Februārī Vidzemes reģionā darbu uzsāk uzņēmējdarbības inovāciju atbalsta speciālists jeb brokeris – pirmais no septiņiem šādiem speciālistiem Baltijas jūras reģionā. Vidzemes – arī Alūksnes un Apes novadu – uzņēmējiem brokeris palīdzēs rast atbildes uz dažādiem ar ārvalstu tirgiem saistītiem jautājumiem. Tā būs uzņēmēju atbalsta persona, kas sniegs palīdzību arī attīstības jautājumos, bet galvenokārt palīdzēs partneru meklēšanā projekta sadarbības reģionos un piemērotu atbalsta mehānismu meklēšanā.
Var sniegt zināšanas citiem
Jānis Sīklis, SIA “Baltic Sales Agency” valdes priekšsēdētājs, uzņēmējdarbības projektu vadītājs 26 gadus:
“Jebkurš cilvēks, kam ir pieredze uzņēmējdarbībā, var sniegt zināšanas citiem. Tās var būt arī praktiskas stratēģijas, kā uzņēmums var tikt daudz ātrāk uz priekšu. Laikā, kad ar semināru viesojos pie Alūksnes novada uzņēmējiem, sniedzu viņiem patiesi lielu informatīvu atbalstu uzņēmējdarbībā. Protams, svarīgi ir arī tas, kāds ir uzņēmējs un kāds brokeris, vai viņam ir pietiekama pieredze, lai šī sadarbība būtu abpusēji veiksmīga. Par to mēs secinājumus varēsim izdarīt tikai vēlāk.
Pirms viesošanās ar semināru Alūksnē konsultējos ar Alūksnes novada pašvaldības uzņēmējdarbības speciālisti Māru Saldābolu, un arī viņa bija ieinteresēta, lai šāds seminārs uzņēmējiem notiktu. Bet nepieciešams, lai arī uzņēmējs būtu ieinteresēts. Man kāds kungs reiz, kad aicināju viņu uz semināru par uzņēmuma attīstības iespējām, atbildēja noraidoši, savu izvēli pamatojot ar to, ka viņš jau 15 gadus ir biznesā, un apšaubot, ka kaut ko jaunu vēl iegūs. Cilvēku, kas atnāca uz semināru, skaits bija tik liels tādēļ, ka man pirms tam bija personīga saruna ar katru no uzņēmuma vadītājiem, un tas, kā sapratu, bija pamatiemesls, kādēļ viņi šādam semināram bija ieinteresēti. No mana stāstījuma viņi varēja saprast to, kas tad būs tā pievienotā vērtība, ko viņi, tajā piedaloties, iegūs. Tādēļ uzsveru – speciālistam ir ļoti svarīga pieredze un māka to pasniegt uzņēmējam.
Kas attiecas uz ārvalstu partneriem, nodibināt sadarbību ir ilgs un sarežģīts process, un arī tur ir jābūt pieredzei. Pats esmu sadarbojies ar somiem – no sākotnējā kontakta līdz pirmajai nelielajai sadarbības uzsākšanai pagāja aptuveni trīs gadi. Lietuvieši un latvieši kontaktus savā starpā nodibina samērā ātri, bet citu valstu uzņēmēji nav tik atsaucīgi, viņi šīm lietām pieiet piesardzīgāk, tādēļ biznesa partneriem un brokerim jāsaprot, kā šos darījumus veiksmīgāk noslēgt. Šim nolūkam jāizdomā shēma, kā dibināt pārrobežu sadarbību Latvijas interesēs.”
Mēs starpniekus neizmantojam
Modris Lazdekalns, akciju sabiedrības “Almo Hardwood” valdes priekšsēdētājs:
“Skatoties no sava biznesa, kurā nodarbojos ar eksportu un daudz komunicēju ar citiem kolēģiem, viedokļa, varu teikt, ka šādus starpniekus mēs savā uzņēmējdarbībā neesam izmantojuši. P Konkrētiem savas nozares projektiem sekojam līdzi internetā dažādās mājas lapās, tā iegūstot nepieciešamo informāciju, bet nespeciālistam to izdarīt varētu būt visai grūti, tādēļ viņš varētu izmantot brokera palīdzību. Tāpat Latvijā ir dažādas profesionālās organizācijas, kas veido uzņēmēju sadarbību gan Latvijā, gan pāri robežām, piemēram, uzņēmēju klubi, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera. Iespējams, šis speciālists koncentrēs uzmanību tikai uz mūsu reģiona attīstību, nedublējot valstī notiekošo.
Mūsu uzņēmumam nav lielas nepieciešamības pēc brokera pakalpojumiem, bet varbūt kādam citam uzņēmējam noteikti būs lietderīgāk iegūt tiešu informāciju no speciālista, kam ir liela pieredze uzņēmējdarbības jomā. Tāpat zināšanas var iegūt dažādos pieredzes apmaiņas braucienos, kas organizējami ne tikai kultūras vai vēstures izzināšanas jomā, kā tas pārsvarā notiek. Tādēļ ir vajadzīga informācijas akumulēšana, lai interesenti būtu abās sadarbības pusēs, lai būtu atgriezeniskā saite.
Man pašlaik gribas apšaubīt, ka šis cilvēks – brokeris – spēs uzņēmumam sniegt vajadzīgo palīdzību. Lielāko tiesu uzņēmēji paši nodibina kontaktus, jo zina nišu, kur tos meklēt, bet ticu, ka ir nozares, kur šāds pakalpojums būs vairāk vajadzīgs. Tomēr jāpamēģina, un tikai tad zinās, cik šāda speciālista sniegtie pakalpojumi ir pieprasīti un noderīgi. Domāju, ka mūspuses uzņēmēji sadarbībai ar šāda tipa brokeriem ir visai pasīvi, drīzāk mēs paši gribam pamācīt citus, nekā uzklausīt.”
Aivita Lizdika