No šī gada 1.janvāra līdz 31.jūlijam apdrošināšanas sabiedrības “Balta” Alūksnes nodaļa ir apkalpojusi 148 autovadītājus, kuru automašīnas cietušas ceļu satiksmes negadījumos.
No šī gada 1.janvāra līdz 31.jūlijam apdrošināšanas sabiedrības “Balta” Alūksnes nodaļa ir apkalpojusi 148 autovadītājus, kuru automašīnas cietušas ceļu satiksmes negadījumos.
Vidēji divās dienās tiek veikts viens kasko (brīvprātīgās apdrošināšanas negadījums), bet katrā trešajā dienā kompānija apkalpo vienu automašīnas vadītāju, kura automašīnai veikta valsts obligātā transportlīdzekļa vadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšana.
“Alūksne ir klusa pilsēta, kur ceļu satiksmes negadījums izraisa lielu apkārtējās sabiedrības interesi. Mūsu kompānija gadā apkalpo vidēji 120 līdz 150 valsts obligāto transportlīdzekļa vadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas iesniegumus. Galvenie cēloņi transportlīdzekļa vadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā ir braukšanas ātruma un ceļa zīmju neievērošana, it īpaši krustojumos un pagriezienos. Šogad ir bijuši 17 šādi gadījumi. Ļoti bieži autovadītāji grēko, veicot apdzīšanas manevru. Šogad tas bijis jau 11 reizes. Ir daudz gadījumu, kad autovadītājs nespēj veikt atpakaļgaitas manevru un uzbrauc stāvošam automobilim,” stāsta apdrošināšanas sabiedrības “Balta” Alūksnes nodaļas vadītāja Edīte Lapiņa.
Tiesības nav vajadzīgas
“Protams, ir gadījumi, kad ir cietušie, kad autovadītājs lietojis alkoholu vai atstājis notikuma vietu. Bieži cilvēki brauc bez autovadītāja apliecības. Kad saskaņā ar valsts civillikumu tiek izvirzītas regresa prasība par izmaksātās summas atmaksāšanu apdrošināšanas sabiedrībai, tad viņi grib pierādīt, ka viņiem ir tiesības to nedarīt. Tādās reizēs ir dusmas uz cilvēkiem, ka viņi neievēro vispārnoteiktos likumus,” uzsver E. Lapiņa.
Braukt traucē zaķi
Interesantāka situācija ir kasko jeb brīvprātīgajā apdrošināšanā. No 88 pieteiktajām lietām visvairāk autovadītāji ir vērsušies pēc atlīdzības par izsistiem vējstikliem, kā arī par lukturu bojājumiem. Mazāk pieredzējušiem autovadītājiem bieži vien traucēklis ir šaurās garāžas durvis. “Daudzi autovadītāji cieš no zagļiem, bet vēl vairāk – no garāmgājēju visatļautības. Bieži vien pagalmos novietotām automašīnām tiek nolauzti spoguļi un radioantenas. Pirmajā pusgadā visvairāk autovadītāji ir uzdūrušies pār ceļu skrejošam zaķim. Ar izvēlēto ātrumu bieži vien traucē braukt ceļu apmales, koki, grāvji, ceļu līkumi, bedres un akmeņi,” stāsta E.Lapiņa.
Neprot braukt Rīgā
Daudzi alūksnieši izraisa avārijas ārpus rajona robežām. Visvairāk šādu gadījumu ir Rīgā. “Rajona autovadītāji nav pieraduši braukt pie luksoforiem, tāpēc Rīgā tas viņiem sagādā problēmas. Arī jaunajiem vadītājiem, kas tiesības kārto Gulbenē, nav iespējas braukt regulējamos krustojumos, tāpēc nav brīnums, ka Rīgā viņiem ir problēmas,” uzskata E. Lapiņa. Viņa atzīst, ka daudzi autovadītāji nevīžīgi izturas pret savām automašīnām. “Kāpēc tas tā ir, to ir grūti pateikt. Varbūt automašīna braucējam ir vieglā ceļā iegūta, bet bieži tā ir pārgalvība un visatļautības sajūta,” saka E. Lapiņa.
Izvēlas savējos
“Baltas” Alūksnes nodaļai ir izveidojusies veiksmīga sadarbība ar vietējiem autoservisiem. “Ja autovadītājs piedzīvojis nelaimes gadījumu, piedāvājam viņam auto remontu veikt kādā no mūsu sadarbības servisiem, jo tas ir izdevīgāk – klientam ir mazāk rūpju ar apdrošināšanas kompāniju un arī finansiālie izdevumi ir mazāki. Interesanti, ka katra gadagājuma autovadītāji izvēlas servisus, kur strādā viņu vecuma automehāniķi,” uzsver E. Lapiņa.
Novērtē nozīmīgumu
“Ja pirms četriem gadiem cilvēki bija pret valsts obligāto transportlīdzekļa vadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, tad personīgi saskaroties ar otra nodarīto kaitējumu, novērtē tās nozīmīgumu. Mūsdienu cilvēki nav bagāti un nespēj gadiem gaidīt atlīdzību. Tā kā apkalpojam arī satiksmes biroju, jāatzīst, ka vēl joprojām ir daudz ceļu satiksmes negadījumu, kur vainīgā persona ir bez apdrošināšanas polises,” saka E. Lapiņa.