Ieva Bērziņa, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību speciāliste:
“Jā, elektroskūteri kļūst aizvien populārāki, un pilsētām ir jārēķinās, ka nākamajā sezonā šādu transportlīdzekļu būs aizvien vairāk. Šobrīd plāno izmaiņas Ceļu satiksmes likumā un Ceļu satiksmes noteikumos, kuros reglamentēs, kas ir elektroskūteris, kurš ar to drīkst braukt un no kāda vecuma, kur varēs ar to pārvietoties, kā arī drošības aspekti, ko vajadzēs ievērot šī transportlīdzekļa vadītājiem.
Septembrī Satiksmes ministrijā plānota atbildīgo dienestu tikšanās un diskusijas par šo tēmu. Ceram, ka jaunais regulējums stātos spēkā nākamgad pavasarī. Taču pašlaik ar elektro-skūteri atļauts braukt primāri pa veloinfrastruktūru un, netraucējot un neapdraudot gājējus, arī pa ietvi, ņemot vērā, ka veloinfrastruktūra Latvijā nav pilnībā attīstīta. Prioritāte jebkurā gadījumā būtu gājējiem.”
Kaspars Puris, piedāvā Alūksnē elektrisko skrejriteņu nomu:
“Ievērojām, ka Rīgā elektriskie skrejriteņi kļūst arvien populārāki, un nolēmām tos ieviest arī Alūksnē, šovasar pie veikala “Pure” atverot skrejriteņu nomu ar pieciem braucamrīkiem. Esmu pats tos izmēģinājis, tas ir ļoti forši, ērti, galu galā – “zaļi”. Arī iznomāšanai iegādājāmies tos, kurus paši izmēģinājām, un šie skūteri pašlaik ir tirgū jaunākie un kvalitatīvākie – maksimāli droši, ar necaurduramām riepām, ar priekšējām un aizmugurējām gaismām, bremzēm, kā arī ērti līdzņemšanai, proti, salokāmi. Cilvēkiem patīk, īpaši brīvdienās un darbdienu vakaros skrejriteņus nomā izbraukumiem pa mūsu skaisto pilsētu. Ieinteresēti ir arī tūristi.
Ja runājam par drošību, līdz šim ar mūsu iznomātajiem skrejriteņiem neviens negadījums nav noticis un arī ar pašiem braucamajiem viss ir kārtībā. Mums pašiem ļoti rūp drošība, kā arī tas, lai braucamie ilgāk kalpo, tādēļ elektroskūterus “Purē” var iznomāt tikai no 16 gadu vecuma, uzrādot atbilstošu dokumentu. Tāpat notiek rūpīga iepazīstināšana ar lietošanas instrukciju, iesakot braukt tikai pa ietvēm. Plānojam iegādāties arī ķiveres. Ņemot vērā interesi, nākamsezon domājam par nomas piedāvājuma paplašināšanu, piedāvājot gan vairāk elektroskūteru, plānoti arī elektriskie velosipēdi un mocīši.”
***
Kas jāņem vērā braucējam ar elektroskūteri?
● Elektroskūterim noteikti vajadzētu būt aprīkotam ar gaismām, atstarotājiem un labām bremzēm.
● Uzmanība jāpievērš transportlīdzekļa jaudai vai ātrumam, ko tas spēj attīstīt – braukšanas ātrumam nevajadzētu būt lielākam par 25 km/h.
● Svarīga ir braukšanas ātruma izvēle, lai, veidojoties bīstamai situācijai, laikus varētu reaģēt un nobremzēt (piemēram, brīdī, kad no vārtrūmes izbrauc auto).
● Jābūt uzmanīgam, tuvojoties gājējiem, jo īpaši brīžos, ja tie var skrejriteni neredzēt, gājēji jāapbrauc ar drošu intervālu ar ātrumu, kas ir līdzīgs to iešanas ātrumam – 6 km/h.
● Skūteriem ir maza diametra riteņi, tādēļ uzbraukšana uz pat salīdzinoši nelieliem ceļa nelīdzenumiem, bedres, kanalizācijas aku vākiem un ūdens notekas var izraisīt smagu kritienu.
● Plāno maršrutu, lai pēc iespējas vairāk varētu pārvietoties pa veloinfrastruktūru, nedalot telpu ar citiem satiksmes dalībniekiem.
● Parūpējies, lai ceļu satiksmē justos droši – ķivere un cimdi ir ieteicami. Ja tavā maršrutā sanāk braukt gar brauktuves malu, iespējams, ir nepieciešami arī kāju un roku sargi.
● Esi redzams ar gaismu atstarojošiem elementiem!
● Esi prognozējams satiksmes dalībnieks! Ievēro ceļu satiksmes noteikumus un cieni citus satiksmes dalībniekus!
Iesaka CSDD