Sabiedrības informēšanas pasākumiem un komunikācijai par
administratīvi teritoriālās reformas norisi šogad kopumā paredzēti 220
000 eiro, aģentūra LETA noskaidroja Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijā (VARAM).
Šajos izdevumos ietilpst finansējums zvanu centra darbības
nodrošināšanai, iedzīvotāju līdzdalības nodrošināšanai reģionālajās
diskusijās, kā arī informatīvā kampaņa medijos.
Ministrija atgādina, ka līdzekļi reformas popularizēšanai ir
piešķirti no valsts budžeta, jo arī valdības lēmums uzliek ministrijai
par pienākumu nodrošināt informatīvo kampaņu un komunikāciju ar
sabiedrību par reformas mērķiem, uzdevumiem, ieguvumiem un tamlīdzīgi.
Publiskajā vidē gan politiskās, gan nevalstiskās organizācijas
paudušas bažas par to, ka reklāmās dzirdams un redzams tieši ministrs
Juris Pūce (AP), kā rezultātā daļa to traktē kā politisko reklāmu.
Tomēr ministrija ir citās domās. “Jāuzsver, ka šī ir sabiedrības
informēšanas kampaņa, nevis reklāma. Ministrija to īsteno ar mērķi vērst
sabiedrības uzmanību uz pašvaldību reformu un iesaistīt iedzīvotājus
tās norisē, ko nodrošina zvanu centra darbība. Reforma ir ministra
virzīta prioritāte, par ko ministrs uzņēmies atbildību, tai skaitā gan
par tās īstenošanu, gan izskaidrošanu sabiedrībai,” pauž VARAM.
Taujāti, kādēļ tieši ministrs ir redzams reklāmās, nevis, piemēram,
kāds no ierēdņiem, VARAM pamato, ka no šī gada maija līdz augustam tieši
ministrs devās uz katru tikšanos ar pašvaldību deputātiem konsultāciju
procesā, un pašlaik ministrs turpina arī reģionālās vizītes, tiekoties
ar iedzīvotājiem.
Kā ziņots, Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija lūgs Pūcem
skaidrot, cik lietderīga un pamatota ir valsts budžeta līdzekļu
ieguldīšana plašajā reklāmas kampaņā par administratīvi teritoriālo
reformu, aģentūru LETA informēja parlamentā.
Komisijas priekšsēdētājam Kasparam Ģirģenam (KPV LV) bažas radījis
ministrijas izvēlētais risinājums – reklāmās redzams un dzirdams pats
ministrs Pūce.
Ģirģena ieskatā izvēlētais informatīvās kampaņas stils ļoti atgādinot
agrāko Rīgas domes amatpersonu pašslavināšanu vai Danas
Reiznieces-Ozolas (ZZS) laikā no budžeta līdzekļiem īstenoto Finanšu
ministrijas reklāmas kampaņu par paveiktajiem darbiem, kas pēdējo
Saeimas vēlēšanu kontekstā sabiedrībā raisīja plašas diskusijas par
ētikas principu neievērošanu.
“Manuprāt, izvēlētais risinājums ir pietiekams pamats komisijā
izvērtēt īstenotās kampaņas atbilstību mērķiem un valsts uzticēto
līdzekļu izmantošanas pamatotību,” norādīja deputāts, uzsverot, ka
komisija vērtēs, vai reklāmas medijos ir pamatotas un sabiedrības
interesēs.
“Pagaidām tas, ko redzam un dzirdam, vairāk rada priekšstatu par
viena politiķa priekšvēlēšanu laikam līdzīgu kampaņu tik sabiedrībai
svarīgā jautājumā kā administratīvi teritoriālā reforma,” pauda Ģirģens.
Bažas par informatīvās kampaņas lietderību Publisko izdevumu
komisijai ir paudušas arī nevalstiskās organizācijas un iedzīvotāji.
Komisija lūgusi ministru skaidrojumu sniegt līdz šī gada 29.oktobrim, un
pēc saņemtajām atbildēm tiks lemts par tālāku rīcību.