Trešdiena, 24. decembris
Ādams, Ieva
weather-icon
+-4° C, vējš 0.89 m/s, R vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Bremzes – problēma numur viens

Vairumam Latvijas iedzīvotāju pieder lietotas, pat krietni vecas Rietumu marku automašīnas, kas ik pa laikam prasa ievērojamas naudas “piešprices”.

Vairumam Latvijas iedzīvotāju pieder lietotas, pat krietni vecas Rietumu marku automašīnas, kas ik pa laikam prasa ievērojamas naudas “piešprices”. Visu vajadzīgo uzreiz parasti nevar atļauties, tāpēc autoīpašnieki mēdz taupīt uz bremžu rēķina. Taču bremzēm vienmēr jābūt ideālā kārtībā.
Lai tās arī tādas būtu, visiem to mezgliem vajadzētu būt jauniem – ne tikai bremžu klučiem un to uzlikām, bet arī diskiem, balstiem (suportiem), cilindriem un hidraulikas elementiem. Kopumā tas ir dārgs “prieks”, ja jānomaina viss vienlaikus. No tā varētu izvairīties, ja vien autobraucēji pierastu bremzēm pievērstu vērību, turklāt – regulāri.
Vislielākās raizes sagādā tādu automašīnu suporti, kam ar disku bremzēm aprīkoti arī aizmugures riteņi (izņemot “Mercedes” un “BMW” marku automašīnas, kurām stāvbremzei jeb “rokas bremzei” lielākoties ir atsevišķi bremžu loki). Toties, piemēram, “Audi”, “Mazda”, “SAAB”, “Honda” un citām galvenā problēma rodas tādēļ, ka stāvbremzi pareizi prot lietot tikai retais braucējs. Minētajām automašīnām visbiežāk mēdz ierūsēt suporta vadīklas un citas detaļas. Lai defektu novērstu, suports jāizjauc, jātīra, tas ir, jānoberž rūsa. Rezultātā tas pārmērīgi dilst.
Lai bremzes būtu ideālas (bet citādas tās nemaz nedrīkstētu būt!), visas šīs detaļas būtu jānomaina pret jaunām. Tas maksā ievērojamu summu. Kad to dzird nosaucam, pat pieredzējuši autobraucēji nereti brīnās: “Kā tā, es taču rokas bremzi vispār nelietoju, kādēļ tad tā būtu jāmaina vai jāremontē?”
No tehnisko ērtību un naudas taupības viedokļa arī šādiem autobraucējiem, kuriem stāvbremzes svira ir tikai lieks krāms salonā, ieteicams to vismaz divas, trīs reizes dienā “novilkt” tādēļ vien, lai tās daļas neierūsētu. Vispār, lai ar bremzēm būtu mazāk problēmu, tām vienkārši biežāk jāseko. Īpaši pēc ziemas, kad beidzies aukstums, mitrums, sāls un citi nelabvēlīgie faktori, kas bojā metālu un gumiju. Bremžu diagnostika un apkope (it īpaši automašīnām ar disku bremzēm aizmugurē) būtu veicama biežāk. Diemžēl cilvēki lielākoties vēršas pēc palīdzības autoservisā tikai tad, kad jau nestrādā priekšējās bremzes, lai gan aizmugures riteņu bremzes mēdz “uzteikt” pirmās: tātad tās vienkārši tiek ignorētas.
Cik bieži būtu ieteicams pārbaudīt katras automašīnas bremzes? Pietiktu, ja tās pārbaudītu pirms ziemas sezonas, pēc tam (katrā ziņā!), ziemai beidzoties. Un vēl trešo reizi, gatavojoties kārtējai gada tehniskajai apskatei. Trīs reizes gadā būtu pietiekami.
Diemžēl lielākoties cilvēki tikai pirms kārtējās tehniskās apskates atjēdzas, ka arī bremzēm jāpievērš uzmanība. Tad nu gandrīz vienmēr izrādās, ka ir par vēlu, jo “daktera” – autoservisa meistara – parakstītās “zāles” var izrādīties ievērojami dārgākas, jo bremzes ir neglābjami beigtas. Autoīpašnieki samērā īsā laikā – nedaudz gados – ir pārliecinājušies par ziemas riepu priekšrocībām aukstajā gadalaikā, taču pret bremzēm joprojām izturas pavirši un pie speciālistiem ierodas tikai tad, kad jau ir piemetusies kāda grūti labojama, ielaista “kaite”, kuras novēršana sāpīgi ķer maku. Ja profilaktisko diagnostiku veiktu biežāk, ierūsējušās detaļas vieglāk var atkal iekustināt, neizjaucot suportu un nenodarot mehāniskus bojājumus, kādi nav novēršami, ja jānoslīpē rūsa.
Katrā ziņā šādi darbi būtu veicami autoservisā: mūsdienu automašīnas ir pietiekami komplicētas un atsevišķie modeļi atšķirīgi, lai piemērotu žiguļu laikos apgūtās iemaņas un mēģinātu iztikt pašu spēkiem. Atceros kādu večuku, kas atnāca ar “SAAB” suportu somā: “Palīdziet! Trīs stundas ar āmuru dzinu cilindru vietā, bet – nekust!” Viņš mēģinājis pēc žiguļu pieredzes dabūt vietā bremžu darba cilindru, lai gan “SAAB” tie ir ieskrūvējami. Rezultātā suports neglābjami sabojāts.
Tieši bijušie žiguļu īpašnieki cenšas paši tikt galā ar dažādām tehniskām problēmām. Kaut gan, protams, mēdz būt arī pilnīgi citādi autoīpašnieki: pieraduši pie samērā primitīvajām krievu ražojuma automašīnām, viņi pat no visvienkāršāko ārzemju auto uzbūves baidās kā tramīgi kumeļi.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri