Būvdarbi uz Latvijas Valsts ceļiem šogad notiks visos reģionos, informē Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts ceļi”, taču pēc publiskotās plānoto ceļu remontu kartes tomēr redzam, ka Alūksnes un Apes novados ceļu remontdarbus uzņēmums šovasar nav plānojis. Vai tad abos novados visi ceļi ir ideālā stāvoklī, ka to uzlabošana nav nepieciešama?
Nepietiek finansējuma
“Valsts autoceļi jau ilgstoši tiek uzturēti nepietiekama finansējuma apstākļos, līdzekļu visu nepieciešamo darbu veikšanai nepietiek. Kopējais finansējuma deficīts un neizdarīto darbu apjoms sasniedz četrus miljardus eiro, tāpēc remontdarbi tiek veikti prioritārā secībā, posmos ar lielāko satiksmes intensitāti un sliktāko tehnisko stāvokli. Valstī kopumā 43 procenti jeb 2000 kilometri melnā seguma uz valsts reģionālajiem autoceļiem ir sliktā un ļoti sliktā tehniskā stāvoklī,” atbildot uz šo jautājumu, skaidro VAS “Latvijas valsts ceļi” Komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova.
Plāno pārbūvēt vien tiltu
Pirms pāris gadiem uzņēmums veica autoceļa Vidzemes šoseja – Satekupītes tilts remontu virzienā uz Alūksni, kur tika uzklāts jauns asfalta segums, tādēļ VAS “Latvijas valsts ceļi” interesējos, kad plānots ceļu remontdarbus turpināt, salabojot arī atlikušo posmu. Īpaši slikts tas kļuvis posmā no Alsviķiem līdz Satekupītes tiltam. A. Kononova norāda, ka 2018. gadā veikts valsts autoceļu tehniskā stāvokļa novērtējums, un tajā norādīts, ka reģionālā autoceļa Alūksne – Ape (P39) stāvoklis lielā tā daļā ir teicams, labs un apmierinošs: no Alūksnes līdz Alsviķiem – labā un apmierinošā tehniskā stāvoklī; no Alsviķiem līdz Satekupītes tiltam – sliktā tehniskā stāvoklī; no Satekupītes tilta līdz Vidzemes šosejai (A2) – teicamā un labā tehniskā stāvoklī. “Tikai pusotrs kilometrs ceļa aiz Alsviķiem Apes virzienā ir ļoti sliktā tehniskā stāvoklī. Taču, ņemot vērā jau minēto nepietiekamo finansējumu, šajā posmā tuvākajos gados remontdarbi nav plānoti,” saka A. Kononova.
Uzņēmums Alūksnes novadā šovasar plānojis vien pārbūvēt tiltu pār Vaidavu uz autoceļa Alūksne – Ziemeri – Veclaicene (V386), kas būvēts 1976. gadā.
Uzsākts bedrīšu remonts
Savukārt VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” visā valsts teritorijā ir uzsācis bedru masveida remontu uz asfalta seguma valsts autoceļiem. Lai ceļu lietotāji savlaicīgi varētu plānot savus maršrutus un rēķināties ar īslaicīgiem satiksmes ierobežojumiem, bedru remontdarbu vietām tiešsaistes režīmā var sekot līdzi aplikācijā Waze un VAS “Latvijas Valsts ceļi” mājaslapas kartē (www.lvceli.lv). Remontdarbu vietās tiek noteikti īslaicīgi satiksmes ierobežojumi. “Veicot bedru aizpildīšanu, uz autoceļa tiek izvietotas ātruma ierobežojuma un brīdinājuma zīmes. Remontdarbu laikā to norises vietā lokāli sašaurina brauktuvi un ierobežo braukšanas ātrumu, attiecīgi 70 un 50 kilometri stundā. Šāds ātruma ierobežojums ir nepieciešams, lai satiksmes dalībnieki neapdraudētu cits citu un darbiniekus, kuri strādā uz autoceļa,” informē VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” Komunikācijas daļas vadītāja Sigita Audere. Pēc darbu veikšanas uz vienu diennakti tiek ieviests ātruma ierobežojums 70 km/h un remonta posmu apzīmē ar ceļa zīmi “Uzbērta grants vai šķembas”. Tas ir nepieciešams, lai emulsijas un šķembu kārta saformētos. Pirms ātruma ierobežojumu noņemšanas brīvās šķembas no autoceļa tiek noslaucītas.
Darbus veiks uz
gruntsceļiem
Atkarībā no laikapstākļiem VAS “Latvijas valsts ceļi” darbus turpinās veikt uz valsts gruntceļiem. Visbiežāk tā ir greiderēšana – seguma līdzināšana, planēšana un profilēšana. Šie darbi ir domāti seguma līdzenuma atjaunošanai bez jauna materiāla pievienošanas. Lai grants segums normāli kalpotu, tam jābūt ar šķērskritumu 3% līdz 5% no vidus uz malām un, lai to nodrošinātu, segas virskārtā ir jābūt vismaz 5 cm līdz 8 cm biezai planējamai kārtai. Svarīgi panākt, lai ūdens brīvi noplūst no segas. Gar ceļa malām nedrīkst būt grunts vaļņi. “Diemžēl gada laikā satiksme putekļu veidā nones apmēram vienu centimetru no grants seguma un apmēram pusei no visiem grants segumiem nav planējamās kārtas un malā ir izveidojies grunts valnis,” norāda A. Kononova.
Šogad grants autoceļu caurbraucamības uzlabošanai greiderēšana veikta 10,26 tūkstoši kilometru apjomā, kā arī iesēdumu un bedru remontdarbi vairāk nekā 6,5 tūkstošu m3 apjomā, Vidzemē vien 2,91 tūkstoša kilometru garumā. Iesēdumu un bedru remontdarbi uz grants autoceļiem Vidzemē veikti 520 m3 garumā.