Piektdiena, 12. decembris
Otīlija, Iveta
weather-icon
+-3° C, vējš 3 m/s, Z vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Laiks mainīt riepas

Līdz ar pavasara tuvošanos, autovadītājiem ir jādomā par ziemas riepu maiņu. Izvēle katrā paša ziņā.

Līdz ar pavasara tuvošanos, autovadītājiem ir jādomā par ziemas riepu maiņu. Izvēle katrā paša ziņā. Ja pietiek naudas, tad var iegādāties pilnīgi jaunas riepas, kuru cena svārstās no 20 latiem līdz vairākiem simtiem atbilstoši kvalitātei un firmai, kas tās izgatavojusi.
Lētākas būs atjaunotās un lietotās riepas. Speciālisti komentē, ka atjaunotās riepas nav tas labākais variants jūsu automobilim, jo tās ir krietni vien smagākas un līdz ar to patērē vairāk degvielas, turklāt iespējams, ka ar laiku atjaunotajām riepām parādās dažādi slēpti defekti.
Daudzi autovadītāji naudas ekonomijas nolūkos brauc ar vissezonas riepām. Tomēr firmas “Ajuts” menedžeris Armands Lācis atzina, ka tās derot Vācijas laika apstākļiem, taču ne Latvijai. Ziemā tās slīd, bet siltā laikā trokšņo un ātri dilst. Vasaras riepām, kā zināms, ir trīs līdz četras garenās rievas un daudzas sānu risas, kuru uzdevums ir izspiest ūdeni. “Vissezonenēm”, kas faktiski paredzētas braukšanai maigā ziemā, tādu nav. Protektors sastāv no palieliem gumijas “klučiem”, tāpēc, lielākā ātrumā iebraucot peļķē, mašīna var kļūt nevadāma.
Pērkot riepas – vienalga jaunas vai lietotas -, svarīgi zināt to vecumu, jo piecus gadus pēc izgatavošanas gumija zaudē elastību. Tieši šā iemesla dēļ nedrīkst pirkt riepas, kam nodzēsti uzraksti – tādas palaikam parādās Rumbulas tirgū. Te jāpiebilst, ka visbiežāk tehniskie dati tiek nodzēsti no rūpnīcās izbrāķētajām riepām.
Tāpat kā ziemā, arī vasarā no riteņiem lielā mērā atkarīga braucēju drošība, tāpēc ar “plikām” riepām uz tehnisko apskati nav jēgas doties.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas speciālists Juris Puntaks pastāstīja, ka izbrāķētas tiek automašīnas, kam riepas ir saplaisājušas, mehāniski bojātas, piemēram, ieplēstas. Arī korda diegi nedrīkst līst ārā. Saskaņā ar normatīviem vasarā protektora zīmējumam jābūt vismaz 1,6 milimetrus augstam. Tāpat vērīgi jāskatās, lai riepa atbilstu mašīnai pēc izmēriem un nestspējas. Visi šie dati ir rakstīti uz riepu malām – gan ražošanas laiks un izmēri, gan arī slodzes indeksi un ātruma ierobežojumi.
Runājot par protektora raksta izvēli, J.Puntaks skaidroja, ka rupjāks raksts piemērots braukšanai pa sliktākiem ceļiem, savukārt šosejai jāizvēlas riepas ar izteiktākām garenvirziena rievām.
Vēl viens būtisks speciālistu padoms ir iegādāties riepas vietās, kur tās uzreiz var uzmontēt, jo īpaši tas attiecas uz lietotām vai atjaunotām riepām. Ja pirkums izrādīsies neveiksmīgs, nebūs jāstrīdas ar pārdevēju, cenšoties viņam pierādīt, ka riepas pirktas tieši pie viņa.
Dzīvība visiem ir vienādi dārga neatkarīgi no viņa automašīnas vērtības, tāpēc galvenais rādītājs, izvēloties riepas, noteikti ir drošība. Taču ikdienā, skrienot pāri ielai pie sarkanās gaismas, pārsniedzot ātrumu, nebremzējot pie gājēju pārejas, arī pērkot riepas, – vai mēs domājam par drošību? Kāds gudrinieks teicis, ka riepām ir divas galvenās īpašības: pirmkārt tām jābūt apaļām, otrkārt – jātur vēlamais gaisa spiediens, bet pārējās ir “ekstras”, par kurām papildus jāmaksā.
Riepu speciālisti apgalvo, ka pirkt lietotasriepas ir lētāk, taču nav droši. Četrgadīgas riepas jau uzskatāmas par vecām. Tādas pirkt un lietot ir bīstami. Ja esat izšķīrušies par atjaunotu riepu iegādi, vajadzētu orientēties uz Eiropā pazīstamu kompāniju A kategorijas (kvalitātes kritērijs) riepām. Tām tiek izmantotas augstvērtīgas pamatnes, protektoru raksti ir populāru firmu izstrādāti un praksē pārbaudīti. Profesionāli atjaunotas riepas ir pietiekami drošas, turklāt nopietns ražotājs parasti savam produktam dod garantiju un ir gatavs atbildēt par iespējamu brāķi.
Jaunas riepas iedveš lielāku uzticību un cenu starpība tautas riepu sektorā nemaz nav tik liela. Aritmētika ir pavisam vienkārša: ar jaunām riepām, kuras maksā tikai latu (!) līdz piecus dārgāk par atjaunotām riepām, noteikti var nobraukt divreiz lielāku attālumu (80 līdz 90 tūkstošus kilometru). Tātad atliek vien izvēlēties…
Vieglo pasažieru automobiļu riepu marķējumos lietotie apzīmējumi
185 – riepas platums.
70 – augstuma un platuma attiecība.
D – diagonālkorda riepa (apzīmējums var arī nebūt).
B vai BIAS BELTED – diagonāli apjozta riepa.
R vai RADIAL – radiālkorda riepa.
14 – nominālais loka diametrs.
89 – slodzes indekss.
T – ātruma kategorija.
TUBELESS – bezkameras riepa.
REINFORCED, EXTRA LOAD – pastiprināta riepa.
M+S, M.S. – ziemas riepa.
253 vai 2503 – izgatavota 25.nedēļā 1993.gadā vai 25.nedēļā 2003.gadā.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri