Gada siltie mēneši ir laiks, kad daudzi cilvēki kā pastāvīgo pārvietošanās līdzekli izvēlas velosipēdu. Taču tas ir arī laiks, kad pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti. Tādēļ CSDD sadarbībā ar Valsts policiju rīko satiksmes drošības kampaņu “Tuvāk NĒ!”, iesakot velosipēdistiem un autovadītājiem kā “sadzīvot” uz ceļa. To, ka tā ir problēma, pierāda arī 1. maijā notikusī velobraucēju protesta akcija “Kritiskā masa” Rīgā ar mērķi pievērst uzmanību galvaspilsētas nesakārtotajai veloinfrastruktūrai. Cik labi velosipēdisti jūtas Alūksnē un cik droši te ir pārvietoties ar velosipēdu?
Santa Harjo – Ozoliņa, ikdienā brauc ar velosipēdu:
“Man ir pilsētas velosipēds, un braucamo šim nolūkam arī izmantoju, tādēļ grūti spriest, kā es justos ārpus pilsētas. Salīdzinoši drošāk uz velosipēda jūtos vien tādēļ, ka Alūksnē nav tik dzīva satiksme kā lielākās pilsētās. Taču, braucot pa jaunajām, rekonstruētajām ielām, es vairs nejūtos droši. Prieks, ka tās ir sakoptas, taču kļuvušas daudz šaurākas, līdz ar to – velobraucējiem bīstamākas. Jaunais ielu standarts nav draudzīgs velosipēdistam. Kad mani uz Pils ielas apbrauc smagās automašīnas, jūtos ļoti neomulīgi – tās man traucē un, visticamāk, es traucēju arī tām. Šādos ielu posmos labāk izvēlos trotuārus, bet tur arī es jūtos neiederīga un traucēju gājējiem. Jāsecina, ka velosipēdistam šeit nav viegli pārvietoties, jo visu laiku ir jāmaina vietas un pozīcijas, lai tiktu uz priekšu droši.
Attieksme pret velobraucējiem ir dažāda. Vieni velosipēdistus respektē, citi ne, un tas, droši vien, ir abpusēji. Tā kā esmu ikdienas velobraucēja, es sekoju satiksmes noteikumu izmaiņām šajā jomā, bet esmu novērojusi, ka to nedara visi. Arī autobraucējiem ir savs priekšstats par to, ko velosipēdists drīkst darīt vai ne. Piemēram, tagad noteikumi atļauj velosipēdistam ietvi šķērsot arī nenokāpjot no riteņa, taču ne visi autobraucēji, īpaši vecāka gadagājuma, to zina un ir neapmierināti. Tāpat ir arī ar kreisā pagrieziena manevru, ko velosipēdists nelielas satiksmes gadījumā var veikt arī no viduslīnijas. Noteikumu nezināšana gan no autovadītāju, gan no velosipēdistu puses arī rada nevajadzīgas asas reakcijas un pat negadījumus.”
Aleksandrs Fins, Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors:
“Domāju, ka Alūksnes infrastruktūra ir velobraucējiem pietiekami piemērota. Gan ielas, gan ietves šim nolūkam ir gana platas. Pie tam, ir jau izveidoti arī veloceliņi un īpašās velobraucēju takas ārpus satiksmes plūsmas jeb pietiekami tālu no iespējamā apdraudējuma. Taču pilsētā ir vietas, kur velosipēdisti ir vairāk apdraudēti nekā citviet, piemēram, posmā no pilsētas robežas līdz Kalnadruvām un Sisenītim ir ievērojama velobraucēju kustība un autovadītājiem jābūt uzmanīgākiem. Tāpat virzienā no Pils ielas un Skolas ielas uz Pilssalu mēdz būt daudz atpūtnieku uz velosipēdiem, bet tajā pašā laikā tur patīk braukāt arī jaunajiem autobraucējiem, kam šeit būtu jāuzvedas prātīgāk. Uzmanīgāk autovadītājiem būtu jābrauc arī piepilsētā, kur velobraucēji ir izbraukuši baudīt dabu.
Velosezona gan ir sākusies ar to, ka paši velobraucēji sevi nav parādījuši no labākās puses. Ir notikuši jau trīs ceļu satiksmes negadījumi, kuros ir iesaistīti velosipēdu vadītāji – jaunieši un bērni. Bērniem raksturīga neuzmanība, jauniešiem – agresīva vizināšanās ar priekšējā riteņa uzraušanu. Tas nozīmē, ka “akmens jāmet” vecāku lauciņā, jo tieši vecāki ir tie, kas bērniem sniedz pirmo un nozīmīgāko mācību drošā braukšanā. Arī pieaugušajiem velobraucējiem jābūt uzmanīgiem un pieklājīgiem satiksmes plūsmā, ko, protams, pirmkārt, sagaidām no autovadītājiem. Pats tikko biju liecinieks gadījumam, kad pa ielu braucošam velosipēdistam viens autovadītājs “aizgāja garām” tik tuvu, ka te varēja gadīties nepatikšanas. Mēdz būt arī gadījumi, ka netiek respektēts pa galveno ielu braucošais velobraucējs. Kopumā gadās problemātiskas situācijas gan no vienas, gan no otras puses, tas atkarīgs no katra ceļu satiksmes dalībnieka zināšanām un kultūras. To uzlabot cenšas arī policija – pašlaik esam uzsākuši īpašas patruļas, aktualizējot mazaizsargāto satiksmes dalībnieku, tostarp velobraucēju, drošību.”
Sandra Apine