Kravu pārvadātājiem šobrīd situācija ir katastrofāla un krīze ir
daudz smagāka nekā 2008.gadā, intervijā aģentūrai LETA atzina
asociācijas “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko.
“Ja godīgi, tad šobrīd kravu pārvadātājiem situācija ir katastrofāla,
citādāk to nevaru raksturot. Situācija ir tāda, ka nestrādā rūpnīcas un
uzņēmumi. Mēs esam tie, kas saņem preci vai kravu punktā A un aizgādā
līdz punktam B, bet šobrīd nestrādā ne punkts A, ne punkts B,” teica
Pociluiko.
Viņš atzīmēja, ka šobrīd no kravām praktiski tiek piegādāti vien medikamenti un pirmās nepieciešamības preces.
Tāpat Pociluiko norādīja, ka dažas nozares ir apstājušās pilnībā, piemēram, mēbeļu pārvadāšana, auto rūpniecība.
“Rezerves daļas nevajag piegādāt, automašīnas arī nevajag. Būvniecība
ir apstājusies pilnībā. Palikusi vien medicīnas preču un pārtikas
produktu piegāde, bet arī tā ir samazinājusies par apmēram 50%,” atzina
Pociluiko, piebilstot, ka transports ir tā nozare, kurā sekas ir jūtamas
ar nelielu aizkavēšanos. Skaidrāki rezultāti būs redzami turpmāko
nedēļu laikā.
Uz jautājumu, kāda situācija ir Eiropas Savienības valstīs, viņš atzina, ka situācija ir tieši tāda pati.
“Mēs kā pārvadātāji varam braukt uz Eiropu, ir papildu prasības, kas
ir jāpilda. Ir valstis, kas ieviesušas speciālus maršrutus, speciālus
tranzīta koridorus, kuros var braukt tikai ar konvoju, uz robežām tiek
prasīti apliecinājumi par šofera veselības stāvokli. Savukārt ārpus
Eiropas Savienības valstīm situācija ir vēl smagāka. Piemēram, Turcijā
nav atļauts iebraukt, ja netiek pirms tam ievērota 15 dienu karantīna.
Bulgāriju, Rumāniju, Franciju, Spāniju ir iespējams šķērsot tikai pa
speciālu koridoru,” stāstīja “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs.
Viņš norādīja, ka lielas problēmas ir uz Turcijas robežas, Krievijas
un bijušās Padomju Savienības valstis. Tadžikistāna, Uzbekistāna ir
slēgtas pilnībā, Kazahstānā var iebraukt tikai pēc karantīnas.
“Iedomājaties – šoferi dzīvo 15 dienas mašīnā, uz robežām nav viesnīcas,
un, ja arī ir, tad šoferis nevar mašīnā atstāt kravu,” piebilda
Pociluiko.
Asociācijā “Latvijas auto” apvienojušies kravu un pasažieru
autopārvadātāji. Asociācijas sastāvā ir 395 uzņēmumi, kuru rīcībā ir
vairāk nekā 6317 transportlīdzekļi. Asociācijas kravu un pasažieru
pārvadājumu uzņēmumi veic pārvadājumus uz vairāk nekā 30 Eiropas un
Āzijas valstīm, aptuveni 90% pārvadājumu tiek veikti uz NVS valstīm.