Laikraksta 22.oktobra numurā varēja lasīt, ka gatavo jaunu likumu “Par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu”, kā arī par to, kāpēc nepieciešams vienotais Eiropas ceļu satiksmes negadījumu paziņojums.
Laikraksta 22.oktobra numurā varēja lasīt, ka gatavo jaunu likumu
“Par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu”, kā arī par to, kāpēc nepieciešams vienotais Eiropas ceļu satiksmes negadījumu paziņojums.
Eiropas Apdrošināšanas komitejas izstrādātais “Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojums” (turpmāk – Paziņojums) visās to ieviesušajās valstīs ir vienāds pēc teksta satura, lapas iekārtojuma un krāsām, sadaļu numerācijas un norādījumu izvietojuma. Atšķirīga ir tikai valoda.
Tas dod priekšrocības gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījumā ir iekļuvuši divi transportlīdzekļu vadītāji, kuri nesaprot viens otra valodu, bet kuriem abiem ir Paziņojums savā valodā. Nav svarīgi, kuru veidlapu aizpilda. Katrs no negadījumā iesaistītajiem vadītājiem aizpilda izvēlētās veidlapas savu pusi (A vai B) savā valodā, skatoties veidlapas sadaļu nozīmi un paskaidrojumus veidlapās savā valodā. Katrs transportlīdzekļa vadītājs parakstās par datu pareizību. Svarīgi ir, lai pēc aizpildīšanas un parakstīšanas katrs transportlīdzekļa vadītājs saņemtu vienu aizpildītā Paziņojuma eksemplāru (oriģinālu vai kopiju), ko nosūtīt savam apdrošinātājam.
Katrai valstij, kas grib izmantot Paziņojumu, ir jādeponē Eiropas Apdrošināšanas komitejā (CEA) Parīzē savā valodā izstrādātais, komitejas prasībām atbilstošais Paziņojuma paraugs. Arī Latvijas Republikas Satiksmes birojs ir deponējis Paziņojuma latvisko variantu, kas nedaudz atšķiras no citur izmantotā.
Pašlaik latviskais variants atšķiras
Paziņojuma latviskais variants atšķiras no citu valstu, jo patlaban Latvijā vēl pastāv prasība par katru ceļu satiksmes negadījumu ziņot policijai. Tāpēc Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojuma komplekts pašlaik Latvijā ieviešamajā variantā sastāv no trīs vienādām veidlapām, kurām ir virsraksts “Saskaņotais paziņojums par ceļu satiksmes negadījumu” (turpmāk – Saskaņotais paziņojums) un ceturtās norādījumu lapas, kura pilda arī apvāka funkcijas. Norādījumu lapas iekšpusē ir papildnorādījumi Saskaņotā paziņojuma aizpildīšanai, kā arī norādījumi, kā aizpildāms saskaņotais paziņojums, kamēr Latvijas likumdošanas aktos pastāv prasība, par ikvienu ceļu satiksmes negadījumu ziņot policijai. Saskaņotais paziņojums sastāv no 15 punktiem, uz kuru jautājumiem jāatbild un kuri nosacīti iedalāmi piecās grupās.
Piektā grupa ir laukums, kurā ir paredzēts uzzīmēt negadījuma skici sadursmes brīdī. To, protams, saskaņojot ar otru, aizpilda viens no negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļu vadītājiem. Šīs saskaņošanas nepieciešamības dēļ arī paziņojuma veidlapa ir ieguvusi nosaukumu Saskaņotais paziņojums.
Reālo situāciju apliecina ar parakstiem
Veidlapā uzdotās informācijas pareizība un negadījuma skices atbilstība reālajai situācijai ar parakstiem ir jāapliecina abiem negadījumā iesaistītajiem autovadītājiem.
Saskaņotos paziņojumus drukā uz paškopējoša papīra un aizpilda ar lodīšu pildspalvu, iegūstot oriģinālu un divas kopijas. Oriģināls un pirmā kopija tiek sadalīta starp abiem negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļu vadītājiem, otrā kopija ir jānodod policijā, piesakot ceļu satiksmes negadījumu, kamēr likumdošanas akti vēl neatļauj par negadījumu neziņot Ceļu policijai. Katram ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam vadītājam savs aizpildītais eksemplārs (oriģināls vai kopija) jānodod transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas apdrošinātājam. Ir paredzēts, ka transporta līdzekļa īpašnieks, slēdzot civiltiesiskas atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu, saņems no apdrošinātāja Saskaņotā paziņojuma veidlapu komplektu. Šie līgumi netiek noslēgti vienlaikus uz vienādiem termiņiem, tāpēc Saskaņotā paziņojuma veidlapu izplatīšana prasīs zināmu laiku.
Nebūs jāziņo policijai
Tad, kad grozījumi Ceļu satiksmes likumā un jaunais Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums Saeimā būs pieņemts, likumdošanas aktos minētajos gadījumos nebūs nepieciešamības par negadījumu paziņot policijai. Policija vairs neveiks cietušā un izraisītāja transportlīdzekļu apskati. Šī funkcija tagad būs jāpilda ceļu satiksmes negadījuma izraisītāja civiltiesiskās atbildības apdrošinātājam.
“Mans Īpašums”