-
Papildu
drošības aprīkojums vieglajos automobiļos, kravas automašīnās,
autobusos un mikroautobusos; -
labāka
riteņbraucēju un kājāmgājēju aizsardzība; -
pagājušajā
gadā uz ES ceļiem gāja bojā 25 100 cilvēki.
No
2022. gada maija jaunās automašīnas būs obligāti jāaprīko ar
tādām drošības tehnoloģijām kā avārijas bremzēšanas sistēma
un “gudrā” ātruma pielāgošana.
“Šie
noteikumi nākamajos gados ļaus izglābt tūkstošiem dzīvību.
Mūsu uzmanības centrā vienmēr bijusi satiksmes dalībnieku, īpaši
mazāk aizsargāto, drošība,” sacīja EP ziņotāja Roža
Tuna (ETP, Polija). Par noteikumiem jau panākta
neformāla vienošanās ar ES valstu ministriem.
Aprīkojums
negadījumu novēršanai
Šīs
tehnoloģijas būs jāuzstāda visos jaunajos transportlīdzekļos:
“Intelektiskā ātruma pielāgošana” (ISA), alkometriskas
autobloķēšanas uzstādīšanas atvieglošana, uzlabota
brīdināšanas sistēma par novērstu vadītāja uzmanību, avārijas
bremzēšanas signāls, atpakaļgaitas kontrolsistēma un datu
reģistrators (“melnā kaste”).
ISA
varētu par 20% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo
skaitu. Šī sistēma, iegūstot informāciju no ceļazīmēm un
kartēm, brīdinās autovadītāju par atļautā braukšanas ātruma
pārsniegšanu. Šī sistēma automātiski neierobežos ātrumu, un
autovadītājs to varēs izslēgt. “Tas ne tikai padarīs satiksmi
drošāku, bet ļaus izvairīties no sodanaudas,” sacīja R. Tuna.
Vieglajās
automašīnās un mikroautobusos būs jāuzstāda arī avārijas
bremzēšanas sistēma (tā jau ir obligāta kravas auto un
autobusiem), kā arī joslas saglabāšanas sistēma.
Lielākā
daļa šo tehnoloģiju jaunajos auto modeļos būs jāievieš no
2022. gada maija, bet jau esošajos modeļos – no 2024. gada maija.
Riteņbraucējiem
un kājāmgājējiem drošāki kravas auto un autobusi
Kravas
automašīnu un autobusu dizains būs jāveido tā, lai to vadītāji
labāk pamanītu neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus –
kājāmgājējus un riteņbraucējos. Šie transportlīdzekļi būs
jāaprīko ar tehnoloģijām pēc iespējas pilnīgākai aklo zonu
novēršanai vadītāja un blakussēdētāja pusē.
Tehnoloģijas
“tiešās redzamības” uzlabošanai visos jaunajos modeļos būs
jāievieš no 2025. gada novembra, bet jau esošajos modeļos – no
2028. gada novembra.
Uzlaboti
sadursmes testi un vējstikli
Jaunie
noteikumi arī uzlabos pasīvās drošības prasības, tostarp
sadursmes testus (priekšas un sānu) un vējstiklus, lai mazāk
apdraudētu kājāmgājējus un riteņbraucējus. Tāpat paredzēts
uzlabot riepu tipa apstiprināšanas pārbaudes, pārbaudot lietotas
riepas.
Nākamie
soļi
Regula
tika apstiprināta ar 578 balsīm pret 30, 25 deputātiem atturoties.
Tagad tā jāapstiprina ES valstu ministriem.
2018
gadā uz ES ceļiem gāja bojā aptuveni 25 100 cilvēku, bet vēl
135 000 tika nopietni ievainoti, liecina Eiropas Komisijas apkopotā
informācija.