Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-4° C, vējš 0.89 m/s, ZA vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Apkures sezona šogad sākusies ātrāk

Iestājoties drēgnam un mitram laikam, ar pilnu jaudu  darbu sākusi akciju sabiedrība “Simone”, nodrošinot siltumenerģijas piegādi alūksniešu mājās, skolās, bērnudārzos un darba vietās. “Šī ir viena no pirmajām apkures sezonām, kas tik ātri sākusies, jo iepriekšējos gados apkuri oktobra sākumā vai vidū vispirms pieslēdzām sociāli jūtīgākām ēkām un tikai tad tā bija nepieciešama iedzīvotājiem, kuri izmanto mūsu pakalpojumus,” apgalvo arī AS “Simone” valdes loceklis Mārtiņš Kaļva.
– Kā var pieteikties apkurei, vai šī kārtība nav mainījusies?
– Kārtība nav mainījusies. “Simone” nekādu aptauju iedzīvotājiem neveic, par vēlmi pieslēgt apkuri mums ziņo māju vecākie vai namu apsaimniekotājs SIA “Alūksnes nami”. Ja māja apkures sezonai ir gatava, automātikā izdarām nepieciešamās darbības, un siltumenerģijas padeve tika nodrošināta trīs stundu laikā. Atsevišķās mājās vēl nebija veikta siltumenerģijas skaitītāju verifikācija, bet citu kavēšanās iemeslu nebija. Pārsteidza vienīgi tas, ka šogad jau septembra vidū alūksnieši interesējās par apkures iespējām, un to nodrošināt lūdza uzreiz lielākā daļa māju. Līdz ar to nācās pārgrupēties uz citu iekārtu darbību, bet viss notika bez sarežģījumiem.  Atsevišķu māju iedzīvotāji gan vēl ciešas, bet būtībā apkuri saņem 95 procenti ēku. Pavisam kopā ir 138 īpašumi, kurus mēs apkalpojam. No tiem siltumenerģiju piegādājam 70 daudzdzīvokļu mājās, 10 līdz 15 privātīpašumos un aptuveni 40 valsts un pašvaldības uzņēmumiem. Apkuri nodrošinām arī ēkām divos pagastos. Apkalpojam lokālās granulu katlu mājas Mālupes un Jaunlaicenes pagastos, to darbību vadot automatizēti no datoriem “Simonē”.
– Uzsākot apkures sezonu, alūksnieši pagājušajā nedēļā bija pamanījuši, ka no “Simones” skursteņa veļas neparasti melni dūmi. Ar ko tas bija saistīts?
– Kā jau minēju, šoruden apkurei pieslēgt ēkas vēlējās teju visi mūsu klienti vienlaicīgi. Tādēļ nācās pārgrupēt “Simones” iekārtu darbību. Lai nodrošinātu  slodzi, bija nepieciešams pārejas periods, lai iedarbinātu lielākas jaudas katlu. Noturējām nepieciešamo temperatūru, bet īslaicīgi no skursteņa parādījās dūmi no nepilnvērtīgas šķeldas sadegšanas, iedegoties jaunam  katlam. Tas nebija nekas unikāls vai bīstams.
– Vai ar kurināmo jaunajai apkures sezonai esat nodrošinājušies?
– Jā, kādu daļu pat uzglabājām, lai veidotu rezerves, bet pagājušās nedēļas nogalē vēl pieveda jaunu. Šķeldas piegādes tika organizētas vasarā, no piedāvājuma izvēloties pēc cenu aptaujas vissaistošāko, tātad ar viszemāko cenu.
– Līdz ar to siltumenerģijas cena iedzīvotājiem paliek līdzšinējā, vai tomēr mainās?
– Siltumenerģijas pakalpojuma cenā nav plānotas izmaiņas nedz uz augšu, nedz uz leju. Pie tam, palīdzam objektos uzlabot energoefektivitāti. Viens no risinājumiem pašlaik tiek pielietots bērnudārzā “Pienenīte”. Tā ir siltummezgla automatizācija augstākajā līmenī, lai pētītu iespējas saglabāt ēkā siltumenerģiju un samazināt tās izmaksas. To ar uzņēmuma iniciatīvu un daļēji arī projekta “Zemes temperatūras siltumenerģija” ietvaros veicam tādēļ, lai pierādītu, ka, uzlabojot iekārtas, iespējams saņemt reālu energoefektu. Iekārtas pašlaik darbojas tikai pirmās divas nedēļas, taču ceru, ka ar to palīdzību būs iespēja uzskatāmi pierādīt, ka, veicot ne tikai ēkas siltināšanu, bet uzlabojot arī iekšējo komunikāciju sistēmu, siltumenerģiju iespējams ietaupīt līdz pat 20 procentiem no tās patēriņa. Šis ir pilotprojekts, bet nākamais, kur ieviesīsim šādu pārvaldības sistēmu, būs savs uzņēmums, vēlāk piedāvāsim arī saviem klientiem.
– Vai vasarā bija jāiegulda daudz darba siltumtrašu remontā?
– Jā, vasarā parasti izdarām visus darbus, lai, sezonai sākoties, nerastos neparedzēti apstākļi. Arī šogad ir bijusi iekārtu apkope un jauninājumi. Vasarā līdz ar ielu remontdarbiem pilsētā jaunu siltumtrases posmus izbūvējām Latgales ielā virzienā uz Uzvaras un Dārza ielu. Tāpat arī katru gadu saņemam vairākus iesniegumus ar lūgumu pieslēgt centrālo siltumapgādi. Izbūvējot jauno trasi, arī šeit saņēmām  desmit iesniegumus par īpašumu pieslēgšanu centralizētajai apkurei, kur viens no tiem jau ir pieslēgts, bet pārējie procesā. To uzņēmums vērtē ļoti pozitīvi, jo saprotam, ka siltumenerģijas padeves jautājums pilsētas līmenī ir atrisināts, cilvēki mums uzticas.
– Vai “Simone” pašlaik ir vienīgā katlumāja, no kuras iespējams iegādāties siltumenerģiju?
– Nē, vēl joprojām darbojas arī SIA “4Plus” katlumāja, no kuras “Simone” pērk šo pakalpojumu. To pārsvarā izmanto ēkās Brīvības ielā un daļai Jāņkalna ielā esošo ēku, uzturot tur mūsu definēto siltuma padeves grafiku. Precīzāk būs teikt, ka 90 procentus siltumenerģijas mēs nodrošinām paši, bet desmit procentus iepērkam no privātās katlu mājas.
– Vai “Simone” turpinās regulāri piedāvāt arī karsto ūdeni?
– Jā, karstais ūdens arī turpmāk būs septiņas dienas nedēļā 24 stundas diennaktī visu gadu. Tas ir trīs reizes lētāk nekā sildīt boileri, jo visi zinām, ka elektroenerģija ir dārga. Diemžēl daudzās daudzdzīvokļu ēkās centralizētā karstā ūdens nav, jo nav sakārtotas tam nepieciešamās iekšējās komunikācijas.
– Vai klienti savlaicīgi norēķinās par saņemto siltumenerģiju?
– Jāatzīst, ka alūksnieši uz Latvijas siltumenerģijas patērētāju fona izceļas kā godprātīgi un apzinīgi cilvēki, kuri savlaicīgi norēķinās par saņemto pakalpojumu. Protams, ir kavētāji, ir cilvēki, kuri nemaksā ilgstoši, un ir tādi, no kuriem parādu piedzīt vairs nav reāli iespējams. Nepieciešamības gadījumos sadarbojamies ar parādu piedziņas uzņēmumiem, bet ceram, ka šādu gadījumu šosezon nebūs daudz. Daļa iedzīvotāju uzņēmumam maksājumu veic pa tiešo “Simones” kontā, daļa turpina maksāt namu apsaimniekotājam, kurš tad arī pilnā apmērā norēķinās par siltumenerģijas piegādi ar mums.

Mājās veikti nepieciešamie remontdarbi
Gandrīz visas SIA “Alūksnes nami” apsaimniekotās ēkas siltumenerģijas padevei pieslēgtas jau no 23. septembra. “Akciju sabiedrība “Simone” apkuri mājām piegādā pietiekami tehniski un stabili. Pagaidām vēl pēc pašu izvēles jauno apkures sezonu nav uzsākušas daudzdzīvokļu mājas Parka ielā 4, Alūksnē un “Pīlādži” Mālupē,” laikrakstam stāsta SIA “Alūksnes nami” valdes loceklis Armands Musts.
    Viņš skaidro, ka, lai sagatavotos jaunajai apkures sezonai, uzņēmuma apsaimniekotajās mājās veikti nepieciešamie remontdarbi, uzlabota ēkas tehniskā daļa, notikuši stāvvadu skalošanas darbi. Atsevišķās mājās vasarā izdarīti arī lieli kapitālieguldījumi, tajā skaitā mainītas siltumenerģijas piegādes iespējas, rodot citādu risinājumu tiem, kas pagājušajā gadā tehnisku problēmu dēļ to pilnībā nesaņēma.
    “Mājās, kurās ir iespējama siltā ūdens piegāde, to arī saņem. Ar nākamo gadu tiem, kuri karsto ūdeni lietoja arī vasarā, būtu jāmaina samaksas aprēķina metodika, jo tagad sanāk tā, ka par ūdens uzsildīšanu jāmaksā vairāk nekā par iztērēto daudzumu. Tas, protams, jādara sadarbībā ar “Simoni”, lai jau nākamajā sezonā tiktu piedāvāts stabils risinājums,” stāsta A. Musts.
    Iedzīvotāju norēķināšanās par saņemto siltumenerģiju notiek divējādi. Daļa iedzīvotāju maksā tieši akciju sabiedrības “Simone” kontā, bet daļa nolēmuši samaksu par saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem maksāt apsaimniekotājam uzņēmumam, lai tas pēc tam veiktu nepieciešamos norēķinus ar piegādātāju. “Arī ar norēķiniem tiekam galā, aptuveni divi līdz pieci procenti iedzīvotāju nav vēl samaksājuši par  iepriekšējā apkures sezonā saņemto siltumenerģiju. Atsevišķas mājas, beidzot apkures sezonu, bija vidēji 1000 eiro parādā, bet pa vasaru šie parādi ir nolīdzināti, un tagad jau var droši atkal saņemt siltumenerģiju jaunajā apkures sezonā,” norāda valdes loceklis.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri