Ceturtdiena, 25. decembris
Stella, Larisa
weather-icon
+3° C, vējš 4.02 m/s, R vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Pededzes iedzīvotāji uzvar ierēdņus

Turpinās no 1.lappuses

Sistēma un birokrātija iedzīvotājiem daudzās situācijās ir likusi pierast un samierināties ar to, ka stāties pretī amatpersonu pieņemtajiem lēmumiem bieži vien ir bezcerīgi, jo tik daudz ko “vajag” likvidēt, optimizēt, samazināt. Tomēr Alūk­snes novadā, pateicoties aktīviem un neatlaidīgiem Pededzes pagasta iedzīvotājiem, tikko ir izdevies panākt pretējo – atcelt amatpersonu lēmumu par sabiedriskā transporta reisa slēgšanu uz Zabolovu piektdienu vakaros.
Šis gadījums apliecina, ka iedzīvotājiem tomēr ir spēks un varēšana stāties pretī šodienas sistēmai un birokrātijai, stāties pretī ierēdņiem, kuri bieži vien savus lēmumus, kas būtiski skar iedzīvotāju patiesās vajadzības, pieņem, tikai pāršķirstot dokumentus.

Šokā un pārskaitušies
Stāsts par to visu ir garš un sarežģīts un sākās ar to, ka pērn vasaras beigās valsts SIA “Autotransporta direkcija” nolēma maršruta Alūksne – Mārkalne – Zabolova reisu, kas Alūksnes autoostā piektdienās tika uzsākts pulksten 18.00 un kursēja līdz Zabolovai, saīsināt līdz pieturvietai Mārkalne. Pededzes pagasta iedzīvotāja Irita Lisukova šo problēmu aktualizēja vietējā sabiedrībā un sociālajos tīklos. Īsā laikā viņai pievienojās arī citi, kopā sākot apkopot argumentus iedzīvotāju vajadzību aizstāvībai un reisa atjaunošanai.
“Augusta beigās uzzinājām, ka no septembra mūsu autobuss vairs nekursēs… Iedzīvotāji bija šokā, pārskaitušies. Turklāt pie durvīm 1. septembris, un vecāki sāka uzdot jautājumus par to, kā viņu bērni, kuri mācās Alūksnē vidējās izglītības iestādēs, citviet arodskolās, piektdienu vakaros lai tiek mājās…? Iedzīvotāju sāpi un problēmu uzreiz aktualizēju sociālajos tīklos. Atsaucās Alūksnes novada domes deputāte Jana Zilkalne, abas sazinājāmies. Ierosināju, ka vajag noorganizēt iedzīvotāju sapulci, jo šī problēma ir aktuāla ne tikai Pededzes, bet arī Mārkalnes pagastu iedzīvotājiem, jo autobusa maršruts vijas cauri abiem šiem pagastiem. Līdz ar autobusa slēgšanu Mārkalnes pagasts tika sadalīts divās daļās – tie, kuriem pieejams sabiedriskais transports piektdienu vakaros, un tie, kuriem tas vairs nebija pieejams,” stāsta I. Lisukova.
 
Iedzīvotāji uzsāk
aizstāvības kampaņu
6. septembrī notika iedzīvotāju sapulces – rīta pusē Pededzē, pēc tam – Mārkalnē. I. Lisukova uzsver – abas sapulces bija kupli apmeklētas. “Ieradās ne tikai abu pagastu iedzīvotāji, bet arī Pededzes pamatskolas vadība, Pededzes un Mārkalnes pagastu pārvalžu vadītāja Daiga Vītola un pagasta iestāžu darbinieki, Alūksnes novada domes deputātes Jana Zilkalne un Līga Langrate. Visi iestājās par to, ka autobusa reiss piektdienu vakaros līdz Zabolovai ir ļoti nepieciešams,” stāsta I. Lisukova.
Iedzīvotāji sāka aktīvi iesaistīties. Vāca parakstus par to, ka vajag autobusa reisu atjaunot. Apzināja potenciālo pasažieru skaitu, kas šo autobusu izmantotu, un kopā ar Pededzes un Mārkalnes pagastu teritorijas attīstības speciālistu Viesturu Zaķi sastādīja sarakstu. Procesā aktīvi iesaistījās daudzi, tostarp Pededzes pamatskolas vecāku padomes priekšsēdētāja Natālija Irtiševa, Pededzes un Mārkalnes pagastu pārvalžu vadītāja Daiga Vītola un daudzi citi. To visu iesniedza “Autotransporta direkcijā” un Alūksnes novada pašvaldībā.
I. Lisukova atzīst – šis bija gadījums, kad no Alūksnes novada pašvaldības vadības un atbildīgo speciālistu puses nebija iestāšanās par iedzīvotāju vajadzību, jo pašvaldība bija akceptējusi to, ka maršrutu līdz Zabolovai piektdienās nevajag, un aicinājumam skaidrot situāciju klātienē pagastā neatsaucās.

Jāiet kājām padsmit
kilometri
“Iedzīvotāji par autobusa reisa atjaunošanu iestājās ļoti aktīvi, jo šo autobusu izmantoja daudzi un dažādām vajadzībām. Pededzes un Mārkalnes pagastos dzīvojošie skolēni, kuri mācās Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijā un Alūksnes novada vidusskolā, arodskolās un citās izglītības iestādēs citos novados un kuriem tieši piektdienu vakaros vajag nokļūt mājās. Tā kā ierastais autobuss vakarā vairs nekursēja, viņiem nācās atprasīties no pēdējām mācību stundām, neapmeklēt atsevišķu pulciņu nodarbības, ja gribēja pagūt aizbraukt mājās, jo pēdējais autobuss uz Zabolovu izbrauca jau agrā pēcpusdienā. Slēgto reisu līdz Zabolovai izmantoja arī iedzīvotāji – braucot iepirkties, no darba un citām vajadzībām. Mums kā alternatīvu toreiz piedāvāja, ka varot taču braukt ar autobusu, kas kursē uz Ponkuļiem piektdienu pēcpusdienās, tikai ir nianse – no Ponkuļiem padsmit kilometri skolēniem tad būtu tālāk jāiet kājām! Rudenī, kamēr autobuss nekursēja, katrs izlīdzējās, kā nu varēja – kādu veda kaimiņš, kāds palika nakšņot ģimnāzijas internātā un mājās brauca pulksten 6.30 sestdienas rītā, kad kursēja nākamais autobuss. Ar taksometriem neviens mājās nebrauca, jo šis pakalpojums līdz Pededzei maksā ļoti dārgi. Diemžēl bija arī gadījums, kad cilvēks ar invaliditāti no Ponkuļiem līdz mājām mēroja ceļu kājām,” situāciju raksturo I. Lisukova.

Pirmā lūguma noraidījums
Pēc pirmā lūguma nosūtīšanas par reisa atjaunošanu “Autotransporta direkcijai” nekas nemainījās. Saņēma atbildes vēstuli, kur arguments bija, ka Pededzes pagasta iedzīvotājiem jau pieejams sabiedriskais transports pulksten 6.30 no rīta un pulksten 14.00 pēcpusdienā, tādēļ nav nepieciešams atjaunot reisu uz Zabolovu. Iedzīvotāji rokas nenolaida un turpināja cīņu.
“Mēs neapstājāmies. Gatavojām jaunu vēstuli, vēlreiz izklāstot situāciju, bet šo vēstuli jau nosūtījām ļoti daudzām institūcijām: Tiesībsarga birojam, Izglītības un zinātnes ministrijai, Satiksmes ministrijai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, Valsts prezidenta kancelejai, Ministru prezidentam, SIA “Sabiedriskais autobuss” un citām. Vēstulei pievienojām arī dažādus dokumentus – no skolām par mācību stundu laikiem un citus. Uzsvērām pierobežas pagastu ekonomisko situāciju un to, ka iedzīvotāji šeit jau tā ir pakļauti nabadzības riskam. Sākās atbilžu gaidīšana,” stāsta I. Lisukova. Viņa atceras – lai gan tas bija 13. Saeimas vēlēšanu laiks, ieinteresētību pierobežas iedzīvotāju problēmu risināšanā neviens valsts politiķis neizrādīja. “No politiķiem šajā procesā mūs atbalstīja tikai divas jau pieminētās Alūksnes novada domes deputātes,” saka I. Lisukova.

Tiesībsargs ierosina lietu
Tomēr arī institūcijas nesteidzās atbildēt. Pirmie atsaucās Valsts prezidenta kanceleja un informēja, ka pārsūtījuši atbilstīgajām instancēm. Tiesībsarga birojs informēja, ka ierosinājis pārbaudes lietu par to, ka skolas vecuma bērniem jākavē divas mācību stundas, lai piektdienu pēcpusdienās pagūtu aizbraukt mājās. Pārējie klusēja…
“Tad 16. novembrī saņēmām atbildi no Vidzemes plānošanas reģiona, kas gādā par sabiedriskā transporta maršrutu plānošanu novados. Tajā bija pausts: reģions neiebilst, ka “Autotransporta direkcija” atjaunotu šo maršrutu pilnā apjomā – līdz Zabolovai! Mums tā bija kā atelpa. Turpinājās gaidīšana, bet – mēs paši protam sazināties ar “Autotransporta direkciju” un noskaidrojām, ka 14. decembrī ir nolemts maršrutu Alūksne – Mārkalne – Zabolova atjaunot pilnā apjomā, bet mācību periodā no 1. septembra līdz 31. maijam. Tas nozīmē, ka autobuss atsāks kursēt no šā gada 18. janvāra, kursēs līdz maija beigām, vasaras mēnešos gan saīsināti tikai līdz Mārkalnei, bet sākot ar 1. septembri – atkal līdz Zabolovai,” stāsta I. Lisukova.

Pūliņiem tomēr ir
rezultāts!
Šeit laikam ir lieki piebilst, kādas bija iedzīvotāju emocijas, to uzzinot. “Neizsakāms prieks, ka mūsu pūliņiem ir rezultāts! Īpaši priecīgi ir bērnu vecāki. Mums tā bija liela dāvana Ziemassvētku laikā – apziņa, ka esam sistēmu uzvarējuši, jo to Latvijā nav iespējams uzvarēt. Daži ierēdņi, neizzinot patieso situāciju, vienkārši pieņem lēmumu… Turklāt iedzīvotājiem to paziņo augusta beigās, dažas dienas pirms jaunā mācību gada sākuma. Bija grūti, bet mums tas izdevās!” ar gandarījumu atzīst I. Lisukova. Viņa vērtē – savu lomu nospēlēja tas, ka Pededzes un Mārkalnes pagasti atrodas pierobežā, turklāt tur nekursē neviena cita sabiedriskā pārvadātāja autobusi, tikai SIA “Sabiedriskais autobuss”.
“Liels paldies visiem iedzīvotājiem, kuri bija aktīvi, iestājās par autobusa atjaunošanu! Vecākiem, skolai, abām deputātēm, D. Vītolai – ikvienam! Protams, mēs apzināmies, ka tagad šo maršrutu un pasažieru skaitu atbildīgās institūcijas ļoti rūpīgi uzmanīs – mēs būsim kā zem lupas! Apzinājām, ka maršrutam būs padsmit potenciālie pasažieri – protams, visi katru reizi nebrauks, bet pasažieri noteikti būs. Turklāt katram braucējam atgādinām – paņemiet no šofera biļeti! Es pati 18. janvārī ar šo autobusu braukšu mājās no darba un redzēšu, cik pasažieru būs,” saka I. Lisukova.

Galvenais kritērijs –
pasažieru skaits
Viedokli par situāciju jautājām arī Alūksnes novada domes priekšsēdētājam Arturam Dukulim. “Ļoti labi, ka maršrutu atjauno pilnā apjomā, bet uz skolas laiku. Ja savākti teju simts iedzīvotāju paraksti maršruta atjaunošanai, tad ceru, ka šis autobuss būs pārpildīts. Tagad maršruta pastāvēšana būs atkarīga no pasažieru skaita,” viņš saka.
A. Dukulis uzsver – 2018. gadā Alūksnes novadā bija paredzēts slēgts ļoti daudzus sabiedriskā transporta maršrutus. “Meklējām visas iespējas, lai tomēr tas būtu mazāk sāpīgi iedzīvotājiem, piemēram, kādu maršrutu neslēdzot pilnībā, bet saīsinot, kā tas bija arī Zabolovas gadījumā. Pašvaldība ir ieinteresēta, lai cilvēkiem būtu pieejams sabiedriskais transports. Mums galvenais kritērijs, lai aizstāvētu maršruta pastāvēšanu, ir pasažieru skaits. Bieži ir tā, ka pasažieri nepaņem no šofera biļeti vai tā netiek iedota un cilvēki neprasa, līdz ar to zāģējot zaru, uz kura paši sēž. Un tad arī pašvaldībai ir grūti aizstāvēt kāda maršruta lietderību, jo ar likumu valstī ir noteikts: ja maršrutam vairāk kā 75 procenti ir valsts dotācijas finansējums, tad tas nav rentabls,” klāsta A. Dukulis.

Biežāk jāslēdz tiešie
līgumi
Viņš norāda – pašvaldības pienākums ir gādāt par skolēnu pārvadājumu organizēšanu un nodrošināšanu sava novada teritorijā. Par Alūksnes novadā deklarētiem audzēkņiem, kuri mācās cita novada izglītības iestādēs, pašvaldība veic savstarpējos norēķinus ar attiecīgo pašvaldību, nevis organizē pārvadājumus. “Uzskatu, ka pašvaldībai jāgādā, lai audzēknim ir iespēja nokļūt uz savā reģionā tuvāko vēlamo izglītības iestādi. Otrs – vairāk jāattīsta tiešo līgumu slēgšana starp pašvaldību un vecākiem, kompensējot ceļa izdevumus nokļūšanai izglītības iestādē. Šobrīd mums novadā ir maz šādu līgumu,” saka A. Dukulis.

Kursēs mācību gada laikā
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste Lilita Pelčere skaidro, ka sākotnēji reisi posmā Mārkalne – Zabolova tika slēgti zemās pasažieru plūsmas dēļ, jo bija nerentabli un no valsts puses tika dotēti 85 – 95 procentu apmērā. “Turklāt no Alūksnes līdz Zabolovai laika periodā no pirmdienas līdz sestdienai kursē arī cits autobuss, kas no Alūksnes autoostas izbrauc pulksten 14.00. Maršruta posma slēgšanas rezultātā, vācot parakstus un komunicējot ar dažādām iestādēm, iedzīvotāji lūdza to atjaunot, un šis jautājums tika apspriests Sabiedriskā transporta padomes sēdē. Padome lēma reisu atjaunot, bet “Autotransporta direkcija”  turpinās izvērtēt pasažieru plūsmas un ekonomiskos rādītājus. Reisi tiks atjaunoti no 2019. gada 18. janvāra. Autobuss no Alūksnes autoostas izbrauks pulksten 18.00, bet no pieturvietas Zabolova – pulksten 19.25. Jāuzsver arī, ka autobuss šādi kursēs mācību gada laikā no 1. septembra līdz 31. maijam,” skaidro L. Pelčere.

Liela valsts dotācija
L. Pelčere uzsver – pēdējo gadu laikā reģionālais maršrutu tīkls nav mainījies, bet pasažieru skaits ir samazinājies, kā arī ir palielinājušās izmaksas. “Maršrutu tīkls tiek analizēts un pārskatīts nepārtraukti, un kopā ar reģioniem un pašvaldībām tiek meklēti piemērotākie risinājumi iedzīvotāju vajadzībām.
“Iedzīvotāju mobilitāte jeb iespēja izmantot sabiedrisko transportu, lai nokļūtu uz darbu, pašvaldības vai valsts iestādēm, pie ārsta, uz izglītības iestādēm, ir “Autotransporta direkcijas” prioritāte. Ja ir braucēji, direkcija organizē un nodrošina iedzīvotājiem pārvietošanās iespējas ar sabiedrisko transportu. Ņemot vērā, ka sabiedriskais transports saņem valsts budžeta dotācijas un valsts finansējums ir ierobežots, plānojot un organizējot sabiedrisko transportu, tiek vērtēta pasažieru plūsma, kā arī alternatīvas pārvietošanās iespējas, piemēram, vilciena vai citu starppilsētu maršruta autobusu izmantošana. Sakarā ar to, ka lauku reģionos sabiedriskais transports nereti ir vienīgā mobilitātes iespēja iedzīvotājiem, reisu optimizēšana tiek rūpīgi izsvērta,” apgalvo L. Pelčere.
Līga Vīksna

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri