Alūksnes autoostā skatāma mākslinieka Hardija Grudula jeb F.M.Grantēna gleznu izstāde.
Alūksnes autoostā skatāma mākslinieka Hardija Grudula jeb F.M.Grantēna gleznu izstāde. Lai gan tā ir viens no Mākslas dienu pasākumiem, viņš apgalvo, ka neatzīst tās. Labāk skatīties gleznas, nevis tukšas sienas – ir pārliecināts mākslinieks.
“Es eju pretim cilvēkiem. Citi mākslinieki saka, ka stacijās smakojot. Viņi ar saviem darbiem negrib iet šādās vietās pie noskumušiem skatītājiem, tāpēc nolēmu izstādi iekārtot autoostā. Mani darbi ir spilgtās krāsās, un nepietiekamam apgaismojumam telpā nav nozīmes. Tie paši runā par sevi,” skaidro H.Gruduls.
Viņš savās gleznās redz tikai kļūdas. “Ja mākslinieks atzīst, ka ir kaut kas izdevies, tad ir miris vai aizmidzis. Dzīvs tas ir tikmēr, kamēr redz kļūdas,” uzskata F.M.Grantēns. Darbā “Piena trauki” viņš gleznojis sarūsējušus traukus, domājot par zemniekiem, kam ir viena govs. No tiem pienu nepieņem, tāpēc trauki sarūsē. “Vecie cilvēki nevar izpildīt piena pieņēmēju prasības. Birokrātija ir piecas reizes lielāka nekā padomju varas gados,” norāda gleznotājs. Savu pašportretu H.Gruduls gleznojis ar “eiroreņģi”. “Kas Latvijā ir “biezie”, Eiropā arī būs reņģēdāji,” pieļauj mākslinieks. Laikraksta “Alūksnes Ziņas” biroja logā ir redzams darbs “Urā! Uz Eiropu!”, kas raksturo viņa attieksmi pret šo ceļu. Katoļu baznīca Alūksnē attēlota slapjdraņķī, jo “jaunu celtni mākslinieks nevar parādīt – nebūs dzīvības gleznā”. “Man ir pretīga nolaizīta māksla. Tā ir nedabiska. Darbā ir jājūt cilvēka roka. Es pārsvarā zīmēju ar pirkstiem un plaukstu,” atklāj gleznotājs.
Izstādes skatītāju atsauksmes Grantēns izlasa atsauksmju grāmatā, jo neviens atklāti neteiks savas domas. Viņš maz ir rīkojis izstādes un vēl mazāk piedalījies to atklāšanā. “Nezinu, cik ilgi mani darbi būs skatāmi autoostā. Tas atkarīgs no tā, kā cilvēkiem patiks. Lai tie tur ir līdz Jāņiem vai vēl ilgāk, man nav žēl. Jo vairāk redzēs, jo labāk,” viņš saka.