Sabiedrībai mainoties, ir sarukusi izpratne par to, ka skolotāja
darbs ir misija, izpētījuši Rīgas Tehniskās universitātes (RTU)
zinātnieki kopā ar kolēģiem no citām augstskolām.
Kā aģentūru LETA informēja RTU Ārējās komunikācijas nodaļā, pētījuma
mērķis bija noskaidrot, kā, mainoties valsts iekārtai un
demokratizējoties sabiedrībai, mainās skolotāja loma un pienākumi.
Monogrāfijas autoru kolektīvs ir seši pedagoģijas pētnieki no
Latvijas un Krievijas augstskolām, un tajā, balstoties uz abās valstīs
veiktu skolotāju aptauju rezultātiem, autori izstrādājuši skolotāja
profesionālās identitātes strukturāli saturisko modeli.
Šāda modeļa izveidošana pētniecības vajadzībām nepieciešama, jo
skolotāju profesionālajai identitātei nav stabilas struktūras – tā ir
ļoti daudzpusīga un iekļauj dažādās pedagoga lomas un funkcijas, kā arī
vērtības, kas laika gaitā mainās, pauda universitātes pārstāvji.
Pētnieki aplūkoja sešus skolotāju profesijas aspektus – profesijas
filozofiju, profesionālās zināšanas, profesionālās lomas, profesionālo
attieksmi pret darbu, mijiedarbību ar kolēģiem un profesijas
pārstāvniecības uzvedību.
Pētījuma atziņas apkopotas zinātniskajā monogrāfijā “Skolotāju
profesionālā identitāte”. Pētnieki darbā sniedz ieskatu kā, mainoties
valsts iekārtai un demokratizējoties sabiedrībai, mainās skolotāja loma
un pienākumi, kā norisinās pāreja no autoritatīvas pedagoģijas uz
līdzvērtīgās skolotāju, skolēnu un vecāku attiecībās balstītu sadarbību,
skaidroja RTU.
Aptauju, kas Rīgas skolās atkārtotas pēc vairākiem gadiem, rezultāti
atklāj, ka profesijas “plusu” skaits pārsniedz “mīnusu” skaitu un
skolotājiem ir stabila profesionālā pašapziņa. Analizējot pedagogu
vērtību struktūru, profesijas kā misijas izpratne pēdējo gadu laikā ir
samazinājusies, un tas, iespējams, saistīts ar pedagoga kā profesijas
prestiža samazināšanos. Tāpat ir novērots pedagogu intereses kritums par
saskarsmi ar skolēniem, skolotājiem priekšplānā izvirzot savu
personības attīstību.
“Mūsdienās skolotāja tēls sabiedrībā mainās, ne vienmēr pozitīvi,
nemitīgi paplašinās tā funkcijas. Skolotājs mūsdienās ir zināšanu
treneris, bērnu uzraugs, izklaidētājs, sociālais terapeits, kam jāsaved
kārtībā tas, ko nav veikusi ģimene. Valsts ierēdņi diktē, kā skolotājam
jāstrādā, kāds saturs ir jāliek izglītības un audzināšanas pamatā,”
norādīts pētījumā.
Monogrāfija paredzēta pedagoģijas un psiholoģijas pētniekiem un
praktiķiem, izglītības jomas vadītājiem, studentiem ? topošajiem
skolotājiem. Monogrāfijas atklāšana notiks E-studiju tehnoloģiju un
humanitāro zinātņu fakultātes Humanitārā institūta jubilejas svinību
“25+1” laikā.
Pētījuma atvēršanas svētki norisināsies piektdien, 15.novembrī,
plkst.14 RTU E-studiju tehnoloģiju un humanitāro zinātņu fakultātē,
Rīgā, Kronvalda bulvārī 1.