Pirmdiena, 8. decembris
Gunārs, Vladimirs, Gunis
weather-icon
+0° C, vējš 0.45 m/s, DR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Kā vērtēt sākumskolā?

Sabiedrības un masu mediju uzmanības lokā ir nokļuvusi skolēnu zināšanu vērtēšana sākumskolā.

Sabiedrības un masu mediju uzmanības lokā ir nokļuvusi skolēnu zināšanu vērtēšana sākumskolā.
“Ko un kāpēc vērtējam? Kāds ir mērķis? Kā vērtēt un vērtējam mācību sasniegumus un individuālo attīstību? Kā to dara Šveicē? Atbildes uz šiem jautājumiem meklēja Alūksnes rajona sākumskolas skolotāji divu dienu seminārā “Daudzveidīgā vērtēšana”, ko vadīja Skolu atbalsta centra lektores Lolita Ondzule un Rūta Vociša,” stāsta Alūksnes rajona sākumskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja Velta Vaska.
Viņa priecājas, ka maksas seminārā piedalījās un apliecības par 24 stundu darbu saņēma 24 skolotājas no Alūksnes, Jaunlaicenes, Gaujienas, Liepnas, Kalncempju, Sikšņu, Malienas, Apes, Ilzenes, Mālupes, Strautiņu, Annas, Bejas un Ziemeru skolām un viena no Gulbenes rajona Bērzu pamatskolas.
Bezatzīmju vērtēšanas sistēmu sāka izmantot pirms 10 gadiem. “Republikā pašlaik ir četru veidu liecības un notiek četri eksperimenti: Vidzemes eksperiments, kurā piedalās daļa Alūksnes rajona skolu (Alūksnes pilsētas sākumskola, Annas, Ziemeru, Jaunlaicenes un Apes pamatskolas, Liepnas internātskola un vidusskola), Daugavpils (ar to strādā Bejas pamatskolā), Jūrmalas variants un ceturtais ir pārējās pamatskolās, kad liecību skolēnam izdod aprakstošā veidā. Šajā variantā skolotājs ir spiests ilgstoši strādāt un aprakstīt, kā skolēns ir apguvis mācību vielu. Vidzemes novada metodisko apvienību vadītāji izstrādāja savu liecību, kur parādītas galvenās prasmes un vērtējums, vai skolēns tās ir vai nav apguvis. Tai ir savi plusi un mīnusi. Skolotājam ar liecību ir jādod arī skolēnu darbu mape gan matemātikā, gan latviešu valodā, kas dod iespēju vecākiem iepazīties, kā šī viela ir apgūta,” skaidro V. Vaska.
Viņa uzskata, ka atzīmju sistēma ir “noiets etaps”. Vērtēšana varētu būt dažādos līmeņos vai ballēs. Svarīgi ir izlemt, no kuras klases sākt vērtēt. Varbūt to nevajadzētu darīt pirmajā un otrajā klasē, jo bērns tam nav gatavs. Bet no trešās klases rodas problēmas ar tādu vērtēšanu, kāda pastāv tagad.
Vērtēšana ir daudzveidīga. Tā ir orientēta ne tikai uz mācību darbu, bet vērtē arī skolēnu izaugsmi. “Vidzemes eksperimentā piedalās 58 skolas. Šo skolu skolotāji, skolēni un viņu vecāki savas domas par vērtēšanas sistēmu izteica anketās, kas pašlaik tiek apkopotas. 15. februārī Rīgā notiks konference, uz kuru dosies mūsu rajona astoņu eksperimentālo skolu pārstāvji, lai spriestu par vērtēšanas sistēmas veiksmēm un neveiksmēm. Cerams, ka līdz gada beigām nonāksim pie secinājuma, kā būtu labāk,” uzsver V. Vaska.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri