Trešdiena, 24. decembris
Ādams, Ieva
weather-icon
+1° C, vējš 1.79 m/s, ZR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

E-asistents – neaizstājams palīgs e-pakalpojumu saņemšanā

Lai e-pakalpojumus portālā Latvija.lv varētu saņemt arī tie iedzīvotāji, kuri neizmanto eID karti ar elektronisko parakstu vai internetbanku, ir izstrādāts īpašs risinājums – e-asistents jeb pilnvarotais e-pakalpojums. Šī pakalpojuma mērķis ir radīt vienlīdzīgu pieejamību valsts un pašvaldību pakalpojumiem visām sociālajām grupām, dodot iespēju ikvienam saņemt pakalpojumus elektroniski.
Pilnvarotā e-pakalpojuma jeb e-asistenta darbības principus šā gada februārī apstiprināja Ministru kabinets, pieņemot grozījumus noteikumos, kuri nosaka valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanu centru darbības kārtību.

E-asistents ir Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centra (VPVKAC) darbinieks, kuram klients savā vārdā uztic pieteikt vienu konkrētu VSAA pakalpojumu. Līdz ar to, tas ir lielisks palīgs tiem iedzīvotājiem, kuriem nav pieejami jau minētie elektroniskās identifikācijas līdzekļi un tāpēc nav iespējams izmantot e-pakalpojumus. Viss, kas jādara – jāņem savs personu apliecinošais dokuments (pase vai personas apliecība), jādodas uz tuvāko VPVKAC un jālūdz klientu apkalpošanas centra darbinieka palīdzība nepieciešamās formalitātes – pilnvarojuma nokārtošanā. Šis pilnvarojums būs spēkā tikai konkrētā VSAA pakalpojuma saņemšanai. Pēc pilnvarojuma parakstīšanas VPVKAC darbinieks klienta vārdā pieteiks nepieciešamo e-pakalpojumu un informēs klientu par pakalpojuma plānoto izpildes laiku un atbildes saņemšanas iespējām.


Pašlaik
Latvijā izveidoti 109 klientu apkalpošanas centri 84 pašvaldībās.
Visu VPVKAC adreses var atrast portālā Latvija.lv sadaļā
Vienotie
pakalpojumu centri
”.


norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
(VARAM), tad e-asistenta nodrošināšana uzlabos e-pakalpojumu
pieejamību fiziskām personām, jo tie, kas neizmanto elektroniskās
identifikācijas līdzekļus, nepaliks “ārpus” e-pakalpojumu
saņēmēju loka. Vienlaikus pilnvarotā e-pakalpojuma
funkcionalitāte mazinās arī administratīvo slogu iestādēm, jo
tiek paplašināts to cilvēku loks, kas pakalpojumus var pieteikt un
saņemt elektroniski, nevis tikai klātienē vai pa pastu.

E-asistents
darbībā tika pārbaudīts pērn oktobrī septiņos klientu
apkalpošanas centros Aizputē, Dagdā, Ķekavā, Pļaviņās,
Priekulē un Stopiņos. Kopš pilotprojekta uzsākšanas, ar
e-asistentu palīdzību tika pieteikti 2812 VSAA pakalpojumi,
tādējādi apliecinot šāda risinājumu nepieciešamību un
lietderību. Statistikas dati rāda, ka ik nedēļu šo pakalpojumu
izmanto no 95 līdz 116 klientiem.

VPVKAC
izveide Latvijā tika uzsākta 2015. gadā. Klientu centros
vienuviet var saņemt pašvaldību, Valsts ieņēmumu dienesta, VSAA,
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts
aģentūras, Uzņēmumu reģistra, Valsts zemes dienesta,
Lauksaimniecības datu centra un Lauku atbalsta dienesta
pakalpojumus. Tāpat centros var saņemt konsultācijas par
e-pakalpojumiem un praktisku palīdzību darbam ar datoru, internetu,
jautājumos par e-adreses izveidi u.c.

VPVKAC
darbiniekiem pastāvīgi tiek nodrošinātas mācības, lai
darbinieki spētu iedzīvotājiem nodrošināt valsts un pašvaldību
pakalpojumus arvien kvalitatīvāk un plašāk. VPVKAC darbinieki ir
iesaistīti arī VARAM īstenotās programmas “Mana Latvija. Dari
digitāli” digitālo aģentu mācībās, kuru laikā apgūst
e-pakalpojumu, e-paraksta un e-adreses lietošanas nianses, kā arī
jautājumus, kas saistīti ar drošu darbošanos internetā.
Visas šīs zināšanas digitālie aģenti – centru darbinieki
vēlāk izmanto savā ikdienas darbā. Informāciju par programmu un
sev tuvāko digitālo aģentu meklē vietnē mana.latvija.lv Digitālo
aģentu kartē.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri