Pēdējā laikā sociālajos medijos ir novērojama bīstama tendence publicēt video un foto, kas uzņemti veselībai un dzīvībai bīstamās vietās, tādējādi tiecoties pēc atzinības un “like”. Mobilo sakaru operators BITE iniciatīvas “Iekod pirkstā!” ietvaros, sadarbojoties ar fotogrāfu un producentu Mārtiņu Goldbergu, ir apkopojis praktiskus padomus, kā veidot elpu aizraujošus foto un video kadrus sociālajiem medijiem dzīvībai un veselībai drošos veidos.
Mūsdienās sociālie mediji ir kļuvuši vairs ne tikai par platformām, kurās apmainīties ar vēstulēm, cilvēki tajos burtiski veido savu tēlu, publicējot dažādas bildes un video, tā vienlaikus tiecoties iegūt arī iespējami lielāku skaitu “like” un atzinību no saviem sekotājiem. Tiesa, tas nozīmē censties pārsteigt savu auditoriju katru reizi ar kaut ko jaunu un atraktīvu.
Kā norāda iniciatīvas “Iekod pirkstā!” eksperti, sociālo mediju satura veidošana viennozīmīgi prasa radošumu, taču atzinības un “like” dēļ nav nepieciešams pakļaut sevi briesmām. Tāpēc ar praktiskiem “zelta” padomiem par to, kā uzņemt elpu aizraujošus foto un video sociālajiem medijiem, dalās fotogrāfs un producents Mārtiņš Goldbergs.
Viņš uzsver, ka satura radīšana sociālajiem medijiem ir radošs process, tāpēc, izmantojot visus mūsdienās pieejamos rīkus, gan kameru tehniskās iespējas, mobilās aplikācijas, gan foto un video pēcapstrādes programmas un filtrus, ir iespējams uzņemt neaptverami skaistus un interesantus kadrus. Tāpat, satura radīšanā galvenais ir vieglums un rotaļīgums – tad izdosies ne vien skaisti kadri, bet arī priekpilns satura radīšanas process.
# Izvēlies pareizo kameras leņķi
Ja vēlies uzņemt fotogrāfiju, kur esi redzams, piemēram, rāpjoties augšup pa mājas sienu, nav vajadzība uzrāpties līdz, piemēram, trešajam stāvam. Izvēloties pareizo leņķi un kadrējumu, pietiks, ja pakāpsies vien 50 cm augstumā un kadrā neiekļausi zemi.
Tieši tik vienkārši! Pareizais foto vai video kameras leņķis ir viens no paņēmieniem, kā iespējams radīt ilūziju par augstumu un ekstrēmām darbībām. Pēc līdzīga principa var imitēt rāpšanos klintī, kokā vai jebkur citur, neriskējot ar veselību un dzīvību, bet saglabājot bildes vai video spraigo noskaņu. Būtiski piebilst, ka tieši šādi filmēšanas paņēmieni ir izmantoti tik pasaulēs zināmās filmās kā “Zirnekļcilvēks”, “Neiespējamā misija” un daudzās citās filmās.
# Perspektīvas “triki” sniedz iespēju veidot optiskās ilūzijas
Kā izmantot “zinātni” par perspektīvu, veidojot saturu sociālajiem medijiem? Ja tālumā redzams kāds liels objekts, piemēram, ceļamkrāns, rietoša saule, liela ēka u.tml., vari nofotografēties tā, lai izskatās, ka tas ir paņemts rokās vai esi tam uzkāpis virsū. Paej tālāk prom no lielā objekta līdz brīdim, kad foto vai video kamerā tas izskatās mazāks – pēc tam atliek tikai pozēt kameras priekšā.
Savukārt, piemēram, fotoaparātu noliekot uz zemes un objektīva priekšā izvietojot mazus automobiļu modeļus, bet pašam paejot pāris soļus tālāk, iespējams uzņemt foto, kurā cilvēks stāv pie dažādām automašīnām, tām izskatoties kā īstām. Pašam pavirzoties tuvāk kamerai, automašīnas izskatīsies nesamērīgi mazas, un būs iespējams uzņemt foto, kurā cilvēks izskatīsies kā milzis, staigājot pa automašīnu jumtiem.
Jāatgādina, ka Latvijā pieejami arī dažādi vides objekti, kas rada optiskās ilūzijas, piemēram, 3D ielu zīmējumi Rīgā, Mežaparkā.
# Foto pēcapstrāde ļauj pat “levitēt”
Prasmīga foto apstrāde ir tik pat svarīga kā pati kadru noķeršana. Mūsdienās pieejamas dažādas maksas un bezmaksas mobilās aplikācijas, datorprogrammas, kas ļauj ne tikai pielāgot, regulēt foto krāsas, bet arī pievienot foto papildu “slāņus”, elementus, mainīt fokusu, kā arī sapludināt vairākus attēlus kopā.
Vienkāršs piemērs foto sapludināšanai ir tā dēvētā “levitēšanas” foto izveide. Lai to paveiktu, vispirms jānofotografējas uz paaugstinājuma, piemēram, krēsla. Fotografējoties var izdomāt dažādas interesantas pozas, domājot par to, vai rezultātā vēlies “levitēt” guļus pozīcijā vai stāvus. Pēc tam jāuzņem fona bilde, kurā nav redzams nedz krēsls, nedz pats “levitētājs”, bet redzams tas pats fons, kas pirmajā foto.
Tālāk, bildei, kurā esi redzams, piemēram, guļus pozīcijā uz diviem krēsliem, izmantojot foto apstrādes programmu, ir “jāuzliek” virsū bilde, kurā ir redzamas debesis un jānotušē krēsls. Rezultātā sanāks interesants foto, un varēsi sajusties kā supervaronis ar lidošanas spējām.
Šie trīs vienkāršie, bet radošie padomi apliecina – lai izveidotu uzmanību piesaistošu saturu sociālajiem medijiem, pietiek ar nelielu daudzumu pacietības un radošuma, kas neietver riskēšanu ar savu veselību un dzīvību.
Reklāma