Ceturtdiena, 25. decembris
Stella, Larisa
weather-icon
+2° C, vējš 3.58 m/s, R-ZR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Valsts konkurss – mūziķu lielā olimpiāde

Augstu novērtējumu Latvijas Nacionālā kultūras centra rīkotajā Valsts konkursā šogad guvuši Alūksnes Mūzikas skolas audzēkņi. Uz tā finālu tika izvirzīti seši no 17 audzēkņiem, kuri piedalījās reģiona konkursā Cēsīs, un visi arī ieguva godalgotās vietas.

“Valsts konkurss katrai mūzikas izglītības programmai notiek reizi četros gados un ir sava veida lielā olimpiāde kā sportistiem. Šī cikla laikā mēs pārraugām izglītības kvalitāti savā skolā, reģionā un valstī, varam izvērtēt, kādi rezultāti ir ieguldītajam darbam, vai izglītības kvalitāte kopumā ir nodrošināta un vai tā ir ar augšupejošu vai lejupejošu līkni. Šajā gadījumā cikls ir noslēdzies ar augšupeju. Taču nekādā gadījumā nevaram ļauties pašapmierinātībai, jo vienmēr ir, uz ko tiekties, lai rezultāts būtu pēc iespējas labāks. Veiksmīgā dalība Valsts konkursā ir svētki mums visiem – audzēkņiem, pedagogiem, koncertmeistariem, skolai, kurā viss notiek,”  stāsta Alūksnes Mūzikas skolas direktore Gunta Boša.

Labāk tiek galā
ar uztraukumu
Šogad Valsts konkurss notika pūšaminstrumentu un sitaminstrumentu spēles izglītības programmās. Audzēkņi konkursam gatavojās pedagogu Zigmāra Krūmiņa, Sarmītes Kubuliņas, Mārča Kalniņa, Santas Kļavas – Būmanes, Sandora Līviņa un Ulda Mūrnieka vadībā kopā ar koncertmeistarēm Initu Čerbikovu, Ritu Bogdanovu, Aivu Grosu un Ilvu Liepiņu. II kārtā reģiona konkursā Cēsīs godalgoto 2. vietu ieguva Estere Grandava (flauta), bet 3. vietu – Hanna Jansone (flauta), Keita Lemeševska (saksofons), Kristers Moloks (eifonijs), Konstantīns Sokura (trompete). Savukārt uz konkursa III kārtu – finālu Rīgā tika izvirzīti Deivids Struckis (eifonijs), kurš ieguva 1. vietu, kā arī 2. vietas ieguvēji Haralds Dauškans (sitaminstrumenti), Ernests Ervīns Dovgāns (sitaminstrumenti), Annija Plīse (klarnete), Tīna Sloģe (flauta) un Pauls Stradiņš (sitaminstrumenti).
Valsts konkursa finālā, kas norisinājās Augusta Dombrovska mūzikas skolā, visi seši ieguva godalgotās vietas – D. Struckis –
1. vietu, E. Dovgāns un T. Sloģe – 2. vietu, bet H. Dauškans, A. Plīse un P. Stradiņš – 3. vietu. Kā atzīst G. Boša, tas skolai ir līdz šim nebijis gadījums, kad visi uz Valsts konkursu izvirzītie audzēkņi arī kļūst par laureātiem.
“Vērtējot konkursu kopumā, jāteic, ka jaunākā paaudze šajā laikmetā daudz labāk tiek galā ar uztraukumu. Programmas bija ļoti interesantas, un arī grūtības pakāpe dalībniekiem, kas startēja finālā, ir krietni vien augstāka, salīdzinot ar mācību repertuāru. Vienmēr ir aizraujoši klausīties vienu un to pašu skaņdarbu dažādos izpildījumos. Katra interpretācija ir citādāka, un caur to atklājas izpildītāja radošums. Protams, vērtē ne jau tikai interpretāciju, bet arī tehnisko izpildījumu, taču vienmēr ir interesanti uzzināt, kura ir tā “rozīnīte”, kas uzrunājusi žūriju,” saka G. Boša.

Prot izvēlēties prioritātes
Par augstajiem sasniegumiem Valsts konkursa finālā ir gandarīti arī godalgoto audzēkņu pedagogi. “Viena pirmā, divas otrās un trīs trešās vietas finālā – tas mūsu skolai ir lielisks panākums, jo konkurence ir liela!” saka D. Strucka pedagogs Z. Krūmiņš. “Nenoliedzami, Deivids ir talantīgs. Bet viņš arī daudz strādā papildus. Svarīgi ir tas, ka viņš māk plānot savu laiku un izvēlēties prioritātes. Deivids ir no aktīvajiem jauniešiem, nodarbojas ar sportu. Taču tad, kad tuvojas kāds atbildīgs konkurss un es lūdzu ar citām aktivitātēm piebremzēt, un viņš to arī ņem vērā. Protams, var piedalīties visur, taču tad var gadīties tā, ka čiks vien iznāks. Daudz dod arī tas, ka Deivids spēlē orķestrī, kur var iegūt kopības sajūtu. Protams, ne visi, kas spēlē orķestrī, var piedalīties konkursos, bet nenoliedzami, tā ir iespēja krāt pieredzi,” vērtē Z. Krūmiņš.
“Tīna ir ļoti mērķtiecīga, ar lielu atbildības sajūtu. Uz viņu vienmēr var paļauties, un zinu, kas viss tiks izdarīts pēc labākās sirdsapziņas,” savu audzēkni T. Sloģi raksturo skolotāja S. Kubuliņa. “Valsts konkursa reģionālajā kārtā piedalījās trīs manas audzēknes. Hannai Jansonei tas bija pirmais konkurss, bet reģionā viņa ieguva trešo vietu. Estere Grandava mācās Apes mācību punktā, un reģionā ieguva otro vietu. Esterei uz konkursu atbrauca līdzi arī vecāki un redzēja, ka bērnu sniegumu vērtēja profesionāli mūziķi. Tas arī viņiem lika apzināties, cik nozīmīgs un atbildīgs ir šis notikums, ka bērniem tas dod plašāku redzējumu. Tajā brīdī ir svarīgi, ka vecāki to saprot un atbalsta. Veiksmīgs rezultāts ir tad, ja ir saikne bērns – vecāki – skolotājs. Katrā ziņā, vecāki ir tie, kuri vislabāk var pamanīt un izvērtēt bērna dotumus,” uzsver skolotāja.

Iedrošina jauniem
izaicinājumiem
“Vecākiem, kuru bērni mācās mūzikas skolā, ir jāatceras, ka tā nav interešu izglītība, bet skola ar profesionālo ievirzi, kur svarīgs ir rezultāts. Audzēkņiem, kuri piedalās Valsts konkursā, prasības ir ļoti augstas,” saka skolotājs S. Līviņš. Skolotājs vērtē, ka viņa audzēknes A. Plīses iekļūšana Valsts konkursa finālā ir nozīmīgs sasniegums. “Annijas vecuma grupā tika piešķirta viena pirmā, divas otrās un vairākas trešās vietas. Annija ieguva trešo vietu, un viņai bija visvairāk punktu no trešās vietas ieguvējiem. Var sacīt, ka bijām pirmie aiz Dārziņa un Jurjāna skolām,” stāsta skolotājs S. Līviņš. Viņš atzīst, ka audzēknei ir lielas darba spējas, viņa ir apzinīga un, ņemot vērā, ka mūzikas skolā  mācās tikai 2. klasē, jau spēlē ļoti labi.
Arī skolotājs M. Kalniņš uzsver – lai sasniegtu rezultātu, jābūt labai sadarbībai starp vecākiem, skolotāju un bērnu, kopīgai sajūtai par to, kas jādara. “Māksliniekam ir vajadzīgs uztraukums, citādi nav vērts kāpt uz skatuves. Taču konkursos lielākais satraukums ir skolotājam, vai viss izdosies, kā iecerēts. Par sasniegto gandarījums ir gan man, gan arī bērniem. Motivē jebkura uzslava, bet tas nenozīmē tikai panākumus konkursos. Arī stundās skolotājs motivē audzēkni uz nākamo soli, nākamo darbību. Domāju, ka esmu iedrošinājis savus audzēkņus tālākiem izaicinājumiem. Paulam Stradiņam šis bija jau otrais, bet Ernestam Dovgānam – pirmais konkurss, pie tam – Valsts konkurss, kurā viņš piedalījās. Ir jāierauga īstais brīdis, kad skolēns ir tam gatavs. Un tā atkal ir sadarbība,” tā M. Kalniņš.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri