Alūksnes ezerā 3. un 4. septembrī notiks VI starptautiskās sacensības
kuģu modeļiem “Piston Cup 2016”, kuras organizē Latvijas Kuģu modeļu
sporta federācija (LKMSF) sadarbībā ar Alūksnes novada pašvaldību.
Lai
pārrunātu sacensību gaitu, Alūksni nesen apmeklēja LKMSF prezidents
Edgars Korsaks-Mills, kurš tikās ar Kultūras un sporta nodaļas vadītāju
Sanitu Eglīti un sporta darba organizatoru Vilni Veļķeri.
LKMSF
prezidents atzina, šīs būs jau sestās starptautiskās kuģu modeļu
sacensības ar nosaukumu “Piston Cup”, ko rīko viņa pārstāvētā
federācija. Kopumā federācija rīko vairāk nekā desmit dažādas sacensības
Latvijā jau kopš 1998.gada. Alūksnes ezers par piemērotu vietu
sacensību norisei izvēlēts pēc E.Korsaka-Milla klasesbiedra ieteikuma.
“Pārsvarā šādas sacensības tiek organizētas Pierīgā, taču šogad pirmo
reizi izvēlējāmies kādu no posmiem organizēt tālākā reģionā. Alūksne
atrodas stratēģiski izdevīgā vietā sacensību dalībniekiem no Krievijas
un Igaunijas,” par Alūksnes ezera izvēli sacensību norisei stāsta E.
Korsaks-Mills.
Plānots, ka sacensībās Alūksnē piedalīsies aptuveni 60
dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Krievijas, Baltkrievijas
un Ukrainas. Sacensības būs arī Baltijas un Eiropas čempionātu posms.
Sacīkstēs
piedalās radiovadāmi ātrumlaivu modeļi, kas pārvietojas ūdenī pa M
veidā izveidotu un ar boju palīdzību atzīmētu trasi. Tiem var būt divu
veidu dzinēji – benzīna ar 3,5 līdz 35 kubikcentrimetru motoru un
elektromotora, kuri darbojas ar speciālām baterijām. Jaudīgākie kuģu
modeļi spēj attīstīt ātrumu līdz pat 100 km/h. Tā kā šis ir tehniskais
sporta veids, tad tajā svarīgas ir inženierzināšanas un tehniskie
risinājumi. Veidojot šādu kuģa modeli, korpusu gatavo pats kuģa modeļa
vadītājs, savienojot savu radošumu ar fizikas zināšanām, savukārt
dzinējs un mikroshēmas parasti tiek pasūtītas no rūpnīcām ārvalstīs.
Radiovadāmo
kuģu modeļu sacensības Latvijā šobrīd notiek trīs lielās sekcijās, kur
katra iedalās vairākās apakšklasēs atkarībā no konkrēto modeļu uzbūves
specifikācijas, izmēra un tehniskajiem parametriem. M sekcija paredzēta
radiovadāmajiem modeļiem ar elektromotoru. FSR sekcijā ietilpst
radiovadāmie modeļi ar iekšdedzes dzinēju, savukārt kopiju sekcijā ir
modeļi, kas neizmanto radiovadāmo sistēmu un dzinēju un ir reālo kuģu
kopijas. Vienā sacensību klasē sacenšas līdz 12 kuģu modeļiem.