Latvijas Republikas Satiksmes birojs ir izstrādājis jaunu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma projektu.
Latvijas Republikas Satiksmes birojs ir izstrādājis jaunu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma projektu (turpmāk – likumprojekts), ar kuru Latvijas likumdošanas normas transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) jomā tiek pieskaņotas Eiropas Savienības (ES) direktīvu prasībām.
ES direktīva pieprasa valstī nodibināt tādu kārtību, ka transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numurs liecina par transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas spēkā esamību, kas cieši saistīta ar iespēju piedalīties ceļu satiksmē. Tāda atļauja tiek dota uz gadu – līdz nākamajai tehniskajai apskatei, tādēļ likumprojekts paredz pamatā slēgt viena gada standartlīgumus. Ir paredzēta apdrošināšanas piesaiste transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmei, kā tas ir ES valstīs, nevis gada apdrošināšanas līgumu ieviešana.
Likumprojekta ieviešanas sākumposmā ir paredzēta iespēja, ka, iesniedzot apdrošinātājam to uzlīmes daļu (motociklam, triciklam, kvadriciklam, piekabei un puspiekabei – talona daļu), kas apliecina, ka drīkst piedalīties ceļu satiksmē un satur informāciju par transportlīdzekli un termiņu, līdz kuram derīga pielaide ceļu satiksmei, transportlīdzekļa īpašnieks apdrošināšanas līgumu varēs pārtraukt pirms termiņa, saņemot neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu. Tikai ar īpašu likumu tiks noteikts laiks, kad pirmstermiņa apdrošināšanas līgumu pārtraukšanai būs nepieciešama arī reģistrācijas numura zīmju nodošana Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības inspekcijā.
Vai jāuztraucas lauksaimniekiem
Uzskata, ka lauksaimniekiem šāds apdrošināšanas līgumu termiņš nav izdevīgs. Likumprojektā ir paredzētas apdrošināšanas prēmiju atlaides lauksaimniecībā izmantojamajiem transportlīdzekļiem. Likumprojektam stājoties spēkā, lauksaimnieki vēl varēs turpināt slēgt kompleksos apdrošināšanas līgumus līdz laikam, kad ar īpašu likumu tiks noteikts laiks, ar kuru atcels kompleksos līgumus un ar kuru standartlīgumi un robežapdrošināšanas līgumi būs spēkā Eiropas Savienības valstu un Eiropas ekonomiskās telpas valstu teritorijā.
Tikai CAOA standartlīguma termiņa cieša saistīšana ar pielaides termiņu ceļu satiksmē var nodrošināt, ka ceļu satiksmē neparādīsies transportlīdzekļi, kuru īpašnieki nebūs veikuši CAOA, tādējādi nebūs pārkāpta ES direktīvas prasība.
ES direktīva prasa celt apdrošinātāja atbildības limitus līdz direktīvas noteiktajam līmenim.
Likumprojekts paredz Latvijā limitu personai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai līdz 250 tūkstošiem latu katrai personai un līdz 70 tūkstošiem latu mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai neatkarīgi no personu skaita.
Likumprojekts paredz arī virkni jauninājumu ceļu satiksmes negadījumā cietušo personu aizsardzības uzlabošanai un apdrošinājuma ņēmēju ērtībām, kurus neparedz ES direktīvas.
Darbosies jaunās normas
Jaunie apdrošinātāja atbildības limiti un obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas standartlīgumu slēgšana uz vienu gadu būs obligāta ar likuma spēkā stāšanās dienu. Daļa likumprojekta normu būs aktuālas ar 2003.gada 1.jūliju, citu normu spēkā stāšanos ir paredzēts noteikt ar īpašu likumu.
Taču likumprojektā ir paredzēts pasākums, kuru ir lietderīgi ieviest jau tagad, negaidot likuma pieņemšanu Saeimā. Tas ir Eiropas ceļu satiksmes negadījuma saskaņotā paziņojuma ieviešana.
Lai taupītu braucēju laiku un līdzekļus
Ikvienam ir gadījies ar savu vai sabiedrisko transportlīdzekli iekļūt ceļu sastrēgumā. Bieži tam par iemeslu ir divu automašīnu nenozīmīga saskare, kuras dēļ automašīnas tiek atstātas tādā stāvoklī, kādā tās bija pēc avārijas, lai nezustu pierādījumi līdz policijas ierašanās mirklim notikuma vietā. Pa to laiku, sašaurinoties ceļa vai ielas braucamajai daļai, sastrēgumā iekļuvušie transportlīdzekļi ir izveidojuši kilometriem garu rindu. Tiek veltīgi zaudēts negadījumā neiesaistīto braucēju laiks un tērēti līdzekļi. Arī ceļu satiksmes negadījuma noformēšana un lēmuma pieņemšana par tā izraisītāju prasa laiku, bet, lai cietušie varētu saņemt apdrošināšanas, ir nepieciešama Ceļu policijas izziņa.
Vai nevar šo procesu vienkāršot, vismaz gadījumos, kad sadursme nav izraisījusi cilvēku ievainojumus un vienīgie bojājumi ir abu sadursmes dalībnieku automašīnām? Šī problēma nav jauna ne Latvijā, ne citās valstīs. Problēmas efektīvu atrisinājumu ir devusi vienotā Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojuma ieviešana.
Turpinājums sekos