Kopš gada sākuma Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) izmaksāto ar Covid-19 saistīto pakalpojumu skaits pārsniedzis miljonu. Pandēmijas laikā VSAA nodarbinātie strādā saspringtā režīmā, lai papildus ikmēneša 1,36 miljoniem pensiju un pabalstu maksājumu operatīvi nodrošinātu ar Covid-19 saistīto pabalstu piešķiršanu un izmaksu, sniedzot iedzīvotājiem finansiālu atbalstu krīzes situācijā, “Alūksniešiem.lv” skaidro VSAA pārstāve Iveta Daine
Senioriem un personām ar invaliditāti
Vislielākais VSAA maksājumu skaits Covid-19 krīzes skarto iedzīvotāju atbalstam 2021. gadā veikts senioriem un personām ar invaliditāti, izmaksājot 200 eiro pabalstu 547,6 tūkstošiem personu. 500 eiro atbalsts izmaksāts par 374,6 tūkstošiem bērnu. Būtiski pieaudzis slimības pabalstu pieprasījumu skaits. Salīdzinot ar 2020. gada pirmajiem četriem mēnešiem, par 34 procentiem palielinājies VSAA apmaksāto saslimšanas gadījumu skaits – no 44,6 tūkstošiem vidēji mēnesī 2020. gadā līdz 62,3 tūkstošiem 2021. gadā. 40 procenti no visiem izmaksātajiem slimības pabalstiem bija saistīti ar Covid-19 radītu darbnespēju.
Vecākiem un bezdarbniekiem
Tiesības saņemt vecāku pabalsta pagarinājumu izmantojusi 1651 persona, bet bezdarbnieka palīdzības pabalsti izmaksāti 13,8 tūkstošiem personu. Jaunā speciālista pabalsts izmaksāts 91 augstskolu beidzējam, kuriem Covid-19 situācija kavējusi iespēju atrast darbu.
Slimības palīdzības pabalsts saistībā ar nepieciešamību pieskatīt bērnu mājās, kamēr bērns neapmeklē izglītības iestādi, izmaksāts 3264 personām. VSAA veikusi arī 49,0 tūkstošus piemaksu pie dīkstāves atbalsta personām, kuru apgādībā ir bērni.
Kopumā šiem atbalsta maksājumiem no valsts budžeta šogad izlietoti vairāk nekā 354 miljoni eiro.
Pieaudzis uzdoto jautājumu skaits
Lai ierobežotu Covid-19 infekcijas izplatību, VSAA klientu apkalpošana klātienē ir pārtraukta, bet cilvēkiem ir daudz jautājumu par jaunajiem pabalstiem, tāpēc pieaudzis telefoniski un elektroniski uzdoto jautājumu un pieprasīto konsultāciju skaits.
Zvanītājiem nereti nākas ilgi gaidīt zvana savienojumus ar VSAA Kontaktu centra konsultantiem, kuri ik dienu apkalpo vidēji 1,3 tūkstošus zvanītāju. Kopējais mēnesī saņemto zvanu skaits ir ap 30 tūkstošiem, bet martā saistībā ar Valdības pieņemto lēmumu izmaksāt vienreizēju atbalstu ģimenēm, kuras audzina bērnus, tika sasniegts rekordaugsts apkalpoto zvanu skaits – 42,7 tūkstoši.
„2021. gadā vidēji mēnesī e-pastā konsultacijas@vsaa.gov.lv saņemam sešus tūkstošus rakstisko jautājumu, kas ir divas reizes vairāk nekā iepriekšējā gadā, tomēr, strādājot saspringtā darba režīmā, atbildes sniedzam trīs darba dienu laikā,” apliecina VSAA Kontaktu centra vadītāja Liene Zīverte. „Cilvēkos jūtams stress, neziņa, arī dusmas. Mūsu darbinieki ik dienu uzklausa simtiem cilvēku sāpi, ko radījis šis laiks. Gan darba gan emocionālā slodze noved līdz slimībai un izdegšanai arī pašus darbiniekus.”
Audzis arī iesniegumu skaits
Klientu apkalpošana tikai neklātienē ir veicinājusi strauju elektronisko pakalpojumu izmantošanas gadījumu skaita pieaugumu. 2021. gadā 77 procenti no visiem VSAA klientu iesniegumiem saņemti, izmantojot elektroniskos pakalpojumus. Šajā laikā būtiski ir audzis arī kopējais iesniegumu skaits, sasniedzot 154,7 tūkstošus vidēji mēnesī. Salīdzinoši 2019. gadā vidēji mēnesī tika saņemti 104,3 tūkstoši iesniegumu, no tiem 53 procenti elektroniski. Visbiežāk iedzīvotāji izmantojuši iespēju elektroniski pieprasīt slimības pabalstu – tie ir 87 procenti no kopējā saņemto šī pabalsta pieprasījumu skaita.
Covid-19 pandēmijas laikā klienti pakalpojumu pieprasījumus VSAA nosūta arī pa pastu, iesniedz klātienē valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros vai atstāj VSAA klientu apkalpošanas centros izvietotajās pastkastītēs, norāda I. Daine.
Reklāma