Jaunā autosporta sezona nu jau vairākus gadus pēc kārtas sākas Alūksnē. “Rally Alūksne” bija arī pirmās lielās sacensības, kurās liepājnieks Mārtiņš Sesks piedalījās jau kā sportists, bet pērn “LMT Autosporta Akadēmijas” ekipāžā kopā ar Renāru Franci bija pārliecinoši ātrākā vienas ass piedziņas ekipāža, kas te izcīnīja uzvaru.
Šovasar, augusta nogalē,
M. Sesks, nu jau Latvijas autosporta meistars, atkal apmeklēja Alūksni, pirmo reizi apskatīja to vasarā, taču šoreiz te atgriezās nu jau kā viens no sportistu iecienīto un sporta atbalstītāju iemīļoto ziemas autosporta sacensību “Rally Alūksne 2019” organizatoriem, nolūkojot vietas servisa parkam un ar pārējiem sacensību organizatoriem diskutējot par ātrumposma iespējām uz ezera.
Mārtiņš laipni piekrita arī intervijai “Alūksnes un Malienas Ziņās”, jaunā mācību gada priekšvakarā pastāstot par savām sportista gaitām un iedvesmojot jauniešus pievērsties autosportam.
– Tātad jūsu vizītes mērķis Alūksnē ir sākt gatavoties autorallija sacensību atklāšanas sezonai “Rally Alūksne 2019”. Vai sacensības, kā ierasts, atkal notiks nākamā gada janvārī?
– Jā, “Rally Alūksne 2019” notiks nākamā gada 18. un 19. janvārī, un tās vismaz pagaidām man ieplānotas kā vienīgās sacensības Latvijā. Alūksnē notiekošās sacensības būs ne tikai pirmās šī gada Latvijas un Igaunijas čempionātā, bet arī pirmā sacīkste man jaunajā sezonā.
– Kas ir tas noteicošais, lai autorallija sezonas atklāšana notiktu tieši Alūksnē, nevis kādā citā Latvijas pilsētā, piemēram, Liepājā?
– Liepājā ar ziemu mums ir tā, kā ir. Pēdējos gados tur ziema nav bijusi vispār. Savukārt man kā liepājniekam šis gadalaiks ļoti patīk, tādēļ vēl pirms un pēc rallijiem cenšos atrast laiku treniņiem tieši Alūksnē un izbaudīt ziemas dāvātās priekšrocības. Tāpat Alūksnē vienmēr tiek kvalitatīvi sagatavotas trases, tās autosportistam ir ļoti interesantas un aizraujošas. Priecājos, ka varēšu piedalīties šī rallija organizēšanā.
– Jūsu ģimenes vīrieši nu jau vairākās paaudzēs ir saistīti ar autosportu un Latvijā sportistu aprindās labi pazīstami. Vai tas bija noteicošais, kādēļ arī jūs pievērsāties tieši šim sporta veidam?
– Esmu autosportists jau trešajā paaudzē. Mans vectēvs, arī Mārtiņš Sesks, bija gan autosportists, gan rallija organizators. Pašu pirmo ralliju Liepājas pusē viņš noorganizēja jau 1965. gadā, kas vēlāk kļuva arī par toreizējās padomju savienības čempionāta posmu, bija Sporta meistars un Vissavienības kategorijas tiesnesis. Vēlāk Eiropas čempionātu Liepājā jau organizēja un arī pats brauca mans tēvs Uldis Sesks. Tādēļ arī es lielāko daļu no savas dzīves esmu pavadījis sportā, būtībā, braucot automašīnā. Bērnībā trenēties vispirms sāku pie bagija stūres, savukārt astoņu gadu vecumā biju spējīgs jau individuāli vadīt automašīnu. 2007. gadā aizvadīju savas pirmās bagiju sacensības, bet pēc gada jau biju Latvijas čempions. Vēlākie gadi paskrēja, piedaloties autokrosā un kartingā, esmu braucis kartingā arī Eiropas čempionātā, no 15 gadu vecuma biju dalībnieks rallija sacensībās, kur pirmais lielais rallijs bija tieši Alūksnē. Sasniedzot 18 gadu vecumu, izcīnīju Eiropas čempiona titulu autorallijā, startējot “Opel” motosporta rūpnīcas komandā. Šogad braucu jau Pasaules junioru čempionātā, kas ir augstākā junioru līga pasaulē. Tas viss aizņem lielāko daļu manas dzīves, tas ir mans dzīvesstils. Tagad ir pienācis brīdis, ka arī es šeit, Alūksnē, sāku piedalīties autorallija organizēšanas procesā.
– Kā aizraušanos ar šo sporta veidu varējāt savienot ar mācībām skolā?
– Tas bija sarežģīti, īpaši mācoties vidusskolā. Nevaru teikt, ka biju izcilnieks, bet lielāko daļu mācību gada skolā es nebiju. Ieskaites nokārtot bija sarežģīti, bet 12. klasē nezināju, vai paspēšu uz eksāmeniem, vai izdosies veiksmīgi pabeigt vidusskolu. Sākumā skolotāji uz manu nodarbošanos un skolas kavēšanu raudzījās neiecietīgi, bet vēlāk, kad sāku stāstīt par to, ar ko nodarbojos, kad bija arī panākumi, attieksme mainījās. Vēl tagad dažas manas bijušās skolotājas man nereti piezvana un apjautājas, kā man veicas, tomēr lielākā daļa vēl aizvien nesaprot, kas ir autosports un kādēļ nodarbošanās ar to ir tik darba un laika ietilpīga.
– Kas palīdz sagatavoties sacensībām, kādas automašīnas tiek izmantotas, piemēram, Pasaules čempionātā?
– Pasaules čempionātā visi juniori piedalās ar vienādām automašīnām, un tās ir “Ford Fiesta” priekšpiedziņas automašīnas, kas tiek ražotas un apkalpotas “Ford” rūpnīcā. Personīgās automašīnas sacensībās netiek izmantotas tādēļ, lai čempionātu visiem dalībniekiem padarītu līdzvērtīgāku, izceltu tieši braukšanas prasmes. Arī visas sacensībās nepieciešamās tehniskās lietas nodrošina rūpnīcas “Ford” profesionāla komanda. Finišējot sporta automašīna atkal tiek atstāta viņiem ar simts procentu uzticību, ka nākamajā sacensību posmā to atkal saņemšu kā jaunu.
Ekipāžā bez manis vēl ietilpst stūrmanis un treneris. Šogad ceļojam trijatā, un, lai gan pēdējā laikā stūrmaņi vairākkārt mainījušies, vienmēr noskaņoties sacensībām, audzināt manu braukšanas raksturu neiztrūkstoši man palīdzējis treneris Uldis Briedis.
– Vai autosportists savu transporta līdzekli pārzina arī tehniski?
– Jā, protams. Sezonas sākumā es parasti uz vienu vai divām dienām dodos pie automašīnu apkopes komandas, kur mehāniķi un inženieri izstāsta, kādi instrumenti, rezerves daļas būs līdzi automašīnā, ko mēs varēsim aizstāt, ja tas būs nepieciešams. Autosacīkstēs ir situācijas, kad vairāk nekā pusi dienas jāiztiek bez servisa mehāniķiem, piemēram, gadījumā, kad mašīnai kaut kas notiek ātrumposmā mežā. Tad ekipāžai ar lielu improvizācijas spēju jābūt gatavai tehniskās problēmas novērst pašai.
– Tūlīt ar lielu sparu sāksies jaunais mācību gads, un daudzi bērni, viņu vecāki domā par to, kādās ārpusstundu sporta nodarbībās piedalīties, kā saturīgi pavadīt brīvo laiku. Ko būtu nepieciešams zināt tiem, kuri vēlētos, lai viņu atvases pievēršas autosportam?
– Vēlos uzsvērt, ka šis sporta veids ir ļoti komplicēts. Tas sastāv no daudzām komponentēm, kuras uzturēt un kontrolēt ir ļoti sarežģīti. Pats pirmais noteikti ir motivācija un vēlme. Tomēr, ja reiz esi sācis ar to nodarboties, tad atpakaļceļa gan vairs nav, tādēļ jārēķinās ar simtprocentīgu atdevi šim sporta veidam un milzīgu enerģiju, kas tajā jāiegulda. Tiklīdz dalība sacensībās kļūst profesionāla, tai jāplāno pilnīga atdeve.
– Autosportā esat no sešu gadu vecuma, šajā laikā gūti ievērojami panākumi. Vai, ņemot to vērā, jūs piemeklējusi arī zvaigžņu slimība?
– Laikam gan neviens bez tās iztikt nav varējis. Tas vairāk jājautā citiem, bet man šķiet, ka arī man šāda sajūta ir bijusi. Ir brīdis, kad tiek gūti panākumi pēc panākumiem, tas “uzceļ” ļoti augstu, bet ir arī kritumi, kad nākas saprast, ka sports nesastāv tikai no uzvarām.
– Vai viegli būt atpazīstamam sportistam?
– Tas nav viegli, tas uzliek lielu slogu ne tikai sacensībās, bet ikdienā. Ir mirkļi, kad tieši visnepiemērotākajā brīdī kāds tevi tomēr atpazīst, tādēļ ar to jārēķinās, vienmēr jāpatur prātā.
– Kādi ir nākotnes plāni?
– Pēc 12. klases pabeigšanas vienu gadu atpūtos, bet šogad esmu iestājies Rīgas Biznesa universitātē, lai turpinātu izglītoties. Sportā šī sezona vēl nav beigusies, bet nākamajai konkrētu plānu vēl nav, un “Rally Alūksne 2019” pagaidām man ieplānotas kā vienīgās sacensības Latvijā.
– Paldies par sarunu! Gaidīsim atkal jūs Alūksnē un turēsim īkšķus sacensībās!
Mārtiņš Sesks
Dzimis 18. septembrī 1999. gadā Liepājā, Latvijā.
Karjeras sākums 2007. gadā.
Nominācija: Latvijas Gada balva sportā kategorijā “Uzlecošā zvaigzne”.
Sasniegums: Eiropas rallija čempions 18 gadu vecumā.
Treneris: Uldis Briedis.
Moto: “Ja gribi, tad vari!”