Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 0.45 m/s, Z-ZR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Soli tuvāk transportam pēc pieprasījuma

Alūksni nesen apmeklēja Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede un projekta “Mamba” vadītāja Līga Puriņa-Purīte, lai Alūksnes novada pašvaldības tautsaimniecības komitejas deputātiem stāstītu projekta “Transports pēc pieprasījuma” aktualitātes.
“Alūksnes Ziņās” jau esam rakstījuši, ka Vidzemes plānošanas reģions Alūksnes novadā iecerējis īstenot pilotprojektu, ieviešot sabiedriskā transporta kustībā transportu pēc pieprasījuma, kad konkrētā maršrutā brauc, ja ir kāda pasažiera pieprasījums. G.Kalniņa-Priede ir gandarīta, ka Alūksnes novads “parakstījās uz šādu sava veida izaicinājumu”. “Saprotam, ka laukos cilvēku paliek maz, Valsts autotransporta direkcija daudz ko samazina. Vidzeme ir viens no tiem plānošanas reģioniem, kas caur dažādiem projektiem, piesaistot Eiropas fondu finansējumu, īsteno reālas aktivitātes lauku iedzīvotājiem. Eiropā transports pēc pieprasījuma jau ir ierasta prakse. Mums nacionālā līmenī ir diezgan grūti vēl iestāstīt, ka mazliet veiklāk ir jāizdara izmaiņas likumos un noteikumos, bet gan jau,” sacīja G.Kalniņa-Priede.

Iebraukums Blekteskalnā
“Kā potenciālie maršruti, kur Alūksnes novadā ieviest transportu pēc pieprasījuma, sākumā tika apskatīti vairāki. Kopā ar pārvadātāju pētījām maršrutus, tikāmies ar iedzīvotājiem, līdz izvēlēti divi maršruti: uz Blekteskalnu Mārkalnes pagastā un uz Šļukumu Ziemera pagastā,” stāstīja L.Puriņa-Purīte.
Projekta laikā Blekteskalnā veidos sabiedriskā transporta iebraukumu. Tas nozīmē, ka maršrutā Alūksne – Mārkalne – Zabolava, kur autobuss kursē septiņas dienas nedēļā, dienās, kad divas dienas iepriekš pasažieris būs veicis pieteikumu, autobuss iebrauks arī Blekteskalnā, bet ikdienā, kad īpašā pieteikuma nebūs, kursēs ierastajā maršrutā. “Blekteskalnam iebraukumā tie būs 8,4 kilometri divas reizes dienā. Aptuvenās izmaksas par iebraukumu Blekteskalnā mēnesī būtu 433 eiro,” saka L.Puriņa-Purīte. Agrāk uz Blekteskalnu sabiedriskais transports kursēja, bet, kopš tur vairs nav skolēnu, autobuss arī vairs nekursē.

Kad braukt uz Šļukumu?
Mazliet citādāka situācija ir Ziemera pagasta Šļukumā, kur pilotprojekta laikā šobrīd diskutē par diviem maršrutiem. “Ziemā un skolas mācību laikā maršruts kursē piecas reizes nedēļā, vidējais pasažieru skaits šajā maršrutā ir 14,5 cilvēki. Vasaras mēnešos, no jūnija vidus līdz augusta beigām, šis maršruts kursē trešdienās vienu reizi nedēļā, vidējais pasažieru skaits – 2,4 cilvēki. Ir skaidrs, ka agrāk vai vēlāk šis maršruts tiks slēgts kā nerentabls, tādēļ vēlamies šajā maršrutā ieviest transportu pēc pieprasījuma, bet izmantojot citu transportlīdzekli, nevis lielo satiksmes autobusu,” teica L.Puriņa-Purīte.
Jūlijā kopā ar Vidzemes Augstskolas pasniedzējiem projekta ieviesēji par Šļukuma maršrutu veiks arī iedzīvotāju aptauju. “Šobrīd nav skaidrs, kādēļ vasarā autobuss kursē tieši trešdienās. Pagasta vadītāja atzina, ka tā tas bijis un ir. Mēs gribētu saprast, vai iedzīvotājiem tiešām ir nepieciešams autobuss trešdienā, jo pilotprojekts ir domāts tam, lai iedzīvotāji būtu mobili un varētu nokļūt sev vēlamā laikā un vietā. Varbūt vajag autobusu sestdienā, lai nokļūtu uz tirgu Alūksnē?”

Zvanu centru grib pašvaldībā
L.Puriņa-Purīte norāda, ka vēl ar pašvaldību tuvākajā laikā būs jāvienojas par zvanu centra atrašanās vietu. “Klasiskajā variantā zvanu centrs atrodas pie pārvadātāja. Alūksnē ir iecere darīt citādāk – projektā pie Alūksnes novada pašvaldības radīt iespēju, ka ir viens darbinieks, kurš saņem papildus projekta finansējumu un atbild uz zvaniem transportam pēc pieprasījuma. Vēlamies saprast, cik izmaksātu, ja zvanu centrs būtu pie pašvaldības, jo uzskatām, ka vieglāk un drošāk to ir izdarīt, ja process notiek sadarbībā ar pašvaldību,” informēja L.Puriņa-Purīte.
Iedzīvotājam divas dienas iepriekš būs zvanu centrā jāpiesaka plānotais brauciens. Informācija par transportu pēc pieprasījuma tikšot izvietota arī autobusu pieturās. Autobuss kursēs precīzi pa noteikto maršrutu, kavējuma iespējamība – 5 minūtes.

Brauks visur, ja prasīs
Domes priekšsēdētāja vietnieks un komitejas vadītājs Dzintars Adlers interesējās, cik bieži šo pakalpojumu varēs pieprasīt: “Projekts ir atbalstāms, jo autobusi vairs nekursēs pa tukšo, bet tad, kad iedzīvotājiem to vajag. Bet, piemēram, ja teritorijā dzīvos desmit aktīvi cilvēki, kas regulāri izbrauc no laukiem un katrs savā dienā gribēs kaut kur doties? Kā tad būs?” Atbilde bija: kā tikai būs pieprasījums, sabiedriskais transports kursēs.
Deputāts Laimonis Sīpols uzskata, ka divas dienas pirms ir ilgs periods, lai cilvēks precīzi zinātu brauciena laiku. “Bet ko darīt, ja braucienu esmu pieteicis divas dienas iepriekš, bet dienu iepriekš man kļūst slikti ar veselību un saprotu, ka nekur nevarēšu aizbraukt?!” viņš jautāja. L.Puriņa-Purīte norādīja – zvanu centra darbinieka uzdevums būs īstenot atzvana sistēmu: atgādināt par braucienu un pārjautāt, vai tiešām brauks. “Tāpēc jau tagad pētīsim situāciju pilotprojekta laikā, lai visu izdarītu tā, kā iespējami labāk iedzīvotājam. Mūsu mērķis nav radīt projektu, kas nevienam nav vajadzīgs,” uzsvēra L.Puriņa-Purīte.

Labumi uz projekta laiku
Deputāts Modris Lazdekalns teica, ka transports pēc pieprasījuma esot arī Līvānu novadā, kur gan pieredze neesot ļoti pozitīva, bet tur brauciens jāpiesaka diennakti iepriekš. G.Kalniņa-Priede skaidroja, ka to īsteno Valsts autotransporta direkcija sadarbībā ar Līvānu novada pašvaldību. “Tur visur brauc ar lielo autobusu, kam nav ekonomiskā pamatojuma. Alūksnes novadā tā nebūs,” viņa teica.
Pilotprojekts Alūksnes novadā tiks īstenots no 2019.gada janvāra līdz 2020.gada 30.septembrim. Ja līdz tam nebūs izdevies reģionam piesaistīt šim projektam citu Eiropas finansējumu, tad transports pēc pieprasījuma Alūksnes novadā beigsies un esošie maršruti kursēs kā ierasts – bez šiem īpašajiem iebraukumiem. Sabiedrisko transportu Latvijā šobrīd dotē no valsts budžeta, bet, ņemot vērā šābrīža praksi Latvijā, kad daudzas funkcijas tiek uzveltas pašvaldību pleciem, tad arī šajā gadījumā pašvaldībai nebūs liegts turpināt finansēt transportu pēc pieprasījuma no novada budžeta.

— Līga Vīksna

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri