Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijā projekta “Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” ietvaros 25. janvārī norisinājās Tehniskās jaunrades diena. Sadarbībā ar Ventspils Digitālo centru bija ieradušies speciālisti, lai vadītu radošās tehnoloģiju darbnīcas Alūksnes novada skolēniem, kas viņus ļoti ieinteresēja.
Daudzas interesantas darbnīcas
Digitālā centra darbnīcās piedalījās gan Alūksnes, gan tuvējo pagastu skolēni, kopskaitā 120 audzēkņi. Darbnīcas uz Alūksni vadīt bija ieradušies Ventspils Digitālā centra tehnoloģiju pulciņu pedagogi Ģirts Edvarts Stepiņš, Māra Jaunzeme, Inguss Blaudums un Ilze Grinfogele, kuri bija sagatavojuši daudzpusīgas nodarbības. Bērniem bija iespēja piedalīties digitālā foto un video, 3D datorgrafikas, “Minecraft”, “Scratch” un “LittleBits” programmēšanas, digitālās mākslas, kā arī digitālās mājturības darbnīcās. Ceļu uz Alūksni mēroja arī daudzveidīgs robotu klāsts – “Dash&Dot”, “Lego EV3”, “Edison”, “Lego WeDo”, sniedzot bērniem iespēju piedalīties arī Robotikas darbnīcās. Ventspils pedagogi uz Alūksni veda arī specializētas iekārtas, lai sniegtu bērniem iespēju pašiem izgatavot apdrukas.
Mērķis – radīt interesi
Šogad Tehniskās jaunrades dienā pamatā piedalījās dalībnieki no 4. līdz 7. klasei. Aktivitātes mērķis ir iekustināt jauniešus un radīt interesi par tehnisko jaunradi. E. Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas informātikas skolotājs un Tehniskās jaunrades dienas organizators Ivars Vīksna stāsta: “10.–12. klašu audzēkņi nav īpaši aktīvi šajā jomā, viņiem ir citas vēlmes, tāpēc svarīgi sākumskolas audzēkņos radīt interesi un vērtēt, kurā mirklī tā noplok. Acīmredzot tā noplok dejās, mūzikā, sportā, mācībās un citur, līdz ar to programmēšanai, robotikai un digitālajai mākslai vairs laika nepietiek.
Jāuzsver, ka jauno pratību izglītības sistēmā tik un tā vajadzēs izmantot šādas pieejas. Ir skolas, kur to jau izmanto. Arī Alūksnes novada vidusskolai daļa materiālu jau ir, skolotāja Līga Krūmiņa strādā – prieks par to! Mums tas apstājas pie finansējuma, tāpēc, ja pašvaldība atbalstīs pieprasījumu budžetā, tad, lai aktivizētu arī E. Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas jauniešus, aprīļa vidū plānotas Tehniskās jaunrades dienas Alūksnē tieši ģimnāzijas skolēniem.”
Vajadzēs tehniskos prātus
I. Vīksna uzver, ka būtiska problēma ir arī pedagogu trūkums, jo neesot speciālistu vai entuziastu, kuri vēlētos iesaistīties šāda veida pasākumos. “Ja ne mācīt, tad svarīgi ir vismaz būt kopā ar jauniešiem un palīdzēt, organizēt procesus, lai attīstītu jauniešos tehnisko jaunradi. Lielas zināšanas nemaz nav vajadzīgas. Protams, tas ir labi, ja esi zinošs, bet pamatdoma ir – radīt viņos interesi, lai ir vēlme nākt un darboties. Tāpēc aicinājums skolotājiem – vajadzētu iziet ārpus savas komforta zonas, atrast laiku, iesaistīties!
Mums ir brīnišķīgi jaunie mākslinieki, sportisti, par to ir prieks, bet, laikam ejot, tiks pieprasīti tehniskie prāti, lai radītu ko jaunu tehniskās jaunrades jomā. Man ir prieks, ka vēl ir saujiņa jauniešu, kam interesē šāda veida aktivitātes. Viņiem nekas netiek uzspiests un viņi var pašiniciatīvas vadīti apmeklēt robotikas un tehniskās jaunrades pulciņu,” saka I. Vīksna.
Par alūksniešiem – labs iespaids
Ventspils Digitālā centra tehnoloģiju pulciņu pedagoģe un Ventspils 2. pamatskolas matemātikas, fizikas, informātikas skolotāja, direktora vietniece IT jomā Ilze Grinfogele pauda savu viedokli par Alūksnes jauniešu ieinteresētību. “Iespaids ir tas labākais! Alūksnes jauniešus zinu jau trīs gadus, jo katru gadu viņi aktīvi piedalās konkursā “Ventspils IT izaicinājums”. Savā darbnīcā iepazīstināju jauniešus ar robotiem “Dash&Dot”. Vispirms ļāvu skolēniem sekot līdzi gatavai instrukcijai un saprast, kā robotu vadīt. Radoši darbojoties kopā ar robotu, skolēniem bija jāatkārto matemātika, jāveido taisnstūris, kvadrāts un trijstūris. Ar kvadrātu mums gāja ļoti labi, ar trijstūri jau bija jāpiedomā. Pēcāk domājām par mēriem un mēģinājām saprast, kā strādāt bez lineāla, cik robotam tālu jāiet. Man ļoti liels prieks, ka bērni Alūksnē ir radoši un centās mērīt, darboties un domāt. Īpaši vēlos uzteikt jūsu skolotājus, jo arī viņi aktīvi iesaistījās un programmēja, patiešām patika dzirkstelīte skolotāju acīs.”
Jauns izaicinājums – “Minecraft” skola
“Minecraft” skola ir viena no iespējām, ko varētu realizēt arī neliela pašvaldība, jo licence skolām nav tik dārga, lai to nevarētu atļauties. Bērni var ļoti radoši strādāt visdažādākajos priekšmetos, sākot ar matemātiku, fiziku, beidzot ar ķīmiju, sociālajām zinībām un mākslu. I. Grinfogele uzsver – tā viņi šos priekšmetus iemācās sev draudzīgā vidē. “Datorspēli “Minecraft” spēlē visi tik un tā, tikai skolotājam caur šo spēli jāprot iedot uzdevumu, kas atbilst attiecīgajam mācību priekšmetam,” saka I. Grinfogele.
Viņa uzsver, ka programmēšana ir pacietīgs darbs, arī Alūksnē bērni darbojušies ar lielu pacietību. “Jaunieši – esiet aktīvi, mudiniet savus skolotājus, sakiet: “Mēs to gribam!” un sāciet ar mazumiņu! Internetā tagad var ļoti daudz ko iegūt bez maksas. Paskubiniet skolotājus!” rosina I. Grinfogele.