Alūksnes iecirkņa apkalpojamā teritorijā ceturtdien, 7. februārī pulksten 14.30, konstatējot vairākus ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus, Valsts policija veica pakaļdzīšanos. Tās laikā automašīnas “Jeep Grand Cherokee” vadītājam, neievērojot vairākkārtējas policijas darbinieka prasības apstāties, tika pielietots dienesta ierocis. Aizturēšanu veica vietējais satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Aleksandrs Fins.
“Veicot satiksmes uzraudzību Apes novadā, valsts autoceļa A-2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža 177. kilometrā Alūksnes iecirkņa satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors pamanīja automašīnu “Jeep Grand Cherokee”, kurai konstatēja vairākus ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus: transportlīdzeklis bijis noņemts no uzskaites, bez OCTA, kā arī tam nav bijusi veikta tehniskā apskate.
Sekojot automašīnai, policists deva rīkojumu vadītājam to apturēt. Transportlīdzekļa vadītājs, ignorējot policista rīkojumu, uzsāka bēgšanu. Tika pieņemts lēmums par vajāšanas uzsākšanu, kā arī vairākkārt tika izteikti rīkojumi apturēt automašīnu, taču tās vadītājs nepakļāvās šādai policijas prasībai. Pakaļdzīšanās laikā automašīnas vadītājs tīši bloķēja ceļa braucamo daļu, tādējādi traucējot un liedzot policijas ekipāžai to apdzīt. Tika pieņemts lēmums pielietot dienesta šaujamieroci. Kopumā dažādos laika posmos tika veikti vairāki šāvieni,” stāsta Valsts policijas Vidzemes reģiona pārval-des priekšnieka palīdze Ilze Mote.
Iebraucot Alūksnes novada apdzīvotā vietā Māriņkalnā, pie T – veida krustojuma policijas darbiniekam izdevās apturēt “Jeep” vadītāju. “Konstatēts, ka 1981. gadā dzimušais vīrietis bijis bez tran-sportlīdzekļa vadīšanas tiesībām, kuras noņemtas ar tiesas lēmumu. Tāpat aizturētā persona atradās meklēšanā par ar brīvības atņemšanu saistītā piespiedu līdzekļa izpildi. Transportlīdzeklī atradās arī 1988. gadā dzimis pasažieris, kurš bija smagā alkohola reibumā – 4,64 promiles. Administratīvās aizturēšanas laikā pie vīrieša tika atrasts reģistrēts gāzes ierocis. Par šādu rīcību uzsākta administratīvā lietvedība,” saka I. Mote.
Notikuma apskates laikā tika atrasts vēl viens šaujamierocim līdzīgs priekšmets, kas nogādāts uz ekspertīzi. “Šobrīd turpinās lietas izmeklēšana,” saka I. Mote.
Pamana nokasītu skates uzlīmi
Drosmīgo aizturēšanu veica Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Aleksandrs Fins, atklājot notikuma un viņa pieņemto lēmumu gaitu.
“Tas bija ikdienas norīkojums kopā ar diviem kolēģiem, taču viņi tika izsaukti uz kādu citu notikumu ceļu satiksmē, un es turpināju patrulēt. “Lūšakrogā” izgriežoties uz A – 2, garām pabrauca “Jeep Grand Cherokee” un manu uzmanību piesaistīja nokasītā tehniskās apskates uzlīme. Pārbaudot transportlīdzekli datu bāzē, izrādījās, ka automašīna jau pirms diviem gadiem ir noņemta no uzskaites, bez obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas, un es nolēmu to apturēt, lai pārbaudītu sīkāk. Uzsākot apturēšanu, vadītājs tai nepakļāvās un uzsāka bēgšanu, savukārt es pieņēmu lēmumu uzsākt vajāšanu,” stāsta A. Fins, kurš to brīd vēl nevarējis paredzēt tālāko notikumu gaitu.
Sašauj riepu
Vajāšana četras minūtes turpinājusies pa A – 2 šoseju un vēl septiņas minūtes pa ceļu Lucka – Alūksne, kur džips nogriezies. “Tas brauca manierē, ka apdraudēja satiksmes dalībniekus, uz ceļa Lucka – Alūksne gandrīz notriecot smagās automašīnas šoferi, kurš bija izkāpis no mašīnas, tādēļ man nācās pieņemt lēmumu pielietot dienesta šaujamieroci, lai džipu apturētu,” stāsta policijas darbinieks. Lai pagūtu apturēt automašīnu pirms iebraukšanas apdzīvotā vietā, šaujamierocis tika pielietots īsi pirms Jaunlaicenes, taču tas nav līdzējis, un vajātais šoferis caur Jaunlaiceni izbraucis turpat ar 90 kilometru stundā lielu ātrumu. “Aiz Jaunlaicenes tika šauts vēlreiz, tā rezultātā, iespējams, tika cauršauta labā priekšējā riepa, un, sasniedzot Māriņkalnu, džips T-veida krustojumā iebrauca sniega valnī, kas sekmēja bīstamā brauciena apturēšanu,” stāsta A. Fins, kurš savukārt ar savu dienesta automašīnu nobloķējis iespēju braukt pa kreisi, bet vadītājs uzsākto manevru atpakaļgaitā nevarēja īstenot, jo tika aizturēts.
Saslēdz roku dzelžos
Tālākā notikumu gaita arvien vairāk atgādināja detektīvtrilleri, par ko, pateicoties policistam piestiprinātajai dienesta videonovērošanas sistēmai, piektdien, 8. februārī, Valsts policijas publicētajā videosižetā pārliecinājās arī portāla “Alūksniešiem.lv” lietotāji. Policijas darbinieks izlēca no automašīnas un, pieprasot autovadītājam un viņa pasažieriem izkāpt no džipa un gulēt zemē ar rokām uz muguras, tos saslēdza roku dzelžos.
“Jā, es to darīju viens, bet tā ir apstākļu sakritība nevis parastā policijas prakse. Kā jau sākotnēji minēju, patruļā devāmies trijatā, bet kolēģi tika izsaukti uz citu akūtu situāciju. Kad pieņēmu lēmumu izkāpt no automašīnas un aizturēt braucējus, jau zināju, kur atrodas policijas ekipāžas, un, ka tie tūlīt būs klāt, tādēļ aizturēšanu veicu bez vilcināšanās, ar pilnu atdevi. Faktiski publicētā videosižeta beigās papildspēki jau ir ieradušies un situācija bija droša,” skaidro A. Fins.
Patrulēšana vienatnē nav policijas prakse
Viņš nenoliedz, ka patrulēšana vienatnē ir bīstama, taču tas ikdienas darbā netiekot praktizēts. “Mēdz būt gadījumi, kad esmu viens automašīnā, bet tad otra patruļa ir ne vairāk kā kilometra attālumā, lai vajadzības gadījumā var piesteigties,” skaidro A. Fins.
Tādēļ nozīmīga loma īpaši šajā un arī citās saskarsmes situācijās ar potenciālajiem pārkāpējiem ir tā saucamajai “body camera” jeb pie formas tērpa piespraustajai videoiekārtai, kas fiksē notikumu gaitu un palīdz strīdus situācijās. “Arī pašiem policistiem šie video palīdz izvērtēt savu darbību, lai pilnveidotu savu operatīvo darbu un labotu iespējamās kļūdas,” stāsta ceļu policists. Viņš atzīst, ka arī šī varbūt nav bijusi ideāli pareiza rīcība, bet lēmums bija jāpieņem sekundes simtdaļās.
Risks attaisnojās
Jautāts, kā samērot vajāšanas uzsākšanas nepieciešamību ar iespējamo apdraudējumu, ko tā var radīt satiksmē, A. Fins uzsver, ka lēmums tiek pieņemts, ņemot vērā operatīvi aplēsto personas bīstamību. Policija mēdzot arī nepieņemt lēmumu par vajāšanas uzsākšanu, bet tas lielākoties ir aktīvā satiksmē vai situācijās, kad zināms par bērnu klātesamību automašīnā. Pat, ja ir likums, kā rīkoties katrā situācijā, daudzi lēmumi policijas darbiniekam jāpieņem, vērtējot konkrētos apstākļus. “Mēs nekad nevaram zināt, kas būs automašīnā, kuru apturam, bet šajā gadījumā sakrita visi aizdomīgie apstākļi vienuviet. Automašīna nebija vietējā, bet no Garkalnes, bez skates, apdrošināšanas, pie tam – bēg … Tas varēja būt noziedznieks, kas šajā gadījumā tā arī izrādījās,” stāsta A. Fins.
Kā jau raksta sākumā minēts, aizturētais izrādījies policijas meklēšanā, pie tam transportlīdzeklī tika atrasti ieroči. “Pasažierim bija lielas promiles, bet autovadītājs nebija lietojis alkoholu, kas vēl jo vairāk liek domāt par personas bīstamību, ja skaidrā prātā uz ceļa var darīt šādas muļķības,” piebilst policijas darbinieks.
Karjerā piektā pakaļdzīšanās ar ieroci
Tagad A. Fins godīgi atzīst – ja viņam būtu iepriekšēja informācija par tik bīstamiem braucējiem, iespējams, viņš būtu sagaidījis papildspēkus, taču par paveikto ir gandarīts.
Jautāts, vai tik bīstami notikumi ir policista ikdiena, ceļu uzraudzības darbinieks atzīst, ka ikdiena gluži nav, bet līdzīgi incidenti ir jau piedzīvoti. “Gadījumi ar pakaļdzīšanos Alūksnes iecirknī gada laikā mēdz būt vidēji 10 reizes. Savukārt situācijas, kad tiek apdraudēti citi satiksmes dalībnieki un ir pamats pielietot šaujamieroci, gadā ir varbūt vienreiz. Protams, tas nav prognozējams, varbūt šogad notiks piecas reizes, bet nākamos piecus gadus – nenotiks. Pēdējo reizi šāds gadījums bija pirms diviem gadiem,” stāsta A. Fins. Arī viņa paša karjeras laikā šī nebūt nav pirmā pakaļdzīšanās un ieroča pielietošana, bet jau kāda piektā sestā, taču policists atzīst, ka spriedze un adrenalīns ir vienmēr.
“Bailes nav, policijas darbā lielākoties ir adrenalīns un gandarījums, kas bija arī šoreiz, un acīmredzot tāpēc jau es esmu te, kur esmu,” saka A. Fins.