Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, Z vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Kā pilnveidot uzņēmuma darbību

Ikvienam ir svarīgi zināt, kāpēc es esmu, ar ko atšķiros no pārējiem.

Ikvienam ir svarīgi zināt, kāpēc es esmu, ar ko atšķiros no pārējiem. Indivīdam tas nepieciešams, lai piedāvātu sevi darba tirgū, sabiedriskai organizācijai, lai veiksmīgi uzrakstītu projektus un piesaistītu finansētājus, bet uzņēmumam, lai konkurētu tirgū.
Latvijas uzņēmumi nav aktīvi ārpus valsts, bet vietējais tirgus nav liels. Tāpēc ir svarīga spēja konkurēt, apzināt uzņēmuma stiprās un vājās puses un nākotnes attīstības iespējas.
Grūti atrast labus darbiniekus
Ja uzņēmējam pirms pieciem gadiem uzdeva jautājumu, kādi resursi viņam ir svarīgi, atbilde bija – dodiet naudu un es zināšu, ko ar to darīt. Tagad situācija ir mainījusies, bet ne tāpēc, ka naudas ir par daudz. Uzņēmumu vadītāji ir sapratuši, ka ir par maz līdzekļus iztērēt. Vajag tiem pievienot vērtību un ieguldīt, lai gūtu peļņu.
Ja bizness nav atkarīgs tikai no viena cilvēka, kas pats ir vadītājs, darbinieks, piegādātājs un pārdevējs (un tā vairumā gadījumu arī ir), ir vajadzīgi strādājošie. Daudzi uzņēmēji atzīst, ka, kaut gan bezdarbnieku ir daudz, liela problēma atrast ir labus darbiniekus. Dažreiz vieglāk ir apmācīt esošos, nevis meklēt jaunus. Tāpēc rodas jautājums par darbinieku apmācībām, lai viņi pilnveidotu sevi un saprastu, ka vajag ne tikai zināšanas specialitātē, bet ir jābūt cilvēkam, kas prot komunicēties. Nav vadītāja, kas gribētu, lai padotie rada viņam problēmas. Tāpat nemaz nav tik daudz darbinieku, kas palīdzētu ieraudzīt problēmu un pateiktu: “Es esmu gatavs to risināt. Varbūt nezinu, kā, bet esmu gatavs iesaistīties.” Svarīgi ir attīstīt strādājošo iniciatīvu un izveidot komandu.
Jāzina, ko vēlas sasniegt
Ir tāds jēdziens “kvalitāte vadībā”. Daudzi neizprot tā jēgu. Vispirms ir jāapzinās, ko uzņēmums grib panākt viena, divu, trīs gadu laikā. Uzņēmēji bieži atbild: “Ko es varu zināt?” Šo situāciju man patīk salīdzināt ar Alisi Brīnumzemē. Kad viņa nonāc pie krustcelēm un jautāja kaķim: “Pa kuru ceļu man iet?” Viņš prasīja: “Kur tad tu gribētu nonākt?” Alise atbildēja: “Man vienalga, kur nonākt.” “Tad jau ir vienalga, pa kuru ceļu iet, ja nezini, kur nonākt,” teica kaķis.
Arī daudzi uzņēmēji nav pieraduši, ka ir jādomā par mērķiem, ko vēlas sasniegt, par to, kas vieno uzņēmuma cilvēkus, un kādai jābūt organizācijai. Vadītājam ir jāpārzina mūsdienu vadības metodes. Neviena no tām nav vienīgā pareizā. Bet ir jāizvēlas attiecīgai situācijai atbilstošas un piemērotas metodes. Jebkuram uzņēmumam ir jābūt skaidriem iekšējiem procesiem, kas ir saprotami darbiniekiem. Visiem ir jāizprot informācijas apmaiņas sistēma un jābūt izstrādātai atbilstošai dokumentācijai.
Tas nozīmē, ja viens darbinieks pieņem pasūtījumu no klienta, tad viņš to pieraksta tā, lai izpildītājs saprot. Nododot informāciju mutiski, rodas situācijas, kad pieņēmējs ir sapratis vienu, bet izpildītājs uztvēris un izdarījis pavisam ko citu. Tas ir komunikācijas likums.
Standarti ir jāizmanto optimāli
Bieži vien vadītāji ir spiesti pieņemt lēmumus bez jebkādas informācijas, paļaujoties uz savu intuīciju. Viņi neveic analīzi, kas izdevies un kas neizdevies, ko vēlas klienti. To visu nosaka dažādi starptautiski standarti, kas palīdz uzņēmumam izveidot savu kvalitātes vadību jeb biznesa vadības sistēmu atbilstoši tam, kā notiek pasaulē.
Ar standartiem var iepazīties, iegādājoties tos standartizācijas komitejās. Bet svarīgi ir pareizi saprast to ideju. Ir jāsaprot, ka standarts nav dokuments, kura prasības ir jāizpilda. Svarīgi, lai šie nosacījumi uzņēmumā darbotos.
Standartos ir apkopoti risinājumi, kā izvairīties no kļūdām. Rietumos privātajam biznesam ir 100 gadu vēsture, bet mums tādas nav Tāpēc jāsāk izmantot to, ko pārējie jau ir izmēģinājuši. Šī pieredze ir jāizmanto kā vadlīnijas, lai uzlabotu biznesu un tas kļūtu konkurētspējīgs.
Jāizstrādā rakstiski nosacījumi
Mūsu firmas klienti pēc konsultantu palīdzības pozitīvi vērtē to, ka ir ieguvuši priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, tomēr vislielākais labums, ka viņi ir ieguvuši organizācijas iekšēju sakārtotību. Tas izbrīvēja viņiem laiku mārketinga aktivitāšu un stratēģiskas plānošanai.
Pirms tam bieži vien vadītājs risināja dažādas problēmas. Piemēram, atvesta krava, un vadītājam tā ir jāpieņem, jo attiecīgais darbinieks nav darbā un neviens cits to neprot izdarīt. Vai arī atkal nepieciešams apmācīt jauno sekretāri, jo nav dokumentētas sistēmas, kas palīdz labāk izprast procesus. Tāpēc nepieciešams izveidot un nepārtraukti pilnveidot programmu, pēc kuras apmāca jaunos darbiniekus. Tai jābūt uzrakstītai uz papīra.
Uzņēmējiem, kurus tas interesē
Aktīvāk Latvijas uzņēmumi kvalitātes vadības sistēmas izstrādē atbilstoši starptautiskajiem standartiem iesaistījās 1999. un 2000. gadā. Precīzāk šo informāciju var iegūt Latvijas kvalitātes asociācijā. Viņiem ir arī mājas lapa, kur var redzēt visus uzņēmumus, kas un kāda veida sertifikātus ieguvuši.
Kvalitātes vadības sistēmas ir svarīgas ne tikai ražotājiem, bet arī pakalpojumu sniedzējiem, būtībā jebkurai organizācijai un arī pašvaldībām.
Lai sāktu apzināt un risināt šīs problēmas, vispirms uzņēmējam nepieciešama plašāka informācija. To iespējams iegūt, organizējot vienas dienas semināru, lai uzņēmēji saprastu, vai tas ir nepieciešams viņu uzņēmumam.
Mūsu firma ir izsūtījusi piedāvājumus visām pilsētu domēm, arī Alūksnes pilsētas domei par piedāvājumu firmas konsultantiem tikties ar pašvaldības pārstāvjiem un uzņēmējiem, lai pārspriestu šo apmācību nepieciešamību.
Pirmie, kas šo piedāvājumu izmantoja bija Daugavpils pilsētas dome. Tā šādu tikšanos Daugavpils uzņēmējiem noorganizēja pagājušās nedēļas nogalē.
Latvijas – Lielbritānijas kopuzņēmuma “Zygon Baltic Consulting” konsultantes Žannas Jeļisejevas viedokli sagatavojusi Dzintra Zvejniece un Kristīne Vimba

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri