Ceturtdiena, 25. decembris
Stella, Larisa
weather-icon
+3° C, vējš 4.47 m/s, R vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Turpina virzīt ideju par alternatīvu izglītību

Vecāki no Alūksnes novada, kuri atbalsta citādāku pieeju mācību satura apgūšanā un ieviešanā, ir izveidojuši domubiedru grupu un ik pa laikam rīko tikšanās, lai pārrunātu aktualitātes un dalītos pieredzē.
 
Tas notiek, pieaicinot dažādus speciālistus, pašiem savā starpā, bijuši arī pieredzes apmaiņas braucienā uz Igauniju. 25. janvārī Alūksnes novada Sabiedrības centrā notika viena no šādām tikšanās reizēm, kad viesos no Rīgas bija atbraukusi matemātikas un fizikas skolotāja, biedrības “Tava skola” pārstāve Lauma Priekule. Viņa dalījās pieredzē par skolēnu izglītošanu, izmantojot alternatīvas pieejas, ko pati izmantojusi darbā, kā arī stāstīja piemēru par Mihaela Ščetiņina skolu Krievijā.

Šeit un tagad
Tā ir valsts apmaksāta skola – internāts, ko apmeklē 80 – 105 audzēkņi, kuri mācās pēc alternatīvas pieejas. “Pusgadā viņi apgūst mācību gada vielu un jau 14 gadu vecumā iestājas augstskolā. Vienu priekšmetu mācās ilglaicīgi. Skolas ēkas būvējuši paši audzēkņi un pedagogi, paši šuj sev skatuves tērpus, tīra telpas un dara citus darbus, mācoties praktiskas iemaņas. Starp audzēkņiem ir pašpalīdzības sistēma – bērni prasa citiem bērniem neskaidros jautājumus, viens otram izskaidro. Tas tiešām strādā, ka paši bērni ir kā skolotāji!” saka L. Priekule.
Viņa uzskata, ka starp radošumu un intelektu mācīšanās procesā Latvijā šobrīd nav līdzsvara. Viņa rosina skolotājus stundās ieviest mācīšanos pēc principa “šeit un tagad” – jāuzdod skolēniem piecu minūšu laikā iemācīties konkrētas lietas. “Bērniem tas ļoti patīk – pamēģiniet! Tāpat rosinu aizraut skolēnus ar to, kas pašam kā skolotājam šķiet interesanti,” saka L. Priekule.

Šodienas bērni ir citādāki
Alūksniete Baiba Tīce pārstāv Alūksnes domubiedru grupu, kas atbalsta alternatīvu pieeju izglītības satura apgūšanā jau no sākumskolas. Viņa uzsver – vecāki Alūksnes novadā, kurus tas interesē, turpina pulcēties.
“Mūsu domubiedru grupa kļūst arvien lielāka un dažādāka. Šobrīd esam vēl izziņas procesā, lai saprastu, kāds būtu vislabākais virziens, lai arī Alūksnes novadā radītu iespēju bērniem izglītoties citādāk. Pašlaik ar jēdzienu “alternatīvā izglītība” katrs saprot ko citu. Šodienas bērni ir citādāki, bet tie, kuri tagad dzimst, ir vēl citādāki. Viņi pieprasīs kaut ko citu un, ja tā nebūs, pavadīs laiku internetā. Jābūt nodarbēm, kas viņus aizrauj. Šodienas bērni attīstās ātrāk un nereti jau 10 gadu vecumā sajūt, kas viņiem vajadzīgs,” laikrakstam stāsta B. Tīce. 

Meklē radošu pedagogu
B. Tīce uzsver – domubiedru grupa būtu priecīga, ja atsauktos kāds pedagogs no Alūksnes novada, kurš gribētu iesaistīties un piedāvāt alternatīvu mācīšanos.
“Šobrīd Alūksnes novadā diskutē, ka paredzams slēgt vairākas pamatskolas. Tas liek pedagogiem sarosīties, bet problēma ir tā, ka viņi baidās. Tādēļ tikšanās ar L. Priekuli bija vērtīga, jo viņa pastāstīja par iespējām. Veidot Alūksnes novadā alternatīvu skolu no nulles būtu sarežģīti un dārgi. Pirms diviem gadiem Mārkalnē kādam pārim bija iecere veidot alternatīvu skolu, viņi vēlējās arī pašvaldības līdzfinansējumu, bet ideju tā arī neīstenoja. Alūksnes novada pašvaldība ir gatava atbalstīt mūsu iniciatīvu, bet viņi gaida uz mums – mums pirmajiem ir jāsāk īstenot savu ideju! Tāpēc mēs šobrīd meklējam veidu, kā vislabāk to izdarīt,” stāsta B. Tīce.
Viņa atklāj – viena no iespējām būtu pie kādas no Alūksnes novada skolām izveidot vienu klasi, kur māca alternatīvi. ”Tā varētu būt viena sākumskolas klase, kur izmēģinām šādu pieeju. To līdzfinansētu gan vecāki, gan pašvaldība. Šādā klasē vairāk būtu, piemēram, deju un lego nodarbību, jo šodienas bērniem tas ļoti patīk,” secina B. Tīce.
Aicina pievienoties grupai
Par iespēju atvērt šādu alternatīvu klasi ir jau uzrunāta viena no pilsētas skolām, bet atteikusies, jo esošā Latvijas izglītības sistēma tam ir ļoti smagnēja un sarežģīta. “Šobrīd skolas ir satraukušās par to, kura paliks – nepaliks. Skolās tiek integrēti bērni ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem – skolotājam ir ļoti grūti strādāt, ja klasē ir tik dažādi bērni,” saka B. Tīce.
B. Tīce uzsver – pēdējā laikā Alūksnē pamazām parādās dažādas alternatīvas iespējas, piemēram, atvērts Montessori mācību metodes kabinets. “Ļoti labs un daudzveidīgs nodarbību piedāvājums ir Alūksnes Bērnu un jauniešu centrā, bet arī skolās varētu būt dažādas nodarbības, turklāt praktiskākas. Gribētos, lai alternatīvās izglītības domubiedri apvienojas, jo tad būsim dubults spēks! Lai nav tā, ka Alūksnes vienā galā domā tā, otrā – tā. Ikvienu, kurš vēlas, aicinām pievienoties mūsu grupai,” saka B. Tīce.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri