīšanās, kas nemaz nebija viegli.
Savukārt horvātu valodas stunda nemaz nešķita tik grūta, jo tajā
varēja rast nelielu līdzību ar krievu valodu. Klausījāmies arī
portugāļu partneru prezentāciju par viņu valsti un skolu.
Skolotājas tika iepazīstinātas ar Horvātijas izglītības sistēmu
un mācību procesa organizēšanu skolā, kas mazliet atšķiras no
Latvijas. Pamatskolu horvātu skolēni beidz 8.klasē, stundas ir 45
minūtes garas un vērtēšanas sistēma ir 5 ballu sistēmā. Vēl
tikām informēti par bērnu ar īpašām vajadzībām apmācību
šajā skolā.
Nākošajā
dienā devāmies uz Baranjas etnogrāfisko muzeju iepazīt horvātu
vēsturi, darba tikumu, senos amatus un piedalījāmies 2 praktiskās
nodarbībās. Vēl apmeklējām “Kopački Rit” dabas parku.
Pēcpusdienā skolēni apmeklēja sporta centru, savukārt skolotājas
devās iepazīt Vučedolu kultūru interaktīvā muzejā. Ļoti
emocionāls bija pilsētas Vukovaras apmeklējums, kas nesenajā
Horvātijas karā 1991.gadā tika iznīcināta. Klausījāmies
horvātu skolotāju atmiņu stāstus par šo laiku un tas tiešām
bija aizkustinoši.
Ceturtdien
skolēni aktīvi un radoši darbojās darbnīcās – taisot kaklarotas
un grāmatzīmes izmantojot horvātu vecos burtus, un dizainējot
savus tautu tērpus no papīra. Un tad jau laiks iepazīt Itāliju un
Latviju. Ar filmiņu un prezentāciju palīdzību mēs stāstījām
par Latviju, savu novadu un skolu, mācījām dziesmu “Seši mazi
bundzinieki”, kopā gatavojām latviskās piespraudes un stāstījām,
kāpēc mēs tās nēsājam visu novembra mēnesi un uzstāšanās
beigās visus cienājām ar Laimas konfektēm. Bijām priecīgas
saņemt labas atsauksmes par paveikto. Pēcpusdienā devāmies
iepazīt šī reģiona centru – Osijeku.
Vizītes
pēdējā diena sportiska – izmēģinājām senos sporta veidus.
Meitenes ar savām komandām ieguva labus rezultātus. Jauki bija
tas, ka komandās tika iekļauti šīs skolas bērni ar īpašām
vajadzībām. Diena turpinājās ar iepirkumu maisiņu apgleznošanu,
ko meitenes uzdāvināja skolotājām un virtuālu Spānijas un
Kipras iepazīšanu. Skolotājas vēl apmeklēja autisma un speciālās
izglītības centrus Osijekā. Diena noslēdzās ar atvadu koncertu,
vecāku gatavotiem tradicionāliem ēdieniem, dejām un dziesmām.
Šis
brauciens noteikti bija ļoti vērtīgs ikvienai no mums. Iegūta
jauna pieredze, izbaudīta horvātu viesmīlība un iepazīts horvātu
bagātais kultūras mantojums, izmantotas un uzlabotas svešvalodu
zināšanas, iegūti jauni draugi.
Tagad
rūpīgi jāpilda nākošie projekta uzdevumi un jāgatavojas
nākošajai mobilitātei martā Portugālē, kā arī ārzemju viesu
uzņemšanai pie mums Gaujienā jau maijā.