Šo svētdien, 22. septembrī, atzīmējot
Starptautisko dienu bez auto, VSIA “Autotransporta direkcija”
sadarbībā ar AS “Pasažieru vilciens” kampaņas “Pamēģini
sabiedrisko!” ietvaros aicina Latvijas autovadītājus veikt
ierasto maršrutu, pārsēžoties sabiedriskajā transportā. VSIA
Autotransporta direkcijas sabiedrisko attiecību vadītāja Zane
Plone norāda, ka starptautiskās dienas bez auto mērķis ir
pievērst sabiedrības uzmanību transportlīdzekļu radītajam gaisa
piesārņojumam un pārdomāt alternatīvas ierastajiem pārvietošanās
līdzekļiem.
“Brauc un absolūti relaksēti izbaudi Ziedoņa
epifānijas, teksto ziņas droši vai vēro zelta rudeni!” aicina
kampaņas “Pamēģini sabiedrisko!” rīkotāji. Viena no
lielākajām sabiedriskā transporta sniegtajām priekšrocībā ir
laiks, kuru var pavadīt nevis satiksmes sastrēgumā, bet veltīt
noderīgām un patīkamām nodarbēm. Pētījumu centra SKDS
2018. gadā veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja liecina, ka,
braucot vilcienā, 37% pasažieru lieto internetu, 31% aptaujāto
klausās mūziku, lasa, skatās pa logu vai vēro cilvēkus, bet
26% izmanto iegūto laiku kādai citai svarīgai nodarbei –
gulēšanai.
Sabiedriskajā transportā
var darīt to, kam parasti neatliek laika: noskatīties mīļāko
seriālu, izlasīt grāmatu, kura jau pusgadu gaida savu kārtu uz
nakts skapīša, vai iegūt vēl papildu stundu miega. Turklāt ne
mazāk svarīgs ir drošības aspekts – ja, piemēram, pie stūres
lasīt ziņas, pētīt jaunumus vai rakstīt komentārus sociālajos
tīklos ir bīstami, tad sabiedriskajā transportā to mierīgi var
darīt. Brauciens vilcienā ir draudzīgs apkārtējai videi un arī
finansiāli izdevīgs, īpaši, pērkot e-biļeti mūsu mobilajā
lietotnē, kur tā ir par 5% lētāka nekā kasē,” uzsver
“Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis
Grigulis.
Būtiski, ka braukšana sabiedriskajā transportā
ir arī saudzīgāka apkārtējai videi. Saskaņā ar Centrālās
statistikas pārvaldes datiem Latvijā vidējais braucēju skaits
vienā vieglajā automobilī ir no 1,6 līdz 1,9 personām. Tas
nozīmē, ka katrā automašīnā, kas piedalās satiksmē, atrodas
tikai viens vai divi cilvēki. Savukārt viens autobuss ne tikai
saīsina sastrēgumu aptuveni 52 vieglo automobiļu garumā, bet arī
mazina gaisa piesārņojumu. Turklāt, ja 52 vieglie auto kopā
saražo vidēji 10 400 g/km CO2 izmešu, tad viens autobuss rada vien
900 g/km.
Sabiedriskais transports piedāvā arī ērtu,
komfortablu pārvietošanos un mūsdienīgas norēķinu iespējas.
“Sabiedriskā transporta tīkls Latvijā ir labi attīstīts, tā
pilnveidošanas darbi turpināsies, īstenojot Sabiedriskā
transporta nākotnes koncepciju 2021.–2030. gadam. Šī gada
pirmajos sešos mēnešos pasažieru vajadzībām esam pielāgojuši
maršrutu tīklu, veicot izmaiņas 315 maršrutos un palielinot
kustības ātrumu 51 maršrutā. Šobrīd Latvijā regulāri kursē
1175 autobusi, kuru vidējais vecums pēdējo gadu laikā ir
samazinājies par apmēram diviem gadiem; trešā daļa autobusu ir
jaunāki par pieciem gadiem. Vairāk nekā pusē autobusu ir
iespējami bezskaidras naudas norēķini un gandrīz 700 maršrutos
var iegādāties abonementa biļetes,” stāsta “Autotransporta
direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Ikdienā lietotājiem kļuvusi pieejamāka arī
informācija par autobusu un vilcienu kursēšanas grafiku,
nodrošinot iespēju plānot braucienu caur Google Maps. Savukārt,
iegādājoties e-biļeti braucienam vilcienā, var saņemt atlaidi 5%
apmērā, gūstot individuāli jūtamu apstiprinājumu vienam no
galvenajiem argumentiem – brauciena izmaksām, ko Latvijas
iedzīvotāji minējuši kā izšķirošo par labu sabiedriskajam
transportam.
Kampaņas “Pamēģini sabiedrisko!” laikā
ikviens Latvijas autovadītājs aicināts kaut vai tikai vienu reizi
veikt ierasto maršrutu sabiedriskajā transportā un novērtēt tā
sniegtās priekšrocības.