Pārdomāti plānojot un kvalitatīvi īstenojot attālinātas mācības, tās var būt tikpat efektīvas kā klātienes mācības – skolēni var mācīties bez ierastās skolas kņadas, sev pieņemamā ātrumā, vairāk vingrināties individuāli, iedziļināties jautājumos, kas katru interesē. Savukārt skolotājiem, izvēloties atbilstošus tehnoloģiskos rīkus un darba metodes, rodas iespēja iegūt un analizēt skolēnu snieguma datus un pieņemt precīzus lēmumus par tālāko rīcību. Informē Izglītības un zinātnes ministrija.
Šonedēļ,
skolēnu brīvlaikā, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts
izglītības satura centrs un Skola2030
sadarbībā ar skolām un pedagogiem izstrādājusi metodiskos
ieteikumus – vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības
iestādēm attālinātu mācību īstenošanai ārkārtējās
situācijas laikā. Jau no
pirmdienas, 2020. gada 23. marta, skolās mācību process tiks
nodrošinātas attālināti.
Vadlīnijās
sniegti ieteikumi skolu vadībai mācību procesa organizācijai,
ieteikumi skolotājiem, plānojot un īstenojot attālinātas
mācības, kā arī priekšlikumi mācību nodarbību plānošanai.
Pirmo reizi vienuviet ir apkopotas Latvijas skolotāju vidū
populārākās platformas un rīki, testu veidošanas rīki
vingrināšanās un atgriezeniskās saites sniegšanai, kā arī
piedāvātās iespējas saziņai tiešsaistē izmantot video
konferences. Pedagogiem iedvesmai un idejām noteikti noderēs
vadlīnijās ietvertie Ogres
1.vidusskolas, Siguldas
pilsētas vidusskolas un Laurenču sākumskolas labās prakses
piemēri attālinātu
mācību īstenošanai.
Nodrošinot
attālināto mācīšanos, katras skolas līmenī iekšēji vajadzētu
vienoties par
vienotu saziņas un mācību platformu, lai dažādos mācību
priekšmetos paveiktais skolēniem nebūtu jāiesniedz citā vidē.
Izvēloties
risinājumus, protams, jārēķinās ar atšķirīgām skolēnu
iespējām tehnoloģiju izmantošanai. Īstenojot attālinātas
mācības, svarīgi, lai skolēniem būtu precīzi un saprotami
norādījumi, kas un kā ir darāms, lai būtu piekļuve
nepieciešamajiem mācību materiāliem šo uzdevumu veikšanai un
atgriezeniskā saite par viņu sniegumu.
Skolotājiem
noteikti jācenšas skolēniem piedāvāt un palīdzēt ieplānot
laiku arī regulārām pauzēm un fiziskai aktivitātei katru dienu,
kā arī pajautāt, kā bērns jūtas mācību procesā. Svarīgi
arī, kā skolēni jaunajā mācīšanās situācijā uzturēs
attiecības ar saviem vienaudžiem katras klases ietvaros.
Skolu
vadītāji aicināti neaizmirst arī par savu skolotāju psiholoģisko
labklājību, jo jaunā situācija ir liels izaicinājums visiem
attālinās mācīšanās procesa dalībniekiem. Kā labāk organizēt
savu darbu, kā izvairīties no pārslodzes un veltīt pietiekamu
laiku atpūtai, kā organizēt pieredzes apmaiņu skolotāju vidū
par labāko pieredzi ikdienā attālināto mācību īstenošanā –
šie ir jautājumi, kam vajadzētu pievērst īpašu uzmanību.
Īpaša
loma veiksmīga attālinātā mācību procesa nodrošināšanā būs
vecākiem, kas aicināti motivēt bērnus mācīties saskaņā ar
noteikto grafiku un izplānot regulāru dienas ritmu, lai to ievērotu
līdzīgi, kā tas notiktu klātienes mācībās. Vecākiem noteikti
vajadzētu sazināties ar skolu un pašvaldību, ja ģimenei
nepieciešams papildu tehnoloģiskais vai cita veida atbalsts. Tāpat
vecāki aicināti mudināt bērnus katru dienu pēc iespējas
iesaistīties fiziskajās aktivitātēs, vakaros kopīgi pārrunāt
dienā paveikto un piedāvāt nepieciešamo atbalstu.
Vadlīnijas
vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu
mācību īstenošanai meklējiet IZM tīmekļvietnē:
https://izm.gov.lv/lv/macibas-attalinati
2020.
gada 19.marta preses konferencē plašāk par attālināto mācību
nodrošināšanu stāsta IZM parlamentārais sekretārs R.Znotiņš,
Valsts izglītības satura centra vadītājs G.Catlaks un Ogres
1.vidusskolas direktors I.Grigorjevs: https://ej.uz/mqbg
Šeit
pieejami video konferenču ieraksti, kurā izglītības un zinātnes
ministre I.Šuplinska atbild uz pedagogu un vecāku jautājumiem par
attālināto mācību procesu:
Pedagogiem:
https://ej.uz/rd2t
Vecākiem:
https://ej.uz/izm-vecakiem
Vecākiem
par
mācību plānošanu un norisi attālināti
(ārkārtas
situācijas laikā)
-
Attālināta
mācīšanās nozīmē lielāku pašvadību skolēnam
Attālināta
mācīšanās nenozīmē klātienes nodarbību pārnešanu
tiešsaistē. Tā vairāk līdzinās pašu vadītām mācībām,
sekojot skolas un skolotāja norādījumiem. Saprotami, ka šajā
laikā būs apgūts mazāks mācību satura apjoms nekā klātienes
mācībās, jo vienlaikus jāpierod pie jauna mācīšanās veida.
Skolēni saņems atgriezenisko saiti par paveikto darbu, lai zinātu,
pie kā vēl jāstrādā. Skolēna sniegumu atkal vērtēs ar
atzīmēm, atsākoties klātienes mācībām. -
Aktīvi
interesējieties par skolas plānoto mācību norisi
Noskaidrojiet, kas skolēnam būs jādara, kādā grafikā,
kādi mācību materiāli un tehnoloģiskais nodrošinājums viņam
būs nepieciešams, kā notiks regulāra saziņa ar skolotāju par
darāmo un sniegumu. -
Vienojieties
par ģimenei reālāko mācīšanās modeli
Apstākļi
katrā ģimenē atšķiras. Skolas rēķinās, ja tehnoloģijas
ģimenē nav pieejamas vai jādala. Ja nav citas iespējas,
skolotājs var telefoniski informēt skolēnu un vecākus par
piekļuvi mācību līdzekļiem, darbu iesniegšanas kārtību un
atgriezeniskās saites nodrošināšanu. Mācībām izmantojamas arī
grāmatas, drukāti mācību materiālu komplekti. -
Meklējiet
atbalstu kopā
Sazinieties
ar skolu un pašvaldību, ja nepieciešams papildu tehnoloģiskais
atbalsts. Iespējams, ka pašvaldība var abonēt rūterus vai uz
laiku nodrošināt ar skolas datoriem individuālus skolēnus.
Sadarbība ir ļoti nozīmīga kritiskās situācijās. -
Palīdziet
bērnam / jaunietim iekārtot mācību vietu
Pārliecinieties,
ka bērnam ir patstāvīga vieta, kur netraucēti mācīties.
Sakārtojiet aprīkojumu, lejuplādējiet nepieciešamās lietotnes.
Pārbaudiet, vai skolotājs varēs dzirdēt jūsu bērna teikto
dažādos tiešsaistes risinājumos vai telefoniski. Kopā ar bērnu
izmēģiniet vidi, tehnoloģijas, pavingrinieties, kā viss
darbojas. -
Izplānojiet bērna /
jaunieša mācību dienu kopā
Kad
esat iepazinušies ar skolas plānu mācību īstenošanai, kopā ar
bērnu izplānojiet regulāru dienas ritmu un uzstājiet, lai to
ievērotu, līdzīgi kā tas notiktu klātienes mācībās.
Vienojieties, kad viņam būs pieejami nepieciešamie tehniskie rīki,
ja tos ģimenē lieto vairāki cilvēki. Tikpat svarīgi iet laikus
gulēt, regulāri ēst un kustēties. -
Sekojiet
skolēna līdzdalībai mācībās
Palīdziet
bērnam sekot līdzi paveiktajam – veidot ieradumus mācīties
saskaņā ar dienas plānu, veikt uzdevumus dotajos termiņos.
Pārrunājiet, ko bērns iemācījies, skolotājs uzdevis vai kādu
vērtējumu izteicis. Jautājiet bērnam, vai nepieciešama
palīdzība. Ik dienas pārliecināties arī par bērna noskaņojumu. -
Plānojiet,
lai katru dienu izkustētos
Pārliecināties,
lai katru dienu bērns / jaunietis pēc iespējas iesaistītos
fiziskajās aktivitātēs. Ja apstākļi un iespējas to pieļauj,
dariet to kopā.
Skolotājiem
par
mācību plānošanu un norisi attālināti
(ārkārtas
situācijas laikā)
-
Nemēģiniet
tieši pārnest klātienes mācību norisi
Attālināta
mācīšanās nenozīmē klātienes nodarbību pārnešanu
tiešsaistē. Svarīgi, lai skolēniem būtu skaidras norādes par
veicamajiem uzdevumiem, lai būtu piekļuve mācību materiāliem šo
uzdevumu veikšanai un regulāra atgriezeniskā saite par sniegumu. -
Izvēlieties,
kam veltīt uzmanību īstermiņā
Izvērtējiet,
kurus no atlikušajiem mācību gada tematiem vislabāk mācīt
attālināti. Pieņemiet lēmumu – veltīsiet uzmanību jaunu
zināšanu un prasmju mācīšanai vai jau apgūtā nostiprināšanai.
-
Skolā
izvēlieties vienotu saziņas un mācību platformu
Saskaņojiet,
kurus rīkus visi izmantosiet. Pārliecinieties par savām un par
skolēnu tehnoloģiskajām iespējām. Plānojiet mācības
atbilstoši. Vienojieties ar IKT speciālistu par palīdzību. -
Rēķinieties
ar atšķirīgām skolēnu iespējām mācīties
Apstākļi
katrā ģimenē atšķiras. Rēķinieties, ja tehnoloģijas ģimenē
nav pieejamas vai jādala. Ja nav citas iespējas, sazināties
iespējams telefoniski, mācībām izmantojamas grāmatas, drukāti
mācību līdzekļu komplekti. -
Meklējiet
īpaša atbalsta risinājumus kopā
Skolā
sazinieties ar pašvaldību. Iespējams,
var
abonēt rūterus, uz laiku nodrošināt ar skolas datoriem
individuālus skolēnus, iesaistīt sociālos dienestus, lai
apzinātu situācijas, meklētu tām risinājumus. Sadarbība ir
ļoti nozīmīga kritiskās situācijās.
-
Piedāvājiet
skolēnam ieteicamo dienas un nedēļas plānu
Veidojiet
visu mācību priekšmetu skolotāju starpā saskaņotu mācību
plānu katras klases skolēniem. Piedāvājiet skolēniem nedēļas
plānu ar tiešsaistes
laikiem, patstāvīgā darba, lasīšanas, konsultāciju laikiem un
skaidrām
norādēm skolēnam, kas viņam jāiemācās un kas tāpēc jādara. -
Izmantojiet esošus
mācību materiālus
Izmantojiet
pieejamos mācību materiālus – mācību grāmatas, digitālos
resursus, video, TV raidījumus. Neradiet lielu apjomu jaunu
materiālu. Veltiet laiku un uzmanību daudzveidīgai skolēna
dienas plānošanai. -
Plānojiet
mazāk, lai iemācītu vairāk
Skolēnam
vajadzēs vairāk laika, lai uztvertu apgūstamo mācību saturu
attālināti. Mazākajās klasēs samaziniet apjomu līdz pat 50 %,
vecākajās – vismaz par 10 %. Koncentrējieties uz svarīgāko.
Piedāvājiet skolēniem laika / darbu plānošanas atbalstu. -
Pastāvīgi
sazinieties ar vecākiem
Izskaidrojiet,
kā notiks mācības: kā skolēni saņems uzdevumus, piekļūs
mācību materiāliem, kāds vecāku atbalsts būs nepieciešams.
Pastāstiet vecākiem, kādas ir nedēļas aktualitātes, un
aiciniet pēc iespējas sekot līdzi bērna attālinātajām
mācībām. -
Esiet
atsaucīgi un dalieties pieredzē ar kolēģiem
Sazinieties
regulāri ar saviem kolēģiem, uzmundrinot cits citu un daloties ar
savu pieredzi!