Latvijā 69% aptaujāto iedzīvotāju apģērba iegādei tērē līdz 300 eiro
gadā, liecina vides apsaimniekotāja “Latvijas zaļais punkts” aptauja
par iedzīvotāju atkritumu šķirošanas paradumiem.
Aptaujā secināts, ka tēriņu apmēram par apģērbu ir tendence stabili
pieaugt, palielinoties respondenta rīcībā esošajiem naudas līdzekļiem –
56% aptaujāto, kuru ikmēneša ienākumi pārsniedz 1200 eiro, apģērba
iegādei ik gadu atvēl vairāk nekā 300 eiro.
Tāpat aptaujā secināts, ka jauna apģērba iegādei nedaudz vairāk tērē
vīrieši – apģērba iegādei līdz 300 eiro atvēl 40% vīriešu un 35%
sieviešu, bet līdz 500 eiro tērē 14% vīriešu un 12% sieviešu. Savukārt
sievietes iepērkas biežāk – 39% pērk jaunu apģērbu piecas vai vairāk
reizes gadā, kamēr šādi rīkojas 18% vīriešu. Vairāk par 900 eiro gadā
apģērba iegādē iegulda 2% sieviešu, savukārt vīrieši šādos tēriņos nav
atzinušies.
Aptaujā noskaidrots, ka jauns apģērbs īpaši svarīgs ir jauniešiem –
salīdzinājumā ar citām vecuma grupām jauniešiem ir tendence apģērba
iegādei tērēt būtiski vairāk. Līdz 500 eiro gadā tērē gandrīz ceturtā
daļa jeb 23% jauniešu 18 līdz 29 gadu vecumā. Savukārt 40-49 gadus veci
Latvijas iedzīvotāji biežāk nekā citi iegulda apģērba iegādē līdz 300
eiro gadā – tā atbildējuši gandrīz puse jeb 45% aptaujāto. Senioru
(60-74 gadu) grupā sastopams visvairāk to, kuri apģērba iegādei tērē
līdz 100 eiro gadā – tā norādījuši 39% respondentu.
Rīdzinieki 18% gadījumu atzinuši, ka ir grūti pateikt, cik viņi tērē apģērba iegādei.
Citās lielajās pilsētās galvenokārt tiek tērēti līdz 300 eiro gadā
(46%), bet mazpilsētās ir visvairāk to iedzīvotāju, kuri iegādājas jaunu
apģērbu par 500-900 eiro gadā (10%). Laukos 51% iedzīvotāju visbiežāk
apģērba iegādei tērē līdz 100 eiro gadā.
“Latvijas zaļā punkta” direktors Kaspars Zakulis sacīja, ka jaunu
drēbju iegādei Latvijas iedzīvotāji tērē diezgan lielas summas – nereti
pat neliela ceļojuma izmaksu apmērā. “Tas ir likumsakarīgi, jo tekstila
rūpniecības nozare visā pasaulē līdz ar ekonomikas izaugsmi ļoti strauji
attīstās. Protams, jauns apģērbs laiku pa laikam ir vajadzīgs, taču tas
nes līdzi arī problēmas – pasaules prakse liecina, ka vidēji tikai 20%
mūsu iegādātā apģērba nonāk atkārtotā izmantošanā vai pārstrādē. Tāpēc,
jo lielāki tēriņi jauna apģērba iegādei, jo rūpīgāk mums jādomā par
vecā, apnikušā vai nolietotā apģērba atbilstošu pārstrādi,” viņš teica.
Aptauju pēc “Latvijas zaļā punkta” pasūtījuma veica pētījumu
kompānija “OMG Latvia”, datorizētu interviju veidā šā gada augustā
aptaujājot 701 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.