Bezmaksas autobusu ieviešanai šobrīd atbilst 18 reģionālie maršruti,
aģentūrai LETA pastāstīja Autotransporta direkcijas valdes
priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Viņš skaidroja, ka konkrētajam autobusa maršrutam ir jāatbilst divām,
trim prasībām, lai tas tiktu ieviests kā bezmaksas – attiecīgajā vietā
iedzīvotāju blīvumam jābūt ne vairāk kā četriem iedzīvotājiem uz
kvadrātkilometru, jābūt ne vairāk kā 2,5 pasažieriem maršrutā, savukārt
valsts finansējuma daļai maršruta uzturēšanai jāveido vismaz 85%.
Pašreiz visām trim prasībām atbilst 18 maršruti, bet to skaits var mainīties atbilstoši aktuālajai situācijai, norādīja Godiņš.
“Tie ir ļoti nerentabli maršruti, tādi, kur tāpat ieņēmumu ir ļoti
mazi. Lai saglabātu cilvēkiem mobilitātes iespēju un, lai viņi dzīvotu
laukos, transports tiek piedāvāts bez maksas. Mērķis ir, lai cilvēki var
pārvietoties un saņemt pakalpojumus, un viņam nebūtu jāizmanto
privātais transports,” teica Autotransporta direkcijas vadītājs.
Pašreiz bezmaksas autobusu ieviešanas prasībām Latgales plānošanas
reģionā atbilst septiņi maršruti – Nr.5265 Ludza-Cibla-Krivanda, kuru
valsts finansē 88% apmērā, Nr.6472 Viļaka-Žīguri-Katlieši, kuru valsts
finansē 96% apmērā, Nr.6570 Viļāni-Varakļāni-Gaigalava-Vecstrūžāni, kuru
valsts finansē 87% apmērā, Nr.6579 Ludza-Lauderi-Rundēni-Seiļi-Ludza,
kuru valsts finansē 88% apmērā, Nr.6225 Dagda-Bērziņi-Panova-Dagda, kuru
valsts finansē 86% apmērā, Nr.6444 Viļaka-Vecumi-Lavošnieki, kuru
valsts finansē 87% apmērā, un Nr.5634 Ludza-Felicianova-Zilupe-Šķaune,
kuru valsts finansē 91% apmērā.
Vidzemes plānošanas reģionā bezmaksas varētu būt pieci maršruti –
Nr.5069 Skujene-Kaive-Skujene, kuru valsts finansē 86% apmērā, Nr.6704 Alūksne-Jaseņici-Putrovka, kuru valsts finansē 86% apmērā, Nr.6711 Alūksne-Korneti-Dēliņkalns-Alūksne, kuru valsts finansē 94% apmērā, Nr.6690 Alūksne-Bērziņi-Alūksne, kuru valsts finansē 84% apmērā, un Nr.6608 Rūjiena-Ipiķu skola-Rūjiena, kuru valsts finansē 93% apmērā.
Četri šādi maršruti ir Zemgales plānošanas reģionā – Nr.5000
Pilskalne-Sproģi, kuru valsts finansē 87% apmērā, Nr.5001
Nereta-Rasas-Pilskalne, kuru valsts finansē 91% apmērā, Nr.6132
Aizkraukle-Sunākste, kuru valsts finansē 86% apmērā, un Nr.6133
Aizraukle-Zilkalne, kuru valsts finansē 91% apmērā.
Savukārt Kurzemes plānošanas reģionā pašreiz ir divi šādi maršruti –
Nr.6815 Liepāja-Bārta-Rucava, kuru valsts finansē 83% apmērā, un Nr.6304
Kuldīga-Kabile, kuru valsts finansē 83% apmērā.
Pēc 2019.gada plānotajiem datiem potenciāli bezmaksas varētu būt vēl
septiņi maršruti. Latgales plānošanas reģionā tas būtu maršruts Nr.6572
Ludza-Blonti-Degļeva, Nr.6449 Balvi-Rubeņi-Balvi, Nr.6587
Ludza-Rundēni-Brodaiža-Ludza, Nr.5048 Balvi-Upetnieki-Balvi un Nr.6546
Balvi-Upetnieki-Rugāji, bet Zemgales plānošanas reģionā maršruts Nr.5497
Jēkabpils-Sunākste un Vidzemes plānošanas reģionā maršruts Nr.6697 Alūksne-Mārkalne-Zabolova.
Godiņš skaidroja, ka šajās vietās pārvadātājs būs ieinteresēts
maksimāli izmantot piemērotas ietilpības transportlīdzekli. “Mēs
prognozējam, ka pēc šī konkursa daudz vairāk būs mazas un vidējas
ietilpības autobusu, nekā lielu,” viņš stāstīja.
Jautāts, vai šajās vietās sabiedriskais transports kursēs pēc
pieprasījuma, Godiņš norādīja, ka varētu būt dažādi modeļi. Pēc
pieprasījumu autobuss varētu kursēt, ja vienu dienu ir braucēji, bet
nākamajā – nav. “Ja katru dienu ir kaut divi pasažieri, tad nav vērts
taisīt pieprasījumu, jo tāds katru dienu būs. Tad mēs to piedāvāsim
regulāri. Ja vienu dienu būs, otru – nebūs, tad mēs to piedāvāsim pēc
pieprasījuma,” viņš stāstīja, piebilstot, ja ieviestajā bezmaksas
maršrutā interese nebūs, tas tiks slēgts, un tā vietā, iespējams, būs
kāds cits.
Godiņš stāstīja, ka jaunais sabiedriskā transporta iepirkums būs
unikāla iespēja pārvadātājam izmantot visa veida transportlīdzekļus –
vieglo automašīnu līdz deviņām sēdvietām, autobusu līdz 24 sēdvietām, ar
30 sēdvietām vai ar 56 sēdvietām.
“Tā būs pārvadātāja paša izvēle – jo viņš gudrāk saplānos parku, cik
autobusi vajadzīgi, ietilpību utt., jo viņam būs labāka cena un lielāka
iespēja uzvarēt konkursā,” skaidroja Godiņš.
Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija jūnija beigās plāno
izsludināt iepirkuma konkursu par sabiedriskā transporta pārvadājumiem
2021.-2030.gadā. Konkursā Latvijas teritorija būs iedalīta 16 lotēs jeb
daļās, un kopējais tīkla garums būs 65 miljoni kilometru.
Mazāko loti veido 2,5 miljoni kilometru, bet lielāko – seši miljoni
kilometru. Konkurences saglabāšanai viens pārvadātājs drīkstēs
nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu maksimums 15 miljonos
kilometru. Turklāt, ja pārvadātājs pārkāps līguma noteikumus, tas varēs
zaudēt līgumu, un uz attiecīgās Latvijas maršruta daļas apkalpošanu
varēs pretendēt citi pārvadātāji.
Katrā maršruta tīkla daļā jeb lotē būs jānodrošina trīs veidu
savienojumi – A kategorijas pārvadājumi starp republikas pilsētām, B
kategorijas pārvadājumi starp republikas pilsētām ar mazākiem centriem,
kā arī C kategorijas pārvadājumi uz mazām apdzīvotām vietām. Katrai
kategorijai būs jāatbilst savām kvalitātes prasībām.
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja
pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar
sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu –
plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem
un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.