Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 0.89 m/s, ZR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Atklāta vēstule

Alūksnes novada domes priekšsēdētājam A.Dukulim,
Alūksnes novada domes deputātiem,
Laikrakstam “ Malienas Ziņas”,
Laikrakstam “Alūksnes Ziņas”
16.06.2018

Atklāta vēstule
(par “Alūksnes namu” rīcību)
Ar 2018.gada 1.jūniju Alūksnes novada pašvaldības uzņēmums “Alūksnes nami” (turpmāk AN) par rēķinu piegādi sāk iekasēt 0,70 eiro.
Sazinoties ar AN, man paskaidroja, ka šī cena sastāv no piegādes, sagatavošanas un aploksnes izmaksām. Uz jautājumu, kāpēc iedzīvotāji netika laikus brīdināti (piemēram – iepriekšējā rēķinā), iesniedzējam atbildēja, ka jālasa AN mājaslapa, kā arī informācija esot “Domes Vēstīs” (jau jūnija numurā). Pamatojums – datu aizsardzības jaunā regula.
Nav skaidrs, kurš no valsts likumiem uzliek par pienākumu obligāti lasīt šo AN mājaslapu? Vai AN ir nodrošinājuši visus iedzīvotājus ar datoriem un interneta pieslēgumu? Un šī jau ir noslēgtā līguma noteikumu vienpersoniska maiņa. Par jebkurām izmaiņām līgumā būtu jābrīdina otra puse vismaz 30 dienas iepriekš. Šādam AN paskaidrojumam pilnībā nepiekrītu un uzskatu, ka šāda maksas iekasēšana ir nelikumīga.
Līdz šim brīdim rēķini tika piegādāti bez maksas, tos izdalīja sētnieks, ievietojot tos pasta kastītēs. Kas tad tagad ir mainījies? Vienīgais, kas ir mainījies – rēķins ievietots aploksnē. Aploksnes cena –  0,06 eiro. Kur paliek šī starpība – 0,64 eiro, nav saprotams, jo pārējās rēķina piegādes sagatavošanas darbībās pilnīgi nekas nav mainījies.
Kas šos rēķinus saņem papīra formātā? Tie ir visneaizsargātākie iedzīvotāji: vecie ļaudis, pensionāri, invalīdi utt. Viņi nevar atļauties iet datorkursos, iegādāties internetu, datoru un citas lietas, kas saistītas ar rēķina saņemšanu elektroniskā veidā.
Uzskatu, ka Alūksnes novada domei, deputātiem ir nekavējoties jāiejaucas šajā AN patvarīgajā rīcībā un nekavējoties jāatceļ šis AN prettiesiskais naudas iegūšanas veids, kā arī nepamatoti iegūtās naudas summas būtu jāatgriež.
— Ar cieņu – Imants Serts

Publiskajā telpā pēdējā laikā ir izskanējusi informācija, ka 25.maijā visā Eiropā sāka piemērot Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasības.
 Tas nozīmē, ka uzņēmumiem un iestādēm ir jānodrošina to rīcībā esošo klientu privāto datu ļoti rūpīga aizsargāšana no to nokļūšanas citu personu rīcībā. Regulas mērķis ir aizsargāt privātumu un neizmantot personas datus nepamatoti. Šis ir process, ko nākas iziet pakalpojumus sniedzošajiem uzņēmumiem visā Latvijā un Eiropā, nenotiek tikai Alūksnes novadā.
Lai nodrošinātu regulas prasību izpildi, SIA “Alūksnes nami”, sākot no jūnija, rēķinus klientu pastkastītēs papīra formātā piegādā tikai aizlīmētās aploksnēs. Uzņēmuma klientiem, kuri līdz šim saņēma rēķinus papīra formātā, informācija par šīm izmaiņām bija izskaidrota uz rēķina lapas otrās puses. Tāpat tur ir norādīts, kā var pieteikties bezmaksas elektroniskā rēķina saņemšanai.
Katrs uzņēmuma klients pats izvēlas veidu, kā saņemt rēķinu. Ja klientam nav iespēju rēķinu saņemt personīgi pie pakalpojuma sniedzēja vai elektroniskajā pastā, tad uzņēmums to klientam piegādā ar pasta vai kurjera pakalpojumu. Taču jāsaprot, ka tas nozīmē papildu izdevumus uzņēmumam – aploksnes un markas iegāde, rēķina sagatavošana – salocīšana, piegāde ar pasta pakalpojumu vai kurjeru. Šobrīd apmēram 1500 SIA “Alūksnes nami” klientu saņem rēķinu ar piegādi, bet zinu, ka pēc 1.jūnija jau arvien vairāk iedzīvotāju izsaka vēlmi pāriet uz elektronisku rēķina saņemšanu.
Ar pašvaldības kapitālsabiedrību vadītājiem jautājumu par rēķinu sagatavošanas un piegādes izmaksām esam pārrunājuši jau agrāk. Atgādināšu, ka SIA “Rūpe” saviem klientiem, kuri saņem rēķinu pa pastu, maksas pakalpojumu par rēķina piegādi ir noteikusi jau iepriekš. SIA “Alūksnes nami” to dara šobrīd kontekstā ar datu aizsardzības regulas nosacījumiem. Jāsaprot, ka ikvienam uzņēmumam, kas jebkādā veidā apstrādā iedzīvotāju personas datus, regula uzliek nopietnus pienākumus un to neizpildīšana draud ar ievērojamām finansiālām sankcijām. Līdz šim SIA “Alūksnes nami”, piegādājot rēķinu bez aploksnēm, to sagatavošanas un piegādes izmaksas sedza uz sava rēķina un maksu no klienta neiekasēja. Tomēr jāsaprot, ka tas nenāk par labu uzņēmuma finanšu rādītājiem.
Piekrītu, ka informācija par maksas pakalpojumu rēķina piegādei papīra formātā klientiem varēja būt savlaicīgāk darīta zināma, taču šīs izmaksas nav tiešā veidā saistītas ar apsaimniekošanu un nav uzskatāmas kā līguma vienpusējas izmaiņas. Arī šobrīd ikviens uzņēmuma klients, kas rēķinu vēl saņem drukātā veidā pastkastītē, var pieteikties tā saņemšanai e-pastā, ja ir tāda iespēja, personīgi klātienē uzņēmuma birojā vai arī vienoties par citu rēķina saņemšanas veidu.
— Arturs Dukulis, Alūksnes novada domes priekšsēdētājs

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri