Piektdiena, 26. decembris
Dainuvīte, Gija, Megija
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, R-ZR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

94% iedzīvotāju pozitīvi vērtē reģionālo autobusu pārvadājumu pakalpojumus

Latvijā apmēram 94% aptaujāto pasažieru reģionālo autobusu
pārvadājumu pakalpojumus vērtē pozitīvi, aģentūrai LETA pavēstīja
Autotransporta direkcijā (ATD), atsaucoties uz pētījumu centra SKDS
veiktās pasažieru aptaujas datiem.
Vienlaikus aptaujā norādīts uz atsevišķām lietām, kas būtu
jāpilnveido, piemēram, jāievieš bezskaidras naudas norēķinu iespējas
autobusos un transportlīdzeklī jāattēlo informācija par gaidāmajām
pieturvietām vizuāli un jāatskaņo audiāli.

Tāpat daļa aptaujāto iedzīvotāju nosaukuši vairākas situācijas, kuras
pieredzējuši, braucot reģionālo maršrutu autobusos, un tās saistītas ar
biļetes neizsniegšanu pasažieriem, kustības saraksta neievērošanu un
pārlieku lielu karstumu autobusā vasaras periodā vai aukstumu – ziemā.

Direkcijā informēja, ka Alūksnes
un Balvu/Rugāju novadā papildus aptaujāti iedzīvotāji, kuri sabiedrisko
transportu neizmanto, lai noskaidrotu iemeslus, kādēļ tiek izvēlēts cits
pārvietošanās veids, un aptuveni 90% šo iedzīvotāju atzinuši, ka
ikdienā brauc ar privāto automobili vai izvēlas braukt kopā ar
kaimiņiem, radiem vai draugiem. Abi šie novadi izvēlēti, pamatojoties uz
strauji sarūkošo pasažieru skaitu ik gadu un to, ka aptuveni puse
uzrunāto atzinuši, ka ar sabiedrisko transportu nebrauc.

Savukārt pārējos novados, kuros veikta aptauja, ar sabiedrisko transportu pārvietojas no 63% līdz 76% uzrunāto iedzīvotāju.

Autotransporta direkcijā atzina, ka kopumā pasažieri atzinīgi
novērtējuši reģionālo maršrutu autobusu nodrošināto pakalpojumu
kvalitāti savā novadā. Tostarp vislabāk to vērtēja Siguldas un Dobeles
novada iedzīvotāji, kur attiecīgi 97% un 95% respondentu atzina, ka ar
to ir apmierināti, kamēr pārējos novados ar sabiedriskā transporta
pakalpojumu kvalitāti apmierināti bija 93% pasažieru.

Pēc aptaujas datiem, populārākais mērķis, kādēļ aptaujā iekļauto
septiņu novadu iedzīvotāji izmanto sabiedrisko transportu, ir
iepirkšanās – uz to norādījuši no 41% līdz 48% aptaujāto. Otrs
populārākais mērķis ir medicīnas iestādes apmeklējums, un to kā mērķi
norādījuši aptuveni 40% pasažieru. Ar sabiedrisko transportu uz
darbavietu vai izglītības iestādi vairāk dodas iedzīvotāji Pļaviņu,
Dobeles un Siguldas novadā – no 25% līdz 28%, kamēr pārējos novados uz
šo kā transporta izmantošanas mērķi norādījuši no 14% līdz 18%
aptaujāto.

Neskatoties uz kopējo ļoti pozitīvo vērtējumu, pasažieri minējuši arī
vairākas lietas, kas šobrīd viņus neapmierina. Piemēram, 10% Pļaviņu
novada respondentu minējuši, ka ir saskārušies ar gadījumiem, kad
autobuss nav ievērojis kustības sarakstu un pieturvietā bijis ar
nokavēšanos vai, tieši otrādi, aizbraucis ātrāk, kamēr 30% Alūksnes un 23% Ludzas novada pasažieru pauduši neapmierinātību ar kustības saraksta atbilstību viņu vajadzībām.

Tāpat vairāki respondenti nav bijuši apmierināti ar komforta līmeni autobusā. Par šo tēmu visvairāk sūdzējušies iedzīvotāji Alūksnes
novadā (9% pasažieru), kur, salīdzinot ar citiem novadiem, autobusu
parks ir vecāks. Ja par salona apkuri ziemā sūdzējās vidēji 3% visu
respondentu, tad par gaisa kondicioniera trūkumu transportlīdzeklī
vasaras laikā katrā novadā sūdzējušies no 6% līdz 14% pasažieru. Vairāk
uz šo kā nepilnību norādījuši Dobeles un Balvu/Rugāju novada
iedzīvotāji.

Visu aptaujāto novadu pasažieri pozitīvi izteikušies par uzturēto
tīrību un kārtību autobusa salonā. Tāpat iedzīvotāji pozitīvi
novērtējuši to, ka informācija par autobusa kursēšanas grafiku ir
pieejama dažādos kanālos, un līdz šim praktiski nevienam aptaujātajam
nav nācies saskarties ar gadījumiem, kad būtu bijušas grūtības
noskaidrot, cikos autobuss brauks. Septiņos novados ir trīs izplatītākie
veidi, kā iedzīvotāji uzzina aktuālo kustības sarakstu, – zvanot uzziņu
dienestam, apmeklējot uzziņu dienesta mājaslapu, kā arī skatoties
kustības sarakstā, kas izvietots pieturvietā vai autoostā.

SKDS veiktās aptaujas ietvaros pasažieri norādījuši arī uz vairākām
situācijām, ar ko ir saskārušies, braucot reģionālo maršrutu autobusos.
Tostarp 11% Alūksnes un 7%
Balvu/Rugāju novada pasažieru norādījuši, ka ir nācies piedzīvot to, ka
šoferis neiedod biļeti, kamēr vismazāk ar šo problēmu saskārušies
Pļaviņu un Dobeles novada pasažieru – attiecīgi 2% un 3% respondentu.
Savukārt Alūksnes un Siguldas novada
pasažieri ir piedzīvojuši to, ka autobusa vadītājam nav maiņas naudas,
tādējādi viņi nav varējuši iegādāties biļeti, bet Siguldas novada
pasažieri pauduši gandarījumu par iespēju nopirkt biļeti autobusā,
maksājot ar bankas norēķinu karti.

Tāpat pasažieri izteikuši vairākus ieteikumus, kas būtu nepieciešami
sabiedriskā transporta pakalpojumu uzlabošanai. Aptuveni puse visu
aptaujāto pasažieru norādījuši, ka autobusos ir nepieciešams ieviest
bezskaidras naudas norēķinu iespējas. Novados, kur abonementa biļetes
jau kādu laiku darbojas, piemēram, Siguldas, Dobeles un Pļaviņu novadā,
iedzīvotāji atzinuši, ka tās ir nepieciešamas arī turpmāk. Visvairāk
pasažieru – kopumā 60% – norādījuši, ka autobusos informācija par
gaidāmajām pieturvietām ir jāattēlo gan vizuāli, gan arī jāatskaņo
audiāli.

Autotransporta direkcija sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas
pētījumu centru SKDS šogad pavasarī veica aptauju septiņos Latvijas
novados, lai noskaidrotu, kā pasažieri vērtē reģionālā sabiedriskā
transporta pakalpojumu kvalitāti savā novadā. Kopumā aptaujāti 3429
respondenti Alūksnes, Balvu/Rugāju, Dobeles, Kuldīgas, Ludzas, Pļaviņu un Siguldas novadā.

Autotransporta direkcija sadarbībā ar pētījumu centru SKDS otro gadu
pēc kārtas veic šādu pasažieru aptauju, lai noskaidrotu, kā konkrētā
novadā tiek vērtēts sabiedriskais transports, un lai pakalpojumu varētu
uzlabot vietās, kur tas nepieciešams. Plānots, ka aptauja tiks veikta
arī turpmāk.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri