Līdz
ar Covid-19 dēļ noteiktajiem ierobežojumiem ievērojami
mainījušies arī cilvēku ieradumi, rīkojoties ar naudu un
sazinoties ar banku. Luminor apkopotie dati liecina, ka kopš marta
klienti arvien vairāk izmanto bezskaidras naudas norēķinus, īpaši
bezkontakta kartes, ievērojami krītas darījumu skaits bankomātos,
bet saziņai ar banku klienti izmanto attālinātās iespējas. Vēsta Luminor sabiedrisko attiecību konsultante Inese
Kronberga.
“Analizējot
bankas datus, redzam, ka cilvēki sākuši tērēt mazāk un ir
samazinājies pirkumu skaits gan klātienes tirdzniecības vietās,
gan internetā. Tas vistiešākajā veidā saistīts ar piesardzīgu
rīcību ar naudu un nepieciešamību palikt mājās – iedzīvotāji
iepērkas galvenokārt ar mērķi iegādāties nepieciešamo pārtiku,
vairāk gatavo ēst paši, nevis ietur maltītes ārpus mājas, kā
arī mazāk tērē izklaidei. Redzam arī, ka ārkārtas laikā
cilvēki izvēlas drošākus maksāšanas veidus – piemēram, 73%
no visiem pirkumiem veikti ar bezkontakta kartēm, bet skaidras
naudas izmantošana samazinās, un no bankomātiem Covid-19
izplatības laikā izņemts par 39% mazāk naudas nekā vidēji
iepriekš,” stāsta Normunds
Rudzītis, Luminor Privātpersonu segmenta vadītājs.
Nepilnu
divu mēnešu laikā kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas
kopējais darījumu skaits bankomātos samazinājies par 45%, taču
par 11% pieaugusi vidējā vienas transakcijas summa, sasniedzot 188
eiro, liecina Luminor dati. Tas nozīmē, ka iedzīvotāji cenšas
retāk izmantot skaidru naudu, tā vietā dodot priekšroku
maksājumiem ar bankas karti. Maksājumi ar bezkontakta karti paredz
vismazāko saskari ar virsmām publiskās vietās, un pēdējā laikā
šādu maksājumu īpatsvars pieaudzis par 17%. “Lai mazinātu
Covid-19 izplatību, marta beigās bankas palielināja bezkontakta
maksājumu limitu kartēm līdz 50 eiro, un redzam, ka cilvēki šo
iespēju aktīvi izmanto, jo pēdējā mēneša laikā par 12%
pieaugusi viena darījuma kopsumma, maksājot ar bezkontakta karti,”
secina N.
Rudzītis.
Ņemot
vērā ierobežojumus klātienes apkalpošanā, ir pieaugusi klientu
saziņa ar banku attālināti. Luminor zvanu centrā martā par 16%
pieaudzis saņemto zvanu skaits no privātpersonām, savukārt aprīlī
pieaugums jau sasniedzis 30%. Tikmēr saziņa ar banku rakstiski
e-pastā, Facebook vai internetbankā aprīlī pieaugusi par 39%.
Visbiežāk cilvēki interesējas par to, kā konkrētus uzdevumus
paveikt internetbankā, kā izmantot Smart-ID, kā arī par karšu
darījumiem.